Zuurstofslang Past Niet Op Concentrator

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Wattenslaafje
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 1
Lid geworden op: woensdag 14-12-2016, 14:32
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Zuurstofslang Past Niet Op Concentrator

Bericht door Wattenslaafje »

Dit forum had me overtuigt om een zuurstofconcentrator te kopen. De Little Torch (bij Bijou vandaan) had ik al in mijn bezit, maar heeft een tijdje stof zitten te vangen omdat ik geen zuurstofgas had.

Dus heb ik zojuist een 2dehands zuurstofconcentrator voor 150 euro gevonden op marktplaats en opgehaald. Devilbiss 515KS editie. Voor de rest superleuk ding, redelijk stil. De messing schroef zag er ook opzich uit als de juiste grootte (niet versleten, groeven zijn in orde, geen dutsjes, en niet vervormd), dus ik was ervan uitgegaan dat mijn luchtslang er wel op zou passen, en heb niet dubbel gecheckt. Snel terug naar huis gereden, blijkt dat die schroef er met geen mogelijkheid op wil! Heb nu al 2 uur de luchtslangmoer er tegenaan gebalanceerd en gedraaid. b:D

Afbeelding

Ik heb ook de reserve moer die bij de Torch was geleverd geprobeerd erop te draaien, en die pakt ie ook niet. Nu blijkt dat de Torch moeren wel op mijn dubbele-meter luchtdrukregelaar passen. Na even gemeten te hebben, blijkt dat het concentrator luchtpijpje inderdaad 0.1 of 0.2 milimeter groter is dan de maten van de Torch.

Ik vroeg me af of alle Devilbliss apparaten zo'n universele afwijking hebben van minder dan een milimeter, vergeleken met de Little Torch luchtslang-moertjes? Is het niet de bedoeling dat de luchtslang direct aan de concentrator moet, of is er een mogelijkheid om deze minimale afwijking op te lossen met een koppelstukje dat ik over het hoofd heb gezien?

So close, yet so far :(( Ik was benieuwd naar andermans ervaringen voordat ik de concentrator doorverkoop.
Gebruikersavatar
ErwinG
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: vrijdag 19-12-2014, 21:02
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Almere
Contacteer:

Re: Zuurstofslang Past Niet Op Concentrator

Bericht door ErwinG »

Door de veelheid aan gasaansluitingen en normen is het doorgaans vrij lastig om aan de juiste verloopnippel te komen. Misschien dat Drijfhout (of een andere groothandel) je aan de juiste nippel kunnen helpen. Ik noem Drijfhout omdat ik weet dat ze er een aantal hebben, en omdat ze ervaring hebben met die concentratoren in combinatie met branders.

Op de Develbiss Oxygen Out connector past een "Oxygen Tubing Only Connection": Uit het Service Manual van de develbiss: 1. Thread the cannula fitting (part #CN100) onto the oxygen outlet port

Hier kun je dan je zuurstofslang op aansluiten (de bestaande nippel eraf halen (netjes demonteren voor later gebruik).

Dat zijn de eenvoudige oplossingen. Ik weet niet hoe handig je bent, maar je kunt zo'n concentrator ook openschroeven en de zuustofslang achter de officiële aansluiting opzoeken en losnemen (bij 'Plastic elbow'). Dan kun je vrij eenvoudig met een passende slangpilaar de zuurstofslang van je brander hierop aansluiten.

Je kunt de zuurstofslang bijvoorbeeld ook op de 'final bacteria filter' aansluiten in plaats van de huidige nippel, of op de uitgang van de 'Flow meter'.
Capture.JPG
Capture.JPG (30.25 KiB) 4348 keer bekeken
Alles netjes monteren en controleren op lekkage voordat je hem in gebruik neemt. De druk op het systeem is laag, en een zuurstoflek klinkt misschien onschuldig, maar kan toch problemen geven omdat alles door de aanwezigheid van zuurstof brandbaarder wordt.

Ontbranding van materialen en stoffen in zuurstof
De normale zuurstofconcentratie in lucht is zo’n 21%. Het aantal zuurstofmoleculen in pure zuurstof is vijfmaal zo groot als in normale lucht. Bij verbranding kan zuurstof sneller èn intensiever een verbinding aangaan. In pure zuurstof is de ontstekingstemperatuur van vrijwel alle stoffen lager, en de vlamtemperatuur en verbrandingssnelheid hoger dan in atmosferische lucht. Bovendien ontbreekt, zoals bij gewone lucht, de buffer van de inerte stikstof, die ook een deel van de energie opneemt. De verschijnselen bij verbranding van olie, vet en andere brandbare stoffen in een zuurstofomgeving zijn in wezen gelijk aan die onder normale atmosferische omstandigheden.
Maar een hogere zuurstofdruk en een hoger zuurstofpercentage verhogen de verbrandingssnelheid. Na ontsteking zullen de brandbare materialen (zoals olie, vet en diverse kunststoffen) explosieachtig verbranden. Dit geldt ook voor veel stoffen (zoals kunststoffen) die onder normale omstandigheden nauwelijks brandbaar zijn.
Om een spontane ontbranding te realiseren, zijn bepaalde omstandigheden nodig, zoals een groot reactieoppervlak, waarbij olie een grotere kans op ontsteken heeft als het in een zo dun mogelijke laag verdeeld is.Zelfopwarming en zelfontbranding verlopen in pure zuurstof aanmerkelijk sneller dan in normale lucht. Maar wanneer de olie als een dunne film een materiaal met goede warmtegeleiding bedekt, is zelfontbranding niet waarschijnlijk bij normale temperatuur en atmosferische druk; zelfs niet in pure zuurstof.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Zuurstofslang Past Niet Op Concentrator

Bericht door Erika »

Als het goed is heeft drijfhout slangtules ook voor zuurstofconcentrator.

Ik zit al jaren op kunsstof aansluiting , slang vastgezet met krimpkous :) Moet ook eens kijken, maar moet ook tweewegkraan voor de tweede brander etc.

Je hoeft helemaal niet veel geks te doen.. ik heb al bijna 10 jaar de devilbliss. en nog geen dingen gedaan als anti bacterie filter (heb ik denk niet eens zie de niet for medical use sticker)
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
radiorobbie
Actief lid
Actief lid
Berichten: 356
Lid geworden op: maandag 06-07-2009, 12:29
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Olst
Contacteer:

Re: Zuurstofslang Past Niet Op Concentrator

Bericht door radiorobbie »

Bijou verkoopt ook de passende koppeling.
Homo sapiens non urinat in ventum
Plaats reactie