goudgehaltes soldeer

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Plaats reactie
Goudsmid_sa
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 16
Lid geworden op: woensdag 12-12-2012, 23:09
Ervaring: Professioneel goudsmid

goudgehaltes soldeer

Bericht door Goudsmid_sa »

Hoi Allemaal.

Als je een ring moet solderen van 18 karaat geelgoud, welke soldeer gebruiken jullie dan?

En kun je ringen waar een steen in zit in goud (steen onder water) ook solderen met een propaanbrander? Ik doe het normaal gesproken met een micro brander

Bedankt!
Laatst gewijzigd door Goudsmid_sa op vrijdag 14-12-2018, 9:10, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: goudgehaltes soldeer

Bericht door @tjuh »

nadeel is iig met de keuring; stel dat ze net daar testen waar je gesoldeerd hebt dan is er kans dat je gehalte te laag uitvalt en je een 14k stempeltje krjgt.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: goudgehaltes soldeer

Bericht door Erika »

Als professioneel goudsmid zou je de antwoorden moeten weten

Ik soldeer netjes rood met rood, geel met geel en 14 met 14 kt etc . Tuurlijk kun je ook met elkaar mengen, je kan zelfs met tin solderen, maar dat iets kan betekend neit dat het netjes is.
Maar technisch zal er niet verschil in zitten
Alleen het soldeer zelf zal waarschijnlijk andere smelttrajecten hebben

Ik doe het dus niet eigenlijk, en ja daarom heb ik tig soorten soldeer op voorraad

En ja je kan met propaan heel veel, ligt aan welke soort brander je hebt wat je er mee kunt. Met eem little torch in combi met zuurtsof heb ik een kleine felle vlam, maar kan ik ook groter werken
Met de exact handbrander of een sievert kun je ook in principe alles, het werkt alleen anders. Maar je kan de vlam wel boller en feller maken, oxyderender of toch reducerender. WAt voor werk je doet. En microbrander bedoel je mee electrolytisch of gewoon een çreme brulee' brander, want als je dat bedoelt vind je een handbrander al fijn omdat je die kunt instellen etc
Little torch met zuurstof vind ik heerlijk werken

Bedenk dat men in de oudheid al kon solderen dmv snotteren, dus er kan heel veel als je weet hoe je met de vlam moet werken


En als je zoekfunctie hier gebruikt kom je wel verschillende topics hiervoor tegen solderen met steen, welke brander e.d.
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Plaats reactie