zuurstofconcentrator

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Gebruikersavatar
Latinitas
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 159
Lid geworden op: vrijdag 16-05-2008, 0:57
Ervaring: Geen ervaring
Woonplaats: Capua Romanorum

Bericht door Latinitas »

Welke druk hebben jullie op de Lt eigenlijk? (ik nu 0,7 bar) En het instellen van de flow in liters per minuut op de concentrator, hoe doen jullie dat, dat tuitje eraf zonder brander en dan op 4 zetten? Ik smelt beter met kopje 7 dan met m`n smeltkop namelijk, geen idee hoe en waarom, dus dacht dat het aan de afstellingen kon liggen.
Pinge id nigrum - Rolling Stones!!
Gebruikersavatar
Aspasia
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1336
Lid geworden op: maandag 02-06-2008, 21:20
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: zwolle
Contacteer:

Bericht door Aspasia »

Hmmm, ik weet het niet want ik heb geen smeltkop van de lt maar ik heb een aparte grote brander van Chloor waar ook een snijbrander op kan. En de vraagt vele malen meer aan zuurstof dus dan moet hij dat kleine smeltkopje ook wel aan kunnen.

Zijn de slangen aan de binnenkant van het aparaat wel vervangen?
Die moet ja dan even vervangen en om de zoveel tijd even een nieuw filter of je wast hem even uit.

Gr Freddy
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Bericht door @tjuh »

een verzoekje aan degene die deze installatie hebben staan, kunnen jullie misschien een foto plaatsen van hoe alles op elkaar aangesloten zit? ik heb namelijk na mijn vakantie 1 dag dat iemand mij hiermee kan helpen ( en heleboel andere klusjes) dus wil ik geen tijd verliezen aan op en neer rijden omdat ik weer een klein dingetje ben vergeten te kopen.

gr @telien
Laatst gewijzigd door @tjuh op vrijdag 06-11-2009, 7:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Wat is daar moeilijk aan?

Propaankant aansluiten, instellen op ca 2,5 a 3 bar.

concentrator aansluiten op de lucht aansl. , met open gas instellen op ca 4 ltr.

En gaan

Groet ruud
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Bericht door @tjuh »

ik zat meer te denken aan alle veiligheidsproducten die ertussen komen te zitten.
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Propaan is regelbare drukregelaar met slangbreuk klep.
Dit is ook een terugslag beveiliging/ vlamdover.

Concentrator staat er rechstreeks op. Maar kan je een vlam dover tussen zetten. lijkt me onzin omdat er geen zuurstoftank aan vast zit maar de zuurstof terplaatse gemaakt.
kan dus nik mis gaan.

Ruud
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Gebruikersavatar
Aspasia
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1336
Lid geworden op: maandag 02-06-2008, 21:20
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: zwolle
Contacteer:

Bericht door Aspasia »

Bij een bekende van mij is er een uit elkaar geklapt, die had er ook geen terugslagventiel tussen.

@tje, nieuwe slangen kopen waar een jaartal opstaat van 2009.
Een vlamdover voor gas en een voor zuurstof, afhankelijk van de vlamdover koppelingen er bij kopen die er op passen.
Koppeling van de concentrator naar de slang.
Allemaal nieuwe slangklemmen er op zetten.
Misschien heb je ook nog van die witte tape nodig als je van die koppelingen in elkaar moet draaien.
Baco of waterpomptang.
Nadien alles met water met zeepsop nakijken of er niks lekt.

Als je alle spullen gaat kopen neem dan de koppelingen mee waar je wat op aan moet sluiten.

Gr Freddy
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

freddy hoe krijg je een vlamdover op dat groene tuutje? ik heb daar nu zo mn slang op zitten met krimpkous maar wil wel een dover maar geen idee hoe dat past
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Groene tuitje er af, dan heb je een standaard aansluiting, vlamdover losdraaien, deel met dover erop schroeven (past meestal anders een verloop halen). , slang eraan en gaan
Ruud
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

aha, zat weer eens moeilijk te denken



Maar wat ik me dan afvraag nog, kan zo'n ding niet ook optploffen dan als je als patient het ding gebruikt of was er bij die kennis echt een vlam ingeslagen dan (heb ik gelukkig nog nooit gehad, vlammen die verkeerde kanten nop gaan)
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Aspasia
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1336
Lid geworden op: maandag 02-06-2008, 21:20
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: zwolle
Contacteer:

Bericht door Aspasia »

Een patient gebruikt geen gas [-(

Gr Freddy
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

mijn oom moet met zn kanker toch wrs wel aan zuurstof en zuurstof is een gas en had dit ding zien staan bij me en is toch aan t kijken, we weten t niet, voor nu gaan zn longen goed wel weer.
Sry ik snap m niet.
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Ook als pati?nt gebruik je dit zeer brandversnellende gas, roken wordt dan ook afgeraden als je het apparaat gebruikt ( al is dat vaak de oorzaak dat je het apparaat nodig hebt) Maar het risico is zeer minimaal.
Namelijk voor een goede mooie ontploffing heb je 3 dingen nodig; vuur natuurlijk, propaan, zuurstof.
Propaan zonder zuurstof brand niet.
Zuurstof zonder propaan brand niet.
Het gas moet dus via de branderkop terugvloeien naar en andere brandstof en dat kan alleen als je er een dicht draaid, maar op het moment dat die dicht is heb je maar ??n van de stoffen over en dus geen ontploffings risico.

Toch????

Anders in het met de waterstofgasomzetter generatoren( zoals de hydrozon). Daar wordt het waterstofgas en zuurstofgas al in het apparaat gemengt en vormt wel degelijk een risico tot ontploffing. Nuja ontploffinkje want meer dan en plof is het niet, en dan schiet er alleen maar een slang af in het apparaat.
Hier al een keer of 10 gebeurd ondanks een vlamdover.

Ruud
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

ik ben een beelddenker en als ieman dzegt dat iets uit elkaar is geklapt dan is dat in mn hoofd meteen dramatisch met afgevallen armen en een gat in de grond..

Vandaar even mn vraag. Het is niet te zeggen dat mn oom aan de zuurstof moet hoor, maar dit is wel een mooi alternatief toch ipv een fles.



Ruud thx voor je antwoord zo dacht ik het al maar wilde het even dubbelchecken.
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Bericht door @tjuh »

Freddy bedankt voor de opsomming; zal zo ook moeten lukken.
Plaats reactie