Vraagjes over Little torch & Devilbiss concentrator

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Plaats reactie
Moonlight_dust
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 14
Lid geworden op: dinsdag 03-11-2015, 15:10
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Vraagjes over Little torch & Devilbiss concentrator

Bericht door Moonlight_dust »

Hallo,

Ik zit met een paar vragen over mijn zuurstofconcentrator waar ik het antwoord maar niet op vind, ik heb nochtans alle mogelijke topics hierover doorgelezen en heb deels dankzij het forum (en de handleiding en wat online opzoekwerk over het toestel zelf) al een hele weg afgelegd. Intussen zit ik met de handen in het haar dat het nog steeds niet vlekkeloos werkt!

Ik gebruik dus de Little Torch met een Devilbiss 525ks 5l concentrator.

Nu had ik een jaar geleden dus een leuk tweedehands model met laag aantal gebruiksuren op de kop kunnen tikken. Veel had ik hem niet gebruikt, nu begon ik hem te gebruiken, en dan vooral voor het solderen, dat ging heel goed. Maar dan wanneer ik wilde smelten gaf hij absoluut niet de kracht die ik nodig heb, zelfs pakweg 20g zilver kon ik echt niet smelten.

Dan heb ik ontdekt dat net de concentrator die ik gekocht had is uitgerust met een speciale, pediatrische flow meter i.p.v. de standaardversie (dom ja, niet eerder opgemerkt). Deze flow meter regelt de zuurstof preciezer en met kleinere stappen tussen 0 en 2 lpm, maar kan dus niet boven de 2lpm gaan, waardoor er niet genoeg is voor het smelten (ook al kan het toestel zelf wel tot 5lpm gaan). Een standaard flow meter kopen en zelf vervangen kon in principe wel, niet zo moeilijk, maar dat kost al zo’n 120 euro, dus besloot ik uit te kijken voor een ander toestel (zelfde model) met de correcte flow meter, deze kan ik dan weer verkopen. Ik heb nu voor bijna geen geld een praktisch nieuw toestel met maar 7u erop op de kop kunnen tikken.

Ik heb het nieuwe toestel vandaag aangesloten, maar het lukt maar niet goed.
In tegenstelling tot het oude toestel met de lage flow meter, is het niet mogelijk om het toestel aan te hebben terwijl de zuurstofkraan van de LT gesloten is, dan begint het toestel te piepen en het lampje “service required” brandt, omdat het de zuurstof niet kwijt kan. Als ik de zuurstofkraan van de LT open laat tussen de 0,5-1l is er geen probleem. Of als ik de tuit die op mijn zuurstofslang is aangesloten minder strak vastschroef aan de zuurstofconcentrator ook, maar dan komt er rond de tuit wel wat zuurstof vrij en is het lpm gehalte minder stabiel, dat kan toch ook niet de bedoeling zijn…

Om de LT te gebruiken kan ik het dus alleen zo doen:
- Aanzetten: zuurstofkraan licht open zodat bolletje van de concentrator op 0,5-1l zit, gas beetje open en aansteken
- Afzetten: snel zuurstofkraan toe, dan gaskraan toe, dan snel terug zuurstofkraan open naar 0,5-1l zodat de zuurstof terug vrij kan en toestel niet gaat piepen.

=> Maar ik heb altijd geleerd dat eerst de gas open mag om de vlam aan te steken, geen zuurstof, dit kan ik dus niet…
=> en om af te zetten is het zo toch ook niet goed, maar als ik eerst gas toedoe, ploft het, wat toch niet goed is, en als ik zoals normaal gewoon zuurstof toedoe en dan gas en zo laat, begint het toestel na enkele seconden dus terug te piepen en ‘service required’ lampje te branden omdat de zuurstof nergens heen kan…

Ik las hier op het forum verschillende keren dat het lampje & het piepen er zou moeten zijn als er géén zuurstof is, niet als er wel zuurstof is, maar het afgesloten is. Het zou normaal toch moeten kunnen om de zuurstof af te sluiten zonder dat hij gaat piepen, neen?
Het andere toestel met de lage flow meter kon dit wel…
Enige gedachten?

Dit terzijde, als ik de LT gebruik zoals hier beschreven, doet ie ’t wel. Smelten heb ik nog niet geprobeerd, maar ik zie al wel dat ik de vlam veel sterker krijg, dus ik vermoed dat het nu wel zal lukken.

Maar ik heb hier overal op het forum ook gelezen dat het best is om de zuurstof op 4lpm te regelen. Dit lukt me ook niet. Als ik de brander niet verbind en de zuurstof vrij uit de concentrator laat, kan ik hem mooi op 4l regelen, dan laat ik dit zo staan, en verbind ik de brander. Als ik de brander dan aanzet en gas & zuurstof geleidelijk opdrijf gaat het bolletje van de concentrator omhoog, maar ik krijg het niet hoger dan 3lpm. Ook wanneer m’n zuurstofkraan van de LT volledig open is, en zelfs wanneer ik dan de regelaar van de concentrator hoger probeer te zetten.

2 grote vragen/problemen dus, waar ik geen antwoord op vind:

- Hoe kan ik de concentrator gebruiken zonder dat hij bij het toedraaien van de zuurstof van de LT begint te piepen en “service required” begint te tonen?
Zodat ik de LT veilig aan en af kan zetten volgens de normale volgorde…
- Hoe krijg ik de concentrator op 4lpm bij gebruik van de LT?

Sorry voor het lange verhaal :-)

Alvast bedankt voor het meedenken!
Gebruikersavatar
ErwinG
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: vrijdag 19-12-2014, 21:02
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Almere
Contacteer:

Re: Vraagjes over Little torch & Devilbiss concentrator

Bericht door ErwinG »

Ik zou de flow regelaar van je oude concentrator gewoon ertussenuit laten; die heb je verder niet nodig; de flow regel je met de knop op je LT. Dus je LT aansluiten direct na de drukregelaar op de zuurstof (accumulator) tank na de O2 sensor. Bij 'de mijne' is dat relatief eenvoudig te doen door de slangen achterop het paneel met de flow meter en nippel anders aan te sluiten. Zie topic Little Torch en concentrator. Service manual voor de jouwe staat hier. Zie Figure 17 - pneumatic diagram.

Voor je nieuwe concentrator zou je in het Service Manual eens moeten zoeken of er een manier is om de flow bewaking te omzeilen of uit te schakelen. misschien is er een soort 'service' modus ofzo...
Afbeelding
Moonlight_dust
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 14
Lid geworden op: dinsdag 03-11-2015, 15:10
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Re: Vraagjes over Little torch & Devilbiss concentrator

Bericht door Moonlight_dust »

Dag Erwin,

Bedankt voor je snelle reactie :-).

Even ter duidelijkheid misschien: beide concentrators zijn hetzelfde model (dus de Devilbiss 525ks), maar de oude heeft gewoon een flow meter die de output begrenst tot max 2lpm. Dat is het enige verschil.
Zie verschil:
Low output pediatrische flow meter
Normale flow meter

Wat je uitleg betreft volg ik niet meteen (heb het pneumatische diagram waarnaar je verwees ook eens bekeken), maar ik zou het liefst simpel houden en niet het hele toestel gaan openbreken en aansluitingen en draden gaan veranderen om anders aan te sluiten, dat gaat m'n petje te boven... Ik zou de concentrator graag 'gewoon' aangesloten hebben op m'n LT, aan de tuit aan de voorkant. Zo heb ik het ook gezien bij anderen, en ik geloof dat de meesten hier op het forum dat ook zo doen, niet?
Ik denk zelfs dat er hier verschillende mensen zijn met hetzelfde model concentrator... Ik vraag me af of zij dezelfde ervaringen hebben...

Of bedoel je gewoon dat dat piepen geen probleem is, en dat het geen kwaad kan (noch voor de concentrator als voor de brander) als de zuurstof nergens heen kan en het lampje 'service required' aangaat, dat ik dat gewoon kan negeren? Of zoals in het topic waarnaar je linkte, gewoon de stekker van het piepen in de behuizing zou kunnen losmaken?

Ik heb gewoon een beetje schrik teveel te spelen gezien ik er niets van ken, zowel voor brandveiligheid als simpelweg om toestel niet stuk te maken, wil niet blijven geld uitgeven natuurlijk :-).
Gebruikersavatar
ErwinG
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: vrijdag 19-12-2014, 21:02
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Almere
Contacteer:

Re: Vraagjes over Little torch & Devilbiss concentrator

Bericht door ErwinG »

Als je je niet vertrouwd voelt om dat ding open te schroeven en slangen anders aan te sluiten, zou ik dat zeker niet doen b:D Ik zou wel gewoon beginnen met het loshalen van de pieper. Bij mijn model stopt de compressor als er echt iets goed fout gaat, de piep is er alleen maar om de patiënt te alarmeren dat er wat mis is met de zuurstof-voorziening. In ons geval is het niet abnormaal dat er geen flow is, dus is de pieper overbodig.
Afbeelding
Plaats reactie