zuurstofconcentrator

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

het lijkt goed te gaan nu, hij gaat aan en blijft aan ook bij kopje 4.. de rest was niet zo'n probleem...

en ik heb de plof ook gehoord, ik zou het als een klein tikje omschrijven...


dus het lijkt erop dat het toch de lucht in de slang met zijn geweest gezien ie het nu wel goed doet en zoals ik schreef, zaterdag 1700 die kant op leek te gaan
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Eljas
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 648
Lid geworden op: maandag 25-09-2006, 23:27
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: regio Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Eljas »

Nu snap ik helemaal wat je bedoeld, Erika.
Het klopt dat je de stand van de meter NIET hoeft te veranderen. Ik heb hem op stand 3 staan. Dat wil dus zeggen dat het apparaat 3 liter zuurstof per eenheid afgeeft. De leverancier heeft mij destijds ook verteld dat dat de stand is die bijna iedereen gebruikt die er een brander op aansluit.
Wat je nu beschrijft is enkel en alleen te wijten aan de afstelling. Dat heb ik hier ook. Ik heb er GEEN extra's tussenzitten om de druk te beperken want het probleem zit hem in het opendraaien van je zuurstofknop van je brander. Ook bij mij schiet bij het opendraaien ineens de draaiknop over een dood punt heen waardoor er te veel zuurstof ineens komt. Om vlamterugslag te voorkomen wordt altijd eerst de zuurstuf van de brander teruggedraaid en dan het gas. Als je de zuurstofkraan v.d. brander niet strak genoeg dichtdraaid kan de vlam terugslaan in de slang. vandaar dat je die (als het goed is ) strak dichtdraaid. Anders lekt er toch nog iets of wat zuurstof.

Jouw probleem in deze.....

Altijd eerst het gas aan dus gaskraan open van de brander en aansteken (ter volledigheid)
Zuurstof erbij maar dan voel je aan het draaien dat de kraan ineens openschiet. Dat is dus teveel. De vlam wordt uitgeblazen.

Zuurstofkraantje bijna ( dus heel licht) dichtdraaien.
Gas weer aansteken
Dan heel voorzichtig zuurstof extra erbij.

Zoals ik meestal werk zet ik het gas te hoog, draai minimaal zuurstof erbij en draai het gas dan ieta terug totdat de gewenste kegel ontstaat.


Nu gaat het je vast lukken want een brander die het goed deed, daar gaan we vanuit dat die het nu nog steeds goed doet. En als de andere branderpitjes het wel doen, alleen niet de kleinere dan is mij het probleem duidelijk. Moet zo gaan lukken,.
Succes.
Gedeelde ervaringen zijn de bouwstenen voor de toekomst....
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

zo heb ik t ook de hele zaterdag gedaan, ver open, net aan open, apparaat anders instellen. Maar zaterdag echt van alles geprobeerd, gas enorm open mini suurtsof erbij en dat had hetzelfde resultaat als weinig gas veel zuurstof.

want hoe weet je dat je ding op 3 staat, als ik m aanzet en hij staat aan mn brander staat ie onder de 1, tot ik mn knop op de brander open zet. dan stijgt het weer
mijn aparaat staat nu tot het uiterste open gedraaid



Wat ik denk dat het probleem zou kunnen zijn geweest (ik ben er nog niet helemaal klaar mee denk) is oude zuurstof van de fles in de slang, want ik heb zaterdg niets meer aan de instellingen veranderd en om 17.00 nog even geprobeerd.....en nu doe ie het in 1 keer, ip 15 minuten bezig zijn en 50 keer aansteken :)

al met al het is gewoon even zoeken naar.
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Eljas
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 648
Lid geworden op: maandag 25-09-2006, 23:27
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: regio Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Eljas »

De meter van het apparaat laat de uitstroom pas zien wanneer de zuurstofkraan van de brander open staat. Staat deze dicht dan blijft het bolletje van de meter benedenn. Dat klopt en dat hoort ook zo.
Fijn dat het nu werkt want ikzelf ben er zeeeer tevreden mee. Het zou jammer zijn als dat bij andere niet is.
Gedeelde ervaringen zijn de bouwstenen voor de toekomst....
Gebruikersavatar
Aspasia
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1336
Lid geworden op: maandag 02-06-2008, 21:20
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: zwolle
Contacteer:

Bericht door Aspasia »

Zorg er voor dat je een terugslaventiel op je gas slang hebt MAAR ook op de slang van de zuurstofconcentrator, zo kan er geen vlam in de zuurstofconcentrator slaan en dan knalt hij niet uit elkaar.

Als het balletje op 4 staat heb je het meest zuivere zuurstof wat de zuurstofconcentrator kan leveren en ga je daar onder zitten werkt het ook wel maar niet optimaal.

Gr Freddy
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

ja maar ik wil wel op 4 gaan staan maar het appraat niet.......bij de kleine kop en vol open :)


tis gewoon een weekje mutsen aande knop


Wat voor soort terugslagventiel kun je op het apparaat zetten dan?
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Eljas
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 648
Lid geworden op: maandag 25-09-2006, 23:27
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: regio Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Eljas »

Erika schreef: Wat voor soort terugslagventiel kun je op het apparaat zetten dan?
Ik heb er niets tussen zitten behalve een vlammendover. Voor de uitstroom te temperen zou je een klein zuurstofkraantje er tussen kunnen zetten.
Gedeelde ervaringen zijn de bouwstenen voor de toekomst....
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

mag ik mss brutaal zijn en even vragen hoe het eruit ziet een vlamdover op het apparaat

Ik zit nu met de zuurtsof rechtstreeks aan het apparaat met krimpkous
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Bijou pagina 491 rechtsboven 08140 71 77.50


Ruud
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Gebruikersavatar
Aspasia
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1336
Lid geworden op: maandag 02-06-2008, 21:20
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: zwolle
Contacteer:

Bericht door Aspasia »

En ze zijn meestal ook te koop bij het bedrijf waar je de gas en zuurstofflessen haalt.

Maarja die heb je niet meer nodig, de zuurstof dan.

Gr Freddy
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

ik hoef alleen de fles nog terug te bregen
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Latinitas
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 159
Lid geworden op: vrijdag 16-05-2008, 0:57
Ervaring: Geen ervaring
Woonplaats: Capua Romanorum

Bericht door Latinitas »

Hoe heb je de zuurstof slang eigenlijk aangesloten met vlamdover op je generator? Ik heb namelijk ook de Lt besteld en moet de generator nog bestellen, dus ik weet niet of alles past enzo en of ik evt nog koppelstukje erbij moet kopen. Op m`n "oude" zuurstof brander had ik alleen een vlamdover voor propaan, ergo moet ik die voor m`n zuurstof nog erbij kopen. Bijou is dan een beetje duur en dan heb ik er ook nog een voor m`n gas erbij. Die heb ik al..
Pinge id nigrum - Rolling Stones!!
Gebruikersavatar
Aspasia
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1336
Lid geworden op: maandag 02-06-2008, 21:20
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: zwolle
Contacteer:

Bericht door Aspasia »

Je zou zeker een aantal koppelingen er bij moeten kopen om het allemaal passend te maken.

Een aantal slangen klemmen er bij en dan alles aansluiten.

Gr Freddy
Gebruikersavatar
Latinitas
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 159
Lid geworden op: vrijdag 16-05-2008, 0:57
Ervaring: Geen ervaring
Woonplaats: Capua Romanorum

Bericht door Latinitas »

Dank voor je antwoord :!: Dan ben ik wel verplicht even af te wachten tot het hier staat, zodat ik kan bekijken wat ik nodig heb.
Pinge id nigrum - Rolling Stones!!
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Ik heb even een koppeling gemaakt met plakband en werkt nu al 2 jaar :? . Vergeten een goede koppeling te kopen :roll:
Ruud
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Plaats reactie