Solderen van ring met steen(rozenkwarts)

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Plaats reactie
gerrypardoel
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 147
Lid geworden op: dinsdag 20-11-2018, 9:21
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Haarlem
Contacteer:

Solderen van ring met steen(rozenkwarts)

Bericht door gerrypardoel »

Goedenavond,

Ik heb een ring gemaakt met een stukje eruit gezaagd; daartegen aan heb ik druppelvormige rozenkwarts in een kast gesoldeerd. Ik heb net een nieuwe brander gekocht, een Sievert en moet nog erg wennen. Hiervoor werkte ik met een crème-bruler brander. Nu is mijn soldeerplek van de ring opengebarsten. Ik durf hem niet opnieuw te solderen; bang dat steen stukgaat of kan het wel?
Ikben wel beetje bang dat het gedeelte met de steen er weer vanaf valt. Ik heb hier hard soldeer voor gebruikt; bakje aan ring
Bijlagen
38C4897D-F043-49B5-BE41-2B3F8380C623.jpeg
533C7374-BFC8-4E00-96CC-51DC7A43EED7.jpeg
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: Solderen van ring met steen(rozenkwarts)

Bericht door Cees »

Als je opnieuw wil gaan solderen zal je eerst de steen uit de zetting moeten halen. De steen kan die warmte van solderen niet aan.

Wat hier mis is gegaan dat is dat de uitsparing die je gemaakt heb, dat die niet exact aansloot op je zetkast.
Dus na het los solderen van je zetting zal je eerst de aansluiting op je scheen passend moeten maken, voor je hem opnieuw gaat solderen.
Soldeer is geen vulmiddel.
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Solderen van ring met steen(rozenkwarts)

Bericht door Erika »

Het kan ook zijn dat je wel goed passende naad had . (liefst 0.01 mm dus eigenlijk mag je geen licht er doorheen zien) maar met het vloeien van het soldeer te snel de vlam er van af hebt getrokken.
Je moet natuurlijk wel altijd even goed door verwarmen zodat je een goede mengzone krijgt . Wat betekend dat je soldeer zich mengt met het metaal net naast de soldeernaad, hierdoor zal je soldeer ook weer wat hoger smelttemp krijgen waardoor je langer door kan blijven solderen met je harde soldeer, je wilt eigenlijk nooit met zacht solderen, mits reparatie.

Te wijde naad kan ook, dan mis je een goede capilaire werking en vermening.
Dus kennis van solderen, wat , waarom , wanneer etc, Met een goede strakke naad, heb je maar minimaal soldeer nodig, want de ring is wel een beetje vet gesoldeerd (verder erg leuk )


De steen zul je moeten ontzetten, met kans op breuk, je kan ook zeggen, ik gooi de brander erop, ik weet dat de steen breekt maar het was niet een dure en makkelijk te vervangen

Steen ontzetten: viewtopic.php?t=7218
Solderen voor beginners : viewtopic.php?t=2359
Stenen in de vlam viewtopic.php?t=2140



Kijk ookeens met de zoekfunctie naar al bestaande topics, scheelt je weer wacht tijd hier :)
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
gerrypardoel
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 147
Lid geworden op: dinsdag 20-11-2018, 9:21
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Haarlem
Contacteer:

Re: Solderen van ring met steen(rozenkwarts)

Bericht door gerrypardoel »

Cees schreef:Als je opnieuw wil gaan solderen zal je eerst de steen uit de zetting moeten halen. De steen kan die warmte van solderen niet aan.

Wat hier mis is gegaan dat is dat de uitsparing die je gemaakt heb, dat die niet exact aansloot op je zetkast.
Dus na het los solderen van je zetting zal je eerst de aansluiting op je scheen passend moeten maken, voor je hem opnieuw gaat solderen.
Soldeer is geen vulmiddel.
Dankjewel Cees. Ik was er al bang voor. Inderdaad moet het passend maken.
gerrypardoel
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 147
Lid geworden op: dinsdag 20-11-2018, 9:21
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Haarlem
Contacteer:

Re: Solderen van ring met steen(rozenkwarts)

Bericht door gerrypardoel »

Erika schreef:Het kan ook zijn dat je wel goed passende naad had . (liefst 0.01 mm dus eigenlijk mag je geen licht er doorheen zien) maar met het vloeien van het soldeer te snel de vlam er van af hebt getrokken.
Je moet natuurlijk wel altijd even goed door verwarmen zodat je een goede mengzone krijgt . Wat betekend dat je soldeer zich mengt met het metaal net naast de soldeernaad, hierdoor zal je soldeer ook weer wat hoger smelttemp krijgen waardoor je langer door kan blijven solderen met je harde soldeer, je wilt eigenlijk nooit met zacht solderen, mits reparatie.

Te wijde naad kan ook, dan mis je een goede capilaire werking en vermening.
Dus kennis van solderen, wat , waarom , wanneer etc, Met een goede strakke naad, heb je maar minimaal soldeer nodig, want de ring is wel een beetje vet gesoldeerd (verder erg leuk )


De steen zul je moeten ontzetten, met kans op breuk, je kan ook zeggen, ik gooi de brander erop, ik weet dat de steen breekt maar het was niet een dure en makkelijk te vervangen

Steen ontzetten: viewtopic.php?t=7218
Solderen voor beginners : viewtopic.php?t=2359
Stenen in de vlam viewtopic.php?t=2140


Dank Erika, ik moet nog zo wennen aan die grote vlam. Ik ben bang dat het te hard gaat; dus inderdaad te snel weggehaald. Dank ook voor de links



Kijk ookeens met de zoekfunctie naar al bestaande topics, scheelt je weer wacht tijd hier :)
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Solderen van ring met steen(rozenkwarts)

Bericht door Erika »

Juist mooie van de sievert is , als je eenmaal gewend , bent je veel meer kunt ermee. Je kan de vlam reducerend of oxiderend maken , druk op gasfles aanpassen en als het goed is ook de koppen verwisselen. Ik heb exact vroeger, vergelijkbaar en dan met 3 koppen
de grote voor gieten, de middel voor eht grote werk en de 14 mm kop voor klein werk.


Vooral veel oefenen , meters maken

En dit is dus een mooie oefening in repareren, Steen ontzetten , alles loshalen, goed passen maken, en schoon en dan weer opnieuw solderen en zetten
Van 'fouten' leren we het meest!
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
gerrypardoel
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 147
Lid geworden op: dinsdag 20-11-2018, 9:21
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Haarlem
Contacteer:

Re: Solderen van ring met steen(rozenkwarts)

Bericht door gerrypardoel »

Ja dat ga ik zeker doen: oefenen. We zullen doorgaaaaan b;) Ik sloop hem en maak hem opnieuw: dank voor de informatie.

groet, uit warm Haarlem

Gerry
Plaats reactie