Solderen zetting op bestaande ring

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Plaats reactie
kaatjev
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 11
Lid geworden op: dinsdag 26-07-2011, 16:02
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Loon op Zand
Contacteer:

Solderen zetting op bestaande ring

Bericht door kaatjev »

Ik ben bezig met oud goud van een klant. Hij wil op zijn bestaande gouden "zegel"ring een steen van een andere ring laten plaatsen. Voor deze steen heb ik al een zetkastje gemaakt, maar nu krijg ik de zetkast niet vast gesoldeerd op de bestaande ring. De bestaande ring blijkt hol te zijn en als ik daar goed mijn vlam op zet, zet de ring uit of begint op sommige plaatsen te smelten.... Als ik probeer mijn zetkast warm te stoken, krijg ik de soldeer en de ring eronder niet warm genoeg om het soldeer te laten smelten.

Zou iemand me kunnen helpen??!! Suggesties om de zetkast erop vast te krijgen..... Ik ga proberen een foto toe te voegen. De zetkast ziet er misschien vreemd uit, maar die moet ik nog helemaal afwerken. En de ring op de foto heb ik net geprobeerd te solderen, vandaar de vreemde kleuren. Maar zo kreeg ik de ring goed op de foto. b;)
Bijlagen
FullSizeRender.jpg
FullSizeRender-1.jpg
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Solderen zetting op bestaande ring

Bericht door Erika »

Welke soort brander heb je?! en welk materiaal?!

Probeer het eens andersom, en met voor solderen
oftewel je Zetkast op zijn kop op je soldersteen , voorsolderen, en dan je scheen er in de derde hand bij. Dan kun je de ring stevig op de zetkast klemmen met behulp van derde handje. Anders mss toch met binddraad (getordeerd) vastzetten zodat je capilaire werking echt goed is.

maar omdat ik niet kan zien of het soldeer niet vloeit vanwege vervuiling zal ik eerst alles afkoken, schoonschuren en weer opnieuw beginnen!
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
ErwinG
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: vrijdag 19-12-2014, 21:02
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Almere
Contacteer:

Re: Solderen zetting op bestaande ring

Bericht door ErwinG »

Als je het hebt over het 'opzetten' van de ring bij het solderen; kan de druk die zich opbouwt in de ring wel ontsnappen? Zit er nog vulmiddel in de ring? Of is hij al helemaal leeg gebrand?
Afbeelding
kaatjev
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 11
Lid geworden op: dinsdag 26-07-2011, 16:02
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Loon op Zand
Contacteer:

Re: Solderen zetting op bestaande ring

Bericht door kaatjev »

Om de vraag van Erika te beantwoorden, het is geelgoud. De bestaande ring is voornamelijk geelgoud, de bovenkant is voor de helft witgoud en de andere helft geelgoud. En ik heb een propaan brander.

Er zat een diamant in de ring, dus die heb ik eruit gehaald, wat dus een kleine gaatje achterliet. Dus de druk kan ontsnappen, mogelijk zette de binnenkant van de ring uit als gevolg van de borax, maar helemaal zeker ben ik er niet van. Ik denk wel dat de ring is leeg gebrand. Want ik heb de vlam er een paar keer los op gehouden en er kwam een stofwolkje uit.....

Ik heb het al van allerlei verschillende kanten geprobeerd, maar het probleem is ook dat de bestaande ring op verschillende plekken gaat smelten, terwijl er verder niet zoveel gebeurd met de zetting en de soldeer.

Maar ik ga Erika's manier eens proberen met voorsolderen. Want de soldeer vloeide wel toen ik de ring wilde voorsolderen, maar dan kreeg ik de zetting niet heet genoeg met de vlam.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Solderen zetting op bestaande ring

Bericht door Erika »

ik neem aan, omdat de scheen heel dun is, dat je zetting het zwaarst is, Je moet altijd het zwaarste, meeste metaal verwarmen en dan pas de rest bij.
Je kan ook de zetting nog op een gaasje zetten opdsat de warmte daar ook onder gaat!

Ik ken het in en uitzetten niet zo heftig als jij het omschrijft.
Propaan zonder zuurstof neem ik aan, anders bij een Little torch oid zou ik zeggen bollere vlam,
Bij propaan zelfaanzuigend, probeer de vlam wat boller te krijgen.


Bij gevulde ringen gooi ik ik voor solderen altijd even in de aceton om echt zeker te weten schoon te zijn. Maar gezien je solderen is het ondertussen wel schoongebrandt denk ik zo.


hopelijk krijgen we straks goed nieuws en je resultaat te zien, Succes
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: Solderen zetting op bestaande ring

Bericht door Cees »

Het enige wat ik aan bovenstaande nog kan toevoegen is het gebruik van je 3e handje, ook die kan veel warmte wegtrekken, zeer zeker als deze niet van titanium is.

Als je Erika haar methode volgt is mi een derde handje ook niet nodig.

Succes
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
kaatjev
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 11
Lid geworden op: dinsdag 26-07-2011, 16:02
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Loon op Zand
Contacteer:

Re: Solderen zetting op bestaande ring

Bericht door kaatjev »

Ik heb het al op allerlei verschillende manier geprobeerd, maar krijg ze niet op elkaar gesoldeerd.... Wanneer ik de zetting en de ring los van elkaar verwarm, gaat het soldeer wel smelten. Maar als het soldeer op de zetting heb laten vloeien, krijg ik de scheen er niet op. Dus het probleem is niet dat de soldeer niet wil smelten, maar dat ik beide onderdelen niet tegelijk warm genoeg krijg om ze aan elkaar te krijgen. Net geprobeerde de zetting op zijn kop op een gaasje te verwarmen. De soldeer ging smelten, maar hoe verwarm ik de scheen dan voldoende zodat de soldeer niet afkoelt als ik deze erop wil solderen. Ook als ik de scheen los op de zetting zet en dan verwarm, lukt het niet. Dan wil de soldeer eenvoudigweg niet smelten, terwijl er wel allerlei onderdelen aan de scheen en nu helaas ook aan de zetting gaan smelten....

Iemand nog ideeën...
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: Solderen zetting op bestaande ring

Bericht door Cees »

Ik weet niet met wat voor een brander je werkt maar met een exact of sievert brander zou je warmte genoeg moeten kunnen ontwikkelen, zo niet dan helpt het nog wel eens om achter je te solderen stuk een soldeersteen op zijn kant te plaatsen, door de reflectie hiervan heb je dan meer warmte.

In dit geval nog maar een ideetje soldeer de zetting voor, alles netjes afkoken insmeren met borax scheen op zetting plaatsen en je warmte concentratie op de scheen richten.
Soldeer trekt altijd naar het warmste punt. Sommige solderingen gaan helaas niet altijd helemaal volgens het boekje.

Ik hoop voor je dat het nu eindelijk gaat lukken, succes!
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Plaats reactie