zuurstofconcentrator

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Gebruikersavatar
Latinitas
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 159
Lid geworden op: vrijdag 16-05-2008, 0:57
Ervaring: Geen ervaring
Woonplaats: Capua Romanorum

Bericht door Latinitas »

@ Ruud: je bedoeld dat je alles gewoon aansluit, de zuurstof kraan van je LT helemaal open en dan op 4 zetten? Ik ga het maar even proberen. Gas van 0.7 bar naar 2,7 ofzo.

@ Freddy: net anders om, als ik kop 7 gebruik smelt ik snel, maar de vlam is natuurlijk te klein om even 70 gram in het kleinste bakje vloebaar te houden. Zet ik dan de smeltkop van de LT erop dan duurt het een stuk langer om te smelten, significant wel. Smeltkoppen vragen meer zuurstof denk ik dus dat kan het wel zijn. Wie weet moeten de slangen ook aan de binnenkant van het apparaat nog even verzadigd worden met zuurstof. Of ze vervangen zijn weet ik niet zeker, de verkoper zei dat alles nagekeken was. Ik heb hem nog niet zo lang, dus wie weet moeten de slangen eerst verzadigen.
Pinge id nigrum - Rolling Stones!!
Gebruikersavatar
Aspasia
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1336
Lid geworden op: maandag 02-06-2008, 21:20
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: zwolle
Contacteer:

Bericht door Aspasia »

Een collega van mij die heeft een Harris brander met een branderkop van 2cm doorsnee en die heeft ook een concentrator, die smelt met alle gemak 400/500 gram zilver weg in no time.
Daarom denk ik al iets verder, sorry daarvoor.

Maar ik zal zelf een zo'n branderkop bestellen en dan probeer ik het wel bij mij en dan weten we gelijk waar het aan ligt.

Gr Freddy
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Iedere brander geschikt voor propaan/ zuurstof mits de opbrengst zuurstof voldoende is, is geschikt. Eventueel zet je een 2e concentrator ernaast.

Een propaan / lucht brander gaat er geheid onderdoor.

Ruud
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

ik heb vorige week een probleem gehad met het gieten van witgoud, het wilde niet smelten, ik had ook het gevoel niet voldoende kracht te hebbe,
Het duurt dus langer als met mn oude fles

de dag erna ging het beter maar heb ik ook nog een stuk gedaa met mn oude brander erbij, met zn middenkop (exact)

Of het nu lag aan dat ik de tweede keer de zuurtsof nog verder heb opengeknald, zo blazen heb ik nooit gedaan met mn fles

geelgoud gaat wel goed trouwens
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Witgoud is wel vaker wat weerbarstig om te smelten.
Als die niet wil is in vitrex schoonmaken en nieuwe flux soms een oplossing en je vlam beter op je smelt houden, vaak iets meer afstand waardoor je vlam n?t wat heter is.
Of een halve deksel op je smeltbak.

Het blijft een minder makkelijk metaal om te bewerken.

Gloeien, solderen en smelten altijd onder volledige afdekking met flux houd het metaal het beste bewerkbaar.

Ruud
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

ik had de vlam de tweede keer juist dichterbij, daarom vond ik t ook zo gek en weet ik niet of het aan de 2e brander die ik r ffkes bij heb gehad.

En ja de rest van smelkroesje, oventjes maken etc dat doe ik altijd al dus daar lag t niet aan want dat was niet anders.

maar och tis gelukt en een volgende keer zie ik wel weer :)
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Tijmen
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 751
Lid geworden op: dinsdag 05-02-2008, 21:45
Ervaring: Geen ervaring
Woonplaats: Singapore-Zuid
Contacteer:

Bericht door Tijmen »

Ha nog een topic, maar na dit allemaal te lezen, en zuurstofconcentrator door google te gooien, weet ik nog niet waar je die van125 euro vandaan kunt halen, hoe alles werkt, en blijft werken, enne, maakt zoiets lawaai??
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

http://www.zilvermaan.com/forum/viewtop ... ncentrator


ja ding maakt herrie, maar het is meer een zuigend geluid, en je kan m uitzetten weet niet of je 8 uur land de brander hebt aanstaan?
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Latinitas
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 159
Lid geworden op: vrijdag 16-05-2008, 0:57
Ervaring: Geen ervaring
Woonplaats: Capua Romanorum

Bericht door Latinitas »

herrie :o ? Ik vind het echt mee vallen, het is meer een brommend geluid en vind het niet echt storend ofzo :P . Dat is gewoon het compressortje dat erin zit. Je kunt zonder probleem nog een gesprek voeren zonder harder te moeten praten. Gamma compressoren lijken me veel ruiger. Het werken met de brander gaat gewoon zoals altijd, alleen moet je nu je generator aanzetten ipv je gasfles opendraaien. Onderhoud is geloof ik soms even een roostertje schoonmaken in een sopje, die krijg je er zo uit.

Je moet gewoon je zuurstof fles met z`n reduceer wegdenken. I.p.v. die fles neem je de generator, en zorgt vervolgens dat de aansluitingen van de LT mooi passen. Dat is dus even je aansluitingen mee nemen naar een goede zaak en voorleggen. Het is veel simpeler dan het lijkt hoor :D :D .
Pinge id nigrum - Rolling Stones!!
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

vergeleken met de fles maakt het apparaat meer herrie,
hij geeft een constant brom geluid af en plofjes

Moet ik wel zeggen dat ik erg erg erg gevoelig ben voor brom geluiden, ik kan misselijk worden van een auto die stilstaat onder mn raam maar wel aan staat.
Of als de wasmachine centrifugeert (al moet ik mijnes nog waterpas zetten)

Dus herrie is het niet mss maar naast een stille fles is het wel een verschil;
Soort airco.

je hoort dus wel wat maar tis geen lawaai
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Aspasia
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1336
Lid geworden op: maandag 02-06-2008, 21:20
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: zwolle
Contacteer:

Bericht door Aspasia »

De ene maakt gewoon meer lawaai als de ander, je hebrt ze er bij die je inderdaad bijna niet hoort maar ik heb er zelf een gehad die ik om het lawaai alleen al uitzette.

Ze maken nog meer lawaai als er iets tegen aan of op ligt.

Gr Freddy
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

tis geen lawaai of herrie hoor, maar j het is ook geen stilte.

en het zal zeker verschillen per apparaat
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Heidi Janssen
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 11
Lid geworden op: zondag 27-09-2009, 19:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Vinkenbuurt
Contacteer:

Bericht door Heidi Janssen »

Dus voor de verbinding van de little t. met de concentrator moet ik inderdaad een verbindingsstuk opzoeken. Komt het echt voor dat de vlam in de zuurstofslang slaat en dat de boel ontploft? Doodeng! En daarvoor moet je dan weer een vlamdover aanschaffen? Ik las ergens dat Bijou die heeft. Ik hoop dat ik geen belangrijke info over het hoofd heb gezien. Dus: een goede koppeling en een vlamdover voor op de concentrator en dan kan ik beginnen? Of beginnen met proberen, want ik begrijp uit jullie verhalen dat het niet altijd even makkelijk gaat...
Heidi Janssen
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 11
Lid geworden op: zondag 27-09-2009, 19:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Vinkenbuurt
Contacteer:

Bericht door Heidi Janssen »

Ik weet niet of Tijmen inmiddels de concentrator voor 125 heeft gevonden, maar ik heb 'm bij Farmadomo in Nuland gehaald. Als je 'm zelf ophaalt kost ie 125 ex btw. Als ie bezorgd moet worden 150 ex.
Gebruikersavatar
radiorobbie
Actief lid
Actief lid
Berichten: 356
Lid geworden op: maandag 06-07-2009, 12:29
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Olst
Contacteer:

Bericht door radiorobbie »

De zuurstofconcentrator had ik nog nooit van gehoord, maar lijkt mij een geweldige oplossing.
Ik heb zelf een stokoude micro-welder, die veel onderhoud nodig heeft, maar wel goedkope \:D/ vloeistoffen, gootsteenontstopper en spiritus.
Ga er zeker over denken een zuurstofconcentrator aan te schaffen.
Ik heb wel van een vriendin de service dokumentatie gekregen van de concentrator, als ik daar iemand mee blij kan maken, stuur ik het wel door.

Groet Rob.
Homo sapiens non urinat in ventum
Plaats reactie