Soldeerstrijker Titanium

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Plaats reactie
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Soldeerstrijker Titanium

Bericht door @tjuh »

Ik vroeg mij af of het uitmaakt van welke grade (2 of 5) je je titaniumstrijker zou willen hebben. Ik ga toevallig ergens metaal bestellen en dacht kan best ook titaniumdraad meebestellen daarvoor. zelf dacht ik 5 omdat dat stugger is, maar wie weet sla ik een gedachtegang over...
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Soldeerstrijker Titanium

Bericht door Erika »

ik gebruik titanium pincetten en deze zijn meteen ook mijn soldeerstrijker, heb helaas geen idee welke grade, maar volgens mij voor een soldeerstrijker niet zo van belang?
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: Soldeerstrijker Titanium

Bericht door Cees »

Ik gebruik zowel een titanium pincet als ook een soldeerstrijker van titanium. Gewoon een stukje titanium draad welke grade weet ik niet. De strijker gebruik ik o.a. ook om gesmolten soldeerpioentjes op te pakken en naar de te solderen plek te brengen, soms moet het puntje van de strijker even iets bij gevijld cq. geschuurd worden wegens vervuiling van het vloeimiddel. Vindt de strijker vaak net iets fijner werken, voor mijn gevoel iets meer feeling met de beweging, dan een pincet. Tevens heb ik nog een extra fijne pincet om pioentjes te plaatsen ook in titanium, maar deze komt bewust nooit in de vlam. Ook gebruik ik titanium voor positionering en afscherming van de vlam, voor plekken waar ik geen directe vlam warmte wil hebben.
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: Soldeerstrijker Titanium

Bericht door @tjuh »

ik heb nu grade 2 besteld (had even nagekeken en 1t/m4 is puur titanium, hogere grades worden legeringen met Grade 5 89%titanium) dus ik zal laten weten tzt hoe dat "bevalt" of niet.
tevens wat strips in 0,5/0,8 en 1mm voor tooltjes etc te maken voor bij het solderen.
Afschermingswandjes maken is dan ook gelijk een goed idee ;) thnx!
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Soldeerstrijker Titanium

Bericht door Erika »

Ik gebruik de pincet als soldeerstrijker ook gewoon
pioentje tot bolletje smelten, dan met de buitenkant van een van je pincetpunten oppikken (plakt door vloeimiddel)
Dan met de pincet naar het te solderen stuk en het bolletje daarheen brengen
99% van de tijd hoef je dan niet te strijken omdat je het pioentje in een keer op de juiste plek brent en het veelal vanaf de pincet de naad invloeit.
Heb ik 1 gereeschapje waar ik alles mee kan doen :)
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Plaats reactie