Solderen lukt niet

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Plaats reactie
Aongke
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 1
Lid geworden op: woensdag 13-02-2019, 9:10
Ervaring: Overig

Solderen lukt niet

Bericht door Aongke »

Hoi, ik ben een jaar geleden als hobby begonnnen met zilversmeden en i love it :hart: !!
Momenteel ben ik bezig met een zilveren smeedring afgewerkt met koperstripjes. Maar...ik krijg het koper er niet op vast gesoldeerd: het zilversoldeer vloeit steeds op het koper, maar niet op het zilveren gedeelte, ondanks voldoende flux, verwarmen (tot roodgloeiend ), proper oppervlakken...En als het dan toch vast lijkt te zitten, laat het even daarna los. Ook bedenk ik dat het solderen vd naad heel moeizaam verliep. Deze ging openstaan, het soldeer liep er niet vlot in (ondanks meer dan voldoende soldeer) en de naad bleef zichtbaar. Ook komen er steeds gaatjes in het zilver bij het bewerken ervan.
Nu vraag ik me af of dit aan de legering kan liggen, dat deze onzuiver is?? Er zijn namelijk restjes van zilver gebruikt ...
Kan iemand me verder helpen? Thx!
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Re: Solderen lukt niet

Bericht door Herman »

Hay Aongke
Als ik lees dat je alles mooi ROOD GLOEIEND stookt , dan denk ik ,waar staat dat geschreven .
belangrijk is wat is het smelt punt van je soldeer , Zacht soldeer met een smeltpunt van 660 graden , dan is er nog helemaal geen kleur te zien , maar het solderen gaat goed .
Als je 2 delen wilt samen voegen door solderen en 1 deel is bv. draad en het andere deel 2 groter is van volume , bedenk wel dat de draad veel sneller heet is dan deel 2 , het soldeer zal dan niet gelijkwaardig vervloeien .
Succes , Gr herman
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Solderen lukt niet

Bericht door Erika »

Hoi Aongke

Even lesje geven b;)
Ik denk dat je bent begonnen met goudsmeden, het maken van sieraden.
Zilversmeden is namelijk echt een ander vak. Groot werk, veelal echt smeden met hamers en aambeelden.
De naam zegt ndus niets over het materiaal waar je mee werkt :)

Dat gezegd hebbende is het een vak waar je al snel resultaten mee kan behalen , maar welke ook wel dieper liggende theorie heeft. Dus mijn vraag is, heb je het zelf aangeleerd of ben je ergens op les, zodat je weet van een soldeernaad zo klein mogelijk 0.01 zodat je ene goede capilaire werking heeft en het na het vloeien nog een goede vermenging aangaat met de omliggende metalen. Waarmee je het soldeer smeltpunt ook weer iets verhoogd !
Roodgloeiend is niet nodig, dat is te warm en verbrandt je ook weer dingen

Hoe je moet solderen ligt eraan wat je op elkaar moet solderen en waarmee je soldeert, zilver extra hard, hard, middel of zacht..
Welke flux gebruik je. Borax kan best wat hebben aan temperatuur, maar fluoron gaat maar tot 800 graden en dan is het verbrand. dus daar kan ook wel het heikelpuntje zitten
Koper heeft een andere geleiding dan zilver en is dus sneller warm.
Wat ik denk is dat je het zilver net niet voldoende warm had en het koper wel, de naad daarbij ook veel te dik was waardoor er geen goede zuigende (capilaire) werking was en je ook direct na het vloeien de vlam hebt weggehaald zodat er geen goede vermening was waardoor je geen sterkte naad hebt gemaakt
Dat laatste zie ik veel gebeuren bij mijn cursisten. Het vloeit en vlam weg....

viewtopic.php?t=2359
misschien heb je hier nog wat aan

Als je wel les hebt zal ik even aan de goudsmid vragen daar wat er gebeurt, kunnen jullie samen zien waar het mis gaat



De gaatjes in het zilver bij het afwerken
heb je na het gieten nog voorgesmeed en dan gewalst of is het echt een gietstuk?!
Gietstukken zijn de dendrieten wat grover, waardoor het over het algemeen wat brosser is. Als je het mechanisch bewerkt maak je alles van binnen fijner en kleiner.
Ik denk dat je bij het gieten waarschijnlijk iets teveel zuurstof hebt gebruik, te lang hebt verwarmd of een te oxyderende vlam, waardoor het zilver dus verbindingen is aangegaan met het zuurstof, Dit heb je altijd wel met gieten maar als je dus keer op keer gaten tegenkomt is de gieting misschien netniet lekker.
Je zou kunnen ratelen en bruneren.
Dit komt voor bij gietwerk helaas
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Plaats reactie