advies gevraagd over solderen

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: advies gevraagd over solderen

Bericht door @tjuh »

oh ok, geen ervaring mee dus helaas ook geen adviezen; BM zelf kan je alijd van advies voorzien, misschien zelfs werkzaam te zien in de winkel.
Finn
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 13
Lid geworden op: vrijdag 01-09-2017, 13:52
Ervaring: Leerling vakopleiding

Re: advies gevraagd over solderen

Bericht door Finn »

ja ik kan dat best vragen, maar je hebt daar een bedrijf nodig om te bestellen en ik kan de prijzen niet zien, want ik hoef geen brander van 200 euro
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: advies gevraagd over solderen

Bericht door Erika »

Een sievert of zo'n soort brander, zelfaanzuigend zonder zuurtstofflessen, gaan voor minder als 200 euro hoor
Waarom moet je pers;e een brander met apart lucht/zuurstof? Als je er dagelijks mee werkt, een hoop reparaties e.d doet dan is het echt super om een little torch of zoiets te hebben , maar met een gewone brander kom je een heel eind als hobbyist.
ook staan er marktplaats geregeld branders in de verkoop
Zo je dus ook niet naar nieuwe concentrators moet kijken maar tweedehand gereviseerd zoals ik al aangaf :) kostte in 2009 175 euro.
Bij linde gas gevraagd of ze wat hadden, en verder zie je ook die op marktplaats voorbij komen.



kijk ook eens hier op het forum naar topics over welke brander aanschaffen?!
Kijk ook eens bij Herens en Herens in schoonhoven, zij leveren aan studenten dus ook vast aan jou, En drijfhout kun je ook nog eens checken.
Bij bijou is complete sievert aet 99.50 nu. Dus houder, toevoerbuizen, verschillende koppen , slang en drukregelaar
Junior set kompleet met slang, koppen , drukregelaar is 83euro
ex de btw natuurlijk
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: advies gevraagd over solderen

Bericht door Erika »

https://link.marktplaats.nl/m1197126726

Toevallig op marktplaats nu, 40 euro :)
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Finn
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 13
Lid geworden op: vrijdag 01-09-2017, 13:52
Ervaring: Leerling vakopleiding

Re: advies gevraagd over solderen

Bericht door Finn »

ik vind het allemaal maar raar dat die bedrijven niet gewoon ook aan particulieren leveren,

ik heb wel zon brandertje al, maar ik denk dat de kwaliteit iets lager is als sievert https://www.hbm-machines.com/producten/ ... -gasbusjes
Gebruikersavatar
ErwinG
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: vrijdag 19-12-2014, 21:02
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Almere
Contacteer:

Re: advies gevraagd over solderen

Bericht door ErwinG »

Finn schreef:ik vind het allemaal maar raar dat die bedrijven niet gewoon ook aan particulieren leveren,
Afbeelding
Kost €120 (bij BM). Je kunt overigens zo bij Drijfhout langs in de showroom en gereedschap kopen. Daar heb je geen KvK nummer voor nodig.
Afbeelding
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: advies gevraagd over solderen

Bericht door @tjuh »

BM kan je toch ook als particulier terecht? even bellen en vragen?
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: advies gevraagd over solderen

Bericht door Erika »

Finn schreef:ik vind het allemaal maar raar dat die bedrijven niet gewoon ook aan particulieren leveren,

ik heb wel zon brandertje al, maar ik denk dat de kwaliteit iets lager is als sievert https://www.hbm-machines.com/producten/ ... -gasbusjes
Heb je het al nagevraagd? Meestal als je belt kan er een hoop hoor
Ik weet mijn cursisten kunnen bestellen bij een bijou en een drijfhout
Herens kun je zeker bestellen!!!! Die zit ion SChoonhoven al jaren aan studenten te leveren :)


https://shop.drijfhoutnl.com/customer/account/login/
Hier staat : Particulier, u heeft toegang tot het assortiment gereedschap
Dus ik denk dat je gewoon kunt bestellen hoor


ander fles onder je brander en dan kom je met die ook een heel eind toch.
Alleen denk ik niet dat je koppen kunt wisselen dus zo te zien heb je alleen een grote vlam erop zitten
40 euro een tweedehandsje zie de martkplaats link die ik gaf, is toch geen geld
Of moet perse nieuw zijn?!
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: advies gevraagd over solderen

Bericht door Cees »

Dat een groothandel in principe niet aan particulieren levert is niet zo gek toch. Zouden ze dat wel doen dan verzieken ze het voor hun afzetkanalen. Een sievert of exact is gewoon een goede brander, tuurlijk kan je andere branders nemen maar laat je dan door een verkoper goed informeren. Belangrijker is nog wel dat je zelf goed weet wat je er .de wilt gaan doen
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Finn
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 13
Lid geworden op: vrijdag 01-09-2017, 13:52
Ervaring: Leerling vakopleiding

Re: advies gevraagd over solderen

Bericht door Finn »

bedankt voor alle info, ik wil nog wel graag weten wat voor vlam er uit die persluchtbrander komt(zuiverheid en temperatuur)
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: advies gevraagd over solderen

Bericht door Erika »

Bel een van de groothandels even even: Zoals ik al aan heb gegeven: Herens en Herens in schoonhoven leveren zonder kvk en drijfhout levert gereedschap aan particulieren zoals ze op hun site aangeven....
page/links
Zij verkopen het dus zij zullen er meer van weten, misschien is het handig te weten wat je allemaal wilt gaan doen met je brander
Maar je kan ook langs bij vakschool om te zien hoe hun branders werken. Daar werken ze ook met gas en lucht
GEwoon een mooie vlam,. Gieten deden we met grotere branders maar wel met gas en lucht apart toegevoerd.



mss heb je ook iets aan de zoekfunctie van het forum ?
ER is wel al het een en ander gezegd over branders en welke.


Dus gewoon even drijfhout bellen, of herens en herens. En dan bezoekje aan amsterdam of schoonhoven brengen denk ik .
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: advies gevraagd over solderen

Bericht door Erika »

Bel een van de groothandels even even: Zoals ik al aan heb gegeven: Herens en Herens in schoonhoven leveren zonder kvk en drijfhout levert gereedschap aan particulieren zoals ze op hun site aangeven....
page/links
Zij verkopen het dus zij zullen er meer van weten, misschien is het handig te weten wat je allemaal wilt gaan doen met je brander
Maar je kan ook langs bij vakschool om te zien hoe hun branders werken. Daar werken ze ook met gas en lucht
GEwoon een mooie vlam,. Gieten deden we met grotere branders maar wel met gas en lucht apart toegevoerd.



mss heb je ook iets aan de zoekfunctie van het forum ?
ER is wel al het een en ander gezegd over branders en welke.


Dus gewoon even drijfhout bellen, of herens en herens. En dan bezoekje aan amsterdam of schoonhoven brengen denk ik .
Zeggen wat je precies van plan bent, dan kunnen ze je ook een juiste brander aanraden toch..
Als je alleen maar kleine zilveren ringetjes wilt maken dan kom je al een eind weg met een creme brulee brandertje van 10 euro van de blokker :)
Dab heb je de sievert of exact met wisselbare koppen, dus die zijn allround, solderen en gieten het kan allemaal ermee.
etc etc.
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Finn
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 13
Lid geworden op: vrijdag 01-09-2017, 13:52
Ervaring: Leerling vakopleiding

Re: advies gevraagd over solderen

Bericht door Finn »

hoi erika , de creme brulee brandertjes van de blokker doen het goed. maar na een week houden ze er mee op

ik heb deze al een jaartje in gebruik:https://www.conrad.nl/nl/gassoldeerbout ... 13411.html
ik ga ook eens even met drijfhout bellen
, bedankt voor alle hulp
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: advies gevraagd over solderen

Bericht door @tjuh »

Finn schreef:hoi erika , de creme brulee brandertjes van de blokker doen het goed. maar na een week houden ze er mee op
Ja, je moet ze natuurlijk wel navullen :P b;)
ik heb helaas ook problemen met de budgetmodellen, ik krijg ze met geen mogelijkheid nagevuld zonder veel gas te lekken. Die van BM (60 euro ofzo ex btw) had ik in het begin ook even moeite met instellen om gas te vullen maar sindsdien geen problemen meer (werkt nu zo'n 10 jaar zeker wel).
Finn
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 13
Lid geworden op: vrijdag 01-09-2017, 13:52
Ervaring: Leerling vakopleiding

Re: advies gevraagd over solderen

Bericht door Finn »

die dremel bevalt me goed, goede prijs/ kwaliteit verhouding. met vullen dacht ik eerst ook dat hij lekte, want ik hoorde gesis . maar dat was de lucht die ontsnapte
Plaats reactie