verloren was methode wie kan me helpen?

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Plaats reactie
sooof
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 1
Lid geworden op: woensdag 07-03-2018, 17:13
Ervaring: Overig

verloren was methode wie kan me helpen?

Bericht door sooof »

Hoi allemaal,

Ik wil graag leren zilver gieten met de verloren was methode wordt er ergens een workshop of cursus aangeboden? ik kan helaas niks vinden.
Ook vroeg ik me af of bijou modern als enige een vacuüm machine verkoopt? of zijn ze te koop op meerdere plekken?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen! :)
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: verloren was methode wie kan me helpen?

Bericht door Erika »

Misschien moet je een van de vele gieters aanschrijven of je bij ze in de leer wil tegen betaling bijvoorbeeld.
Maar verloren was kan ook in eenmalige stukken, dus
https://nl.wikipedia.org/wiki/Verlorenwasmethode

Wij hebben het op de vakschool een keer gedaan met de slingergiet en natuurlijk de vaktheorie gekregen. Verder is het veel meters maken,
Hoe vaker je het doet deze te beter je wordt.
Ikzelf laat gieten, maar ik weet van collega's dat het even een zoektocht is voor goed gips, geen luchtbellen etc. het proces finetunen zogezegd

Je hebt in ieder geval meer nodig dan alleen je vacuummachine :)

mss heb je hier nog iets aan : viewtopic.php?t=5567
viewtopic.php?t=5368
viewtopic.php?t=1022
viewtopic.php?t=3491
viewtopic.php?t=4897
viewtopic.php?t=4686

page/links
Lijst met leveranciers , geen idee wie of wat er nog meer levert.
Martkplaats, prikbord mooivak etc, komen ook nog wel eens wat dingen langs.

Succes met de investering en het leerproces :)
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Evert J@n
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 154
Lid geworden op: maandag 30-01-2012, 21:56
Ervaring: Leerling vakopleiding
Woonplaats: Zwolle

Re: verloren was methode wie kan me helpen?

Bericht door Evert J@n »

Gewoon eerst maar eens beginnen met knutselen om het materiaal te leren kennen. Er is vijlwas ( in staven) en smeltwad (in korrels). De laatste kun je bv op een waxinelichtje smelten en met de hand vormen. Daarna eventueel nabewerken met mesje, freesde vijltjes ed. Je kunt ook met een klein transformatortje en een smeltdraadje bewerken. Van de vijlwas staaf zaag je eerst met een beetje grove zaagje een segment ter breedte van je ring af, en bewerkt dat. Hol hem uit op de ringmaat, maar houd rekening met 5-10% krimp. Dit geldt ook voor de smeltwas overigens.

Als je wasmodel klaar is, ga je ermee naar van de Berg in Schoonhoven. Je laat het daar achter. Zij "bomen het op" samen met werk van anderen, maken de gipsmal om het hele zaakje, branden de was eruit, en gieten er zilver in. Dan knippen zij de werkstukken weer van het gezamenlijke gietboompje, en een week nadat je het gebracht hebt, kun je het zilveren afgietsel ophalen. Je moet het dan wel zelf nog wat afwerken. Eerst maar eens zo ervaring op doen met wat je kunt maken, want vooral het maken van de luchtbelvrije gietmal om je boompje vereist dure apparatuur en vaardigheid (vacuum gips gieten), uitbrand oven, etcetera. eerst maar eens kijken of je het leuk vindt!
Plaats reactie