Op zoek naar een compressor

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Gebruikersavatar
DeeGees
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 11
Lid geworden op: donderdag 23-11-2006, 14:47
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Assendelft
Contacteer:

Op zoek naar een compressor

Bericht door DeeGees »

Ik ben het solderen met een kleine brander zat en omdat wij thuis toch aardgas hebben, en ik het fijner vindt om met lucht en aardgas te zolderen heb ik besloten om een compressor aan te schaffen.

De aardgasleiding van zolder naar de werkkamer eronder laat ik door een erkend installateur aanleggen.

Ik heb van mijn leraar op de opleiding een boodschappenlijst gekregen:

2 x gaskranen
2 x slangen rood
1 x brander
1 x compressor

Ik heb een aantal compressoren gezien van verschillende merken.
Hoeveel bar heb ik nodig en moet ik er een met een ontvochtiger hebben?

Heeft iemand misschien een 2-hands compressor staan?

Of heeft iemand een ander idee.. ik heb liever geen gasflessen in huis.

Alvast bedankt
Daan
[/b]
arthur
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 77
Lid geworden op: zaterdag 18-11-2006, 18:30
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Aalst
Contacteer:

Bericht door arthur »

DG , ik zou je eens aanraden om met een voetblaasbalg te werken. Ik zelf werk al sinds denbeginne met een blaasbalg en wil niet ruilen voor flessen. Gemakkelijk smelten en hoge temperaturen halen is geen probleem. En daarbij is hij altijd klaar om mee te werken en het is nog goedkoop op de koop toe! (al ben ik een belgje!! :lol: :oops: ) Blaasbalg is geluidloos en veilig.Een beetje oefening en je zal er met veel plezier mee werken. Is ook zeer handig voor restauratie van oude juwelen.
Alleen, ... moderne goudsmeden vinden dat nogal antiek. Maar dat moet jij je niet aantrekken. Reken maar eens uit hoeveel je verdient op ??n jaar met antiek te zijn, je zal snel overtuigd zijn.
Groetjes Arthur
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Ik heb hier wel een compressor staan hoor . wel met een losse tank als je wilt. 200ltr/ min wel een herrie schopper maar minder dan die gamma dingen.
Ruud

Bij vol gebruik draait die bij mij 10 minuten per dag dus erg veel last heb je er niet van.
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Gebruikersavatar
Eljas
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 648
Lid geworden op: maandag 25-09-2006, 23:27
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: regio Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Eljas »

Net wat er al gezegd wordt zijn die compressoren nogal herrie dingen. Ook ik heb het jaren met een luchtbeddenpomp gedaan. Zo een met twee openingen. uit een opening blazen en uit de andere zuigt ?e aan. Werkt prima. Ik denk dat je ze voor 5,- koopt bij de Bristol of een campingzaak.
Zelf werk ik met mondblazen. Van jongsafaan bespeel ik al blaasinstrumenten en heb daarom geen moeite om de luchtuitstroom goed onder controle te houden. Ik kan dus ook blazen en inademen tegelijk. Mondblazen is nog altijd mijn meest favorieten manier met branders. Stel dat het tijdens het solderen bijna fout gaat dan hou je vaak vanzelf je adem in. Dus direct een "koude" vlam.... :wink:

Eljas
Gedeelde ervaringen zijn de bouwstenen voor de toekomst....
Gebruikersavatar
Rob Hahn
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 196
Lid geworden op: vrijdag 22-12-2006, 13:30
Ervaring: Overig
Woonplaats: haarlem
Contacteer:

compressor

Bericht door Rob Hahn »

Als je niet te veel geld uit wilt geven maar toch graag een geruisloze compressor op je verlang lijstje heb staan, ga dan naar de sloop en demonteer de compressor uit een oude koelkast, pas op er zit olie in! Maak hem schoon monteer een klein tankje als buffer en met een beetje knutselen heb je voor haast niets, een leuk stukje gereedschap! :idea:
niets geeft zoveel voldoening als de creatie van iets moois!
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Bericht door Daniel Houwer »

Rob,

Je bent op dreef! :shock:
Hier hebben we wat aan, ga zo door!!! :P
The best things in life are still made by hand
Gebruikersavatar
Ari
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1128
Lid geworden op: donderdag 14-12-2006, 9:05
Ervaring: Overig

Bericht door Ari »

Zonder duidelijke stap voor stap aanwijzing over hoe zoiets "eventjes" te knutselen, heb je hier, naar mijn mening, niet veel aan. leuk idee, dat wel.
Ik vind een compressor met een tank een eng ding waar behoorlijk wat druk op komt te staan en die wel even op het juiste moment dient af te slaan en voorzien moet zijn van een veiligheidsventiel, dat het ook nog doet. Ik zal er niet snel aan beginnen.
Je moet donders goed weten waar je mee bezig bent.
Voor 99 euro (karwei) heb je zo'n herrie ding kant en klaar met allemaal toebehoren nieuw in huis, die veilig is.
Even doorsparen en je hebt een stille airbrush compressor. Ze worden ook regelmatig tweedehands aangeboden.

succes

ari
Gebruikersavatar
Rob Hahn
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 196
Lid geworden op: vrijdag 22-12-2006, 13:30
Ervaring: Overig
Woonplaats: haarlem
Contacteer:

solderen

Bericht door Rob Hahn »

Als je profesioneel wil werken is de eerste vereiste dat je gereedschap in orde is, solderen is een van de belangrijkste onderdelen van het proces om iets moois neer te zetten!
Een compressor vind ik zelf geen goed idee, investeer in een zuurstof fles, dat kan op verschillende manieren, huur of eigendom. gekoppeld aan een propaan gas fles kan je elke uitdaging aan! en de kosten liggen misschien wel lager dan de aanschaf van een compressor, heb je intresse? dan stuur ik je graag wat meer gegevens! Rob.
niets geeft zoveel voldoening als de creatie van iets moois!
Gebruikersavatar
Ari
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1128
Lid geworden op: donderdag 14-12-2006, 9:05
Ervaring: Overig

Bericht door Ari »

Kijk anders even op de marktplaats onder hardsoldeersetje.
Gebruikersavatar
Ari
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1128
Lid geworden op: donderdag 14-12-2006, 9:05
Ervaring: Overig

Bericht door Ari »

maar voor continue gebruik wordt het een dure grap.

kijk anders eens naar "Jun air compressor voor airbrush" staat er 1 op de marktplaats, die is gewoon stil, weet niet of hij toereikend voor je is, ligt een beetje aan je werkzaamheden. maar voor een goudsmid volgens mij prima.

ari
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Je kunt heel goed een koelkast compressor gebruiken maar zorg voor een zeer goede overdruk beveiliging. Dez compressors persen tot 60 bar met gemak. Bij mij is ooit eens zo'n knutselding van de vlooienmarkt ontploft. Enorme schade.
Wil je 'm geruisloos en veilig. koop een goedkope compressor van de bouwmarkt, vervang de moter voor een koelkast ding . Gebruik je soms erg veel lucht? Plaats er dan nog een lege oude lpg tank bij. kosten een paar euro op de sloop.

Ruud

Wil je het echt perfect? plaats er dan nog een olie en waterafscheider tussen. en wat lucht stopcontacten aan de muur, met eventueel losse drukregelaars.
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Gebruikersavatar
Ari
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1128
Lid geworden op: donderdag 14-12-2006, 9:05
Ervaring: Overig

Bericht door Ari »

[quote="Ruwas Sieraden"]Je kunt heel goed een koelkast compressor gebruiken maar zorg voor een zeer goede overdruk beveiliging. Dez compressors persen tot 60 bar met gemak. Bij mij is ooit eens zo'n knutselding van de vlooienmarkt ontploft. Enorme schade.
Wil je 'm geruisloos en veilig. koop een goedkope compressor van de bouwmarkt, vervang de moter voor een koelkast ding . .[/quote

Past dat? en zo niet, hoe maak je dat passend? Jij hebt daar kennelijk ervaring mee.

alvast bedankt.

gr

ari
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Hoe moeilijk is het om het passend te maken? we zijn toch goudsmeden, dan kunnen we het met koper ook. Okee een draaibank helpt wel een stuk.

Nee hoor. Bij een goede loodgieters shop kun je alle mogelijke koppelingen halen en je laten adviezeren.
Je lucht stopcontacten kun je gewoon in de bouwmarkt halen. en koperen waterleiding voldoet perfect. net als de koppeling aan de stopcontacten. Voorkeur is wel solderen met zilver/tin soldeer. ( voor de loodgieter h?) dat geeft minder lekkage dan knel koppelingen.

De koppeling tussen ( LPG- tank) en koelkast compressor / compressor tank is de enigste puzzel.

Let wel op . een gewone compressor levert ca 200 liter p minuut. een koelkast C. ca 25 ltr/ min. Als je een groot verbruikende brander hebt moet je dus wel een stevige backup tank lucht hebben zodat je niet halverwege je smelt zonder lucht zit :cry: .

Ruud

Aldus uit ervaring. ............. heb ik nu 1200 ltr lucht op druk op voorraad en een herrie schopper . Maar dat is maar 10 minuten per dag, dus............... te doen.
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Gebruikersavatar
DeeGees
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 11
Lid geworden op: donderdag 23-11-2006, 14:47
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Assendelft
Contacteer:

Bericht door DeeGees »

Bedankt voor de tips, ik heb een airbrush compressor gekocht. Super geruisloos. Morgen komt de loodgieter om de gasleiding van boven naar beneden te leggen... als het goed is kan ik eind volgende week op mijn eigen werkbank solderen.
Op dit moment wordt die alleen maar door mijn katten gebruikt (zie foto)

Afbeelding
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Mooie bank. Nog mooiere katten. Ben dol op katten maar Els is er zwaar ellergisch voor. snik.

Veel plezier met je compressor !!
Ruud
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Plaats reactie