Koppeling van Chinese LT naar propaan

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Plaats reactie
Flying Dutchman
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 4
Lid geworden op: zondag 26-01-2014, 12:19
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Koppeling van Chinese LT naar propaan

Bericht door Flying Dutchman »

Hulp gevraagd. Voor verjaardagcadeau voor mijn vrouw, ben ik op zoek naar een koppelingsstuk van een china LT (met amerikaanse verbinding) naar de standaard propaan gasflessen. Het zuurstof deel past op de aangeschafte Devilbiss. Op de gasfles zit al een drukregelaar.

Is de koppeling uit deze link die ik op dit forum tegenkwam, voldoende? En kan deze in combi met een drukregelaar die bij de oude gewone gasbranderset kwam?

http://www.feramotools.nl/contents/nl/p ... klep_.html

Ben ik daarnaast de terugslagbeveiliging nodig zoals in onderstaande link, voor zowel zuurstof als propaan? Of zit in bovengenoemde koppeling al een voldoende terugslag voor de propaan?

https://www.laskar.nl/vlamdover-witt-rf-53-n/grp/5733

Mocht iemand tips hebben alvast heel erg bedankt!
Gebruikersavatar
ErwinG
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: vrijdag 19-12-2014, 21:02
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Almere
Contacteer:

Re: Koppeling van Chinese LT naar propaan

Bericht door ErwinG »

De koppeling uit je link is daar niet geschikt voor.
Afbeelding
Deze is bedoeld als drukregelaar/ terugslagklep voor gebruik op een gasfles met 7/16 aansluiting (Norm EN-417, de meest gangbare voor flessen voor eenmalig gebruik).
Afbeelding
De andere kant is een slangpilaar, die je direct aan kunt sluiten op een slang met de juiste diameter. Zoiets als dit (hoewel dit nu juist weer een andere uitvoering is, een zonder terugslagklep...)
Afbeelding
Welke adapter er dan wel precies geschikt is voor de Chinese LT durf ik niet te zeggen. Heb er naar gezocht, de zoektocht opgegeven en de slang van de LT direct op een slangpilaar gezet.
Ik zou met de brander onder m'n arm eens langsgaan bij Drijfhout; die hebben vrij veel adaptertjes en kooppelingen.
https://shop.drijfhoutnl.com/webwinkel-gereedschap/branders-en-accessoires/accessoires-branders.html
Afbeelding
Flying Dutchman
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 4
Lid geworden op: zondag 26-01-2014, 12:19
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: Koppeling van Chinese LT naar propaan

Bericht door Flying Dutchman »

Thanks voor de info. Drijfhout ga ik morgen bellen wat ze hebben hiervoor. Het is nogal een gepuzzel. De juiste koppeling zal ik hier melden als ik erachter ben.

Misschien wil iemand een Europese LT koppeling ruilen tegen een Amerikaanse CLT koppeling?
Gebruikersavatar
Evert J@n
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 154
Lid geworden op: maandag 30-01-2012, 21:56
Ervaring: Leerling vakopleiding
Woonplaats: Zwolle

Re: Koppeling van Chinese LT naar propaan

Bericht door Evert J@n »

Zoek niet naar een verloopstuk. IK ben daar met heel veel moeite wel aan gekomen bij een gaskachel bedrijf in Heino. maar je kunt veel beter de verkeerde koppeling eraf knippen en een nieuwe monteren. Zijn ( in ieder geval waren bij Byou in Bleiswijk verkrijgbaar, inclusief klemmetje en een of ander gereedschapje om de zaak te monteren.
Ik heb twee vlamdovers gemonteerd, omdat je met zuurstof werkt wil je niet dat je een terugslag in gas of zuurstofleiding krijgt. Let op: de vlam dovers voor de gasleiding en de zuurstofleiding zijn verschillend. Ook hebben ze verschillende koppelingen, wat natuurlijk logisch is om ze niet perongeluk te verwisselen bij het monteren.
Valmdovers zijn niet goedkoop, maar een ramp in je werkplaats voorkomen is dat waard.
Geef je vrouw voor haar verjaardag ook een emmer zand (met een schoteltje erop zodat de kat hem niet misbruikt) een Schuim- of Co2 blusser ( geen poederblusser) en een emmertje water. En als je nog centjes over heb kan een eigen blusdekentje naast de deur van haar werkkamer ook geen kwaad.
Succes.
Flying Dutchman
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 4
Lid geworden op: zondag 26-01-2014, 12:19
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: Koppeling van Chinese LT naar propaan

Bericht door Flying Dutchman »

Thanks voor de info! Ga ook bij Bijou kijken, daar hebben we een account. Probleem met vlamdover voor zuurstof is dan misschien de amerikaanse aansluiting van de CLT en de Devilbiss, maar dat ga ik dan ook navragen.

Blusdeken en blusser lijkt me ook geen onnuttige tip, better be safe .. thanks!
Flying Dutchman
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 4
Lid geworden op: zondag 26-01-2014, 12:19
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: Koppeling van Chinese LT naar propaan

Bericht door Flying Dutchman »

Ben er inmiddels achter gekomen dat dezelfde site waar de CLT vandaan komt, ook een verloopstuk verkoopt naar een normale gasslang. Daarbij heb ik daar ook twee vlamdovers gekocht, voor zuurstof en gas. Al met al 9 euro nog wat.

Zo hou je meer geld over voor extra cadeaus :)

Bedankt allen voor uw tips!
Bijlagen
IMG_20180228_081723.png
Plaats reactie