Fijnzilver grenaille /juiste buis

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Nannie
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 19
Lid geworden op: zaterdag 22-01-2011, 15:42
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Contacteer:

Fijnzilver grenaille /juiste buis

Bericht door Nannie »

Kan iemand mij vertellen of Fijnzilver grenaille ook geschikt is om te gieten in water om zo mooie vormpjes te krijgen?

En hoe bestel ik de juiste maat buis, ik wil dit gebruiken om achter hangertjes te solderen zodat hierdoor een spang of rubberkoord van 2,5 mm dik doorheen kan, zijn de maten bijv Zilver 925/- buis rond 3,50 x 2,50 mm 3,50 mm buiten en 2,50 mm binnenmaat zodat het zilver 1 mm dik is of zie ik dit helemaal verkeerd?
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Fijnzilver grenaille /juiste buis

Bericht door Erika »

Ja hoor je kan fijnzilver ook gieten in bonen en dergelijke, Het zal wat zachter zijn dan sterling zilver.


En buis van 3.5 x 2.5 is 0.5 dik (je hebt twee wanden dus 1 : 2 = 0.5 mm)
Mss is voor het glijden het fijner om binnenmaat 3 mm te nemen voor een rubber collier van 2.5 .
Of juist niet als het strakker moet blijven zitten.
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Nannie
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 19
Lid geworden op: zaterdag 22-01-2011, 15:42
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Contacteer:

Re: Fijnzilver grenaille /juiste buis

Bericht door Nannie »

Dank je Erika voor je adviezen! Beetje dom natuurlijk te denken dat de buis dan 1mm dikte zou hebben :bloos:

Ik twijfelde om voor het gieten snippers of grenaille te bestellen, had geen idee of dit wel of niet hetzelfde effect zou hebben en er van beide evenveel overblijft na het smelten.

Ik heb de lepelbak ( waarover ik mijn vraag over stelde over het merk met de 2 vuurtorens) voor een deel in stukken gezaagd, het ziet er binnenin inderdaad als zilver uit, geen andere kleur materiaal ook gaat het erg glimmen als zilver als ik er met een vijl overheen ga. Dus van de week maar opnieuw proberen te smelten, ben benieuwd of dit gaat lukken b;)

gr. Nannie
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Fijnzilver grenaille /juiste buis

Bericht door Erika »

Gietsnippers 925 of 835 zullen misschien net een ietwat ander effect geven ivm dat fijnzilver alleen maar uit zilver bestaat en de rest is gelegeerd met koper en dus de eigenschappe daardoor veranderen. 999 zilver is net weer anders, maar het zal minimaal zijn.
Zoek ook eens hier naar in water gieten en in bonen gieten, moeten topics over bestaan !


Grenailles smelten wat sneller, maar gebruik ik vooral voor het legeren van goud en als je gietsnippers heel klein zijn zal het ook meevallen de tijdsduur.


En succes met de lepel het klinkt veelbelovend, en simpel een kleiner stuk is sneller op temeperatuur. Zeker bij zilver want je weet dat je daar altijd het geheel meot verwarmen wil je kunnen solderen bijvoorbeeld.
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Nannie
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 19
Lid geworden op: zaterdag 22-01-2011, 15:42
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Contacteer:

Re: Fijnzilver grenaille /juiste buis

Bericht door Nannie »

:thx:
Plaats reactie