Zuurstof fles leeg?

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Gebruikersavatar
ErwinG
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: vrijdag 19-12-2014, 21:02
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Almere
Contacteer:

Re: Zuurstof fles leeg?

Bericht door ErwinG »

Little Sun schreef:Gebeld met Bijou, maar die hebben er niks voor, ook niet om wegwerpflessen propaan op de LT aan te sluiten.
Ik heb deze op mijn LT.
Afbeelding
Daar zit een 7/16" NS aansluiting op. Die past op de standaard Butaan en Butaan/ Propaan gas flessen norm EN-417 uit mijn hoofd (wordt ook bij de walkover gebruikt). De koppeling van de gasslang van de LT heb ik er gewoon af geknipt en de slang op de slangpilaar geklemd.

http://www.feramotools.nl/contents/nl/d ... assen.html
Laatst gewijzigd door ErwinG op dinsdag 05-04-2016, 7:54, 2 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
smidje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 552
Lid geworden op: zondag 24-01-2010, 14:06
Ervaring: Overig
Woonplaats: Dordrecht
Contacteer:

Re: Zuurstof fles leeg?

Bericht door smidje »

Toch maar even een kleine waarschuwing zuurstof is en blijft een gevaarlijk gas( vraag maar aan de longpatienten die toch dachten een sigaretje te moeten roken terwijl ze erop aangesloten waren).
Ga alsjeblieft niet zitten klooien met ducttape maar zoek de juiste aansluiting en controleer deze met zeepsop.
Een lekkende aansluiting kostte mijn collega 3e graads brandwonden op zijn borts en buik, het was in 1 seconde gebeurd doordat zijn kleding was volgelopen met zuurstof.
En hou ook alle vetten en olie weg bij zuurstofleidingen, meters en aansluitingen vanwege de spontane ontbranding.
Een gewaarschuwd mens ....
"Quality is a habit not an act"
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: Zuurstof fles leeg?

Bericht door Cees »

Soms is het zoeken naar Aansluit materiaal een crime.
Ook ik ben bij Bijou geweest voor aansluiting van mijn little toch, wilde mijn Sievert en little toch op een gasfles aansluiten. Bij Braber in Den Haag geen geschikt materiaal weten te vinden.
Bij Bijou werd mij gewoon verteld dat er mogelijk geen aansluiting voor bestond totdat ze eens gingen kijken bij een in reparatie zijnde little torch. Helaas die aansluiting kon ik niet kopen
Bij de gaswinkel website uiteindelijk uitgekomen op wat materiaal, maar als ik het optelde dubbele kraan diverse verlopen en tules kost me dat meer dan een extra gasfles.

Als ik een tule vervang op de slangen dan past hij op mijn drukregelaar en de andere kan direct op de Devilbiss concentrator gedraaid worden heb ik gemerkt.

Maar wegens andere prioriteiten nog niet aan toegekomen
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Gebruikersavatar
Sun
Actief lid
Actief lid
Berichten: 291
Lid geworden op: vrijdag 27-03-2009, 21:16
Ervaring: Leerling vakopleiding
Woonplaats: Heerlen
Contacteer:

Re: Zuurstof fles leeg?

Bericht door Sun »

Smidje en Cees, dank voor de waarschuwing. Duct tape klinkt grappig, maar was toch echt mijn plan niet :schaam: Er schijnt (volgens Bijou) een bedrijf in Pijnacker te zitten, die concentrator-verbindingen wil maken naar een branderkop toe. Omdat dat wat te ver is voor mij, ga ik hier in de buurt even zoeken. En ook even verder vragen bij de leverancier van mijn concentrator, want die levert hem als "voor een brander", dus die heeft misschien wat extra opties. Die zijn morgen telefonisch te bereiken.

Dat van die vetten wist ik echter niet, dus die ga ik zeker onthouden!
Groetjes,
Sun

Solis Fortuna Iuvat
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: Zuurstof fles leeg?

Bericht door Cees »

Little Sun de wartel die standaard op mijn little torch zit past exact op mijn concentrator, is dat bij jou niet het geval?

Ik heb alleen een probleem met de wartel die op de gasfles moet
Kijk anders even op onderstaande site, die hebben echt veel aan aansluit materiaal


http://www.gaswinkel.com/catalogus/onde ... h/branders
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Gebruikersavatar
Sun
Actief lid
Actief lid
Berichten: 291
Lid geworden op: vrijdag 27-03-2009, 21:16
Ervaring: Leerling vakopleiding
Woonplaats: Heerlen
Contacteer:

Re: Zuurstof fles leeg?

Bericht door Sun »

Cees, de concentrator moet nog komen, die is onderweg, dus ik kan even niet zeggen hoe de aansluiting er uit ziet. Maar ik heb ze net gesproken en ze hebben een aansluit-ding tussen apparaat en gasslang, en ik heb er zojuist een losse terugslagklep bij gekocht, die in (tussen) de slang gezet kan worden, tussen apparaat en branderkop. Er zouden ook slangklemmen bij komen, volgens mij ben ik er dan he?

Jullie laten gas-spulletjes ééns in de zoveel tijd controleren? Of koop je uit voorzorg ééns in de zoveel tijd nieuwe slangen?
Groetjes,
Sun

Solis Fortuna Iuvat
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: Zuurstof fles leeg?

Bericht door Abo »

Op een terugslagklep zit er -als ik niet fout ben- een vervaldatum op.
Het is een klevertje waar jaar en maand op staan met een markering waarop ze vervangen moeten worden.
Een terugslagklep blijft drie jaar goed en zou dan -uit veiligheidsoverweging- moeten vervangen worden.
Waarom net drie jaar weet ik ook niet.

Gasslangen zijn hooguit goed voor 10 jaar en moeten dan vervangen worden.
Op slangen van een little torch staat geen datum op.
Die zijn echter niet van rubber maar van silicone gemaakt.

Zoals het spreekwoord zegt " het gaat zolang goed tot het fout gaat".
Een ander spreekwoord zegt "Better save then sorry". b;)
Gebruikersavatar
Maarten
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 105
Lid geworden op: donderdag 07-01-2016, 16:31
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Contacteer:

Re: Zuurstof fles leeg?

Bericht door Maarten »

Willem Parel schreef:
brasser schreef:Vergeleken met die van Maarten heb Ik maar een kleintje
Dat zouden veel mannen niet zo openlijk toegeven..... 00O

(Sorry, moest hem even inkoppen....)
:LOLtear: (humor is een mooi ding)

Brasser, toevallig dat mijn vader nog wat reststukken staal had en ik via via nog wat kon regelen anders had hij er waarschijnlijk
wel wat eenvoudiger uit gezien :P .

Nu ik de tips van de andere mensen nog eens doorlees ga ik mijn opstelling nog maar eens even controleren op veiligheid :think:
Een ongeluk zit in een klein hoekje en als je alleen werkt heb je niemand om op terug te vallen mocht er iets gebeuren.
Gebruikersavatar
peterspanje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 527
Lid geworden op: vrijdag 13-11-2015, 17:43
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: den haag

Re: Zuurstof fles leeg?

Bericht door peterspanje »

Hi Maarten, je boft maar met zo'n vader, de mijne was postbode, dus ik heb zijn postzegel verzameling (iemand interesse?)

wat gas en zuurstof aansluitingen betreft, je kan nooit voorzichtig genoeg zijn, een concentrator heeft een druk van maximaal 1 bar, mijn zuurstof fles, als tie vol is 200 bar! dus ja ik heb daar vlam dovers regelknoppen en meters etc aanhangen. Gas controleer ik regelmatig op lekken (propaan is zwaarder dan lucht dus veel gevaarlijker dan aardgas etc) een simpele methode is te zien als je je brander niet gebruikt je meter toch druk verliest in een uur tijd. de verhalen over mensen aan een zuurstofmasker met concentrator en dan toch roken, ja zuurstof als je in bed ligt zoekt het laagste punt, wat is niet ver van je brandende sigaret.

Je moet toch wel behoorlijk lekkende gas slangen hebben om dat voor elkaar te krijgen met een little torch, tenzij je in bed soldeert uiteraard, maar goed alles is mogelijk.

all in all commen sense werkt bijna altijd, af en toe je meters controleren, en met een sopje over je aansluitingen gaan doet wonderen voor je nachtrust
Gebruikersavatar
Maarten
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 105
Lid geworden op: donderdag 07-01-2016, 16:31
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Contacteer:

Re: Zuurstof fles leeg?

Bericht door Maarten »

Laat ik nou toevallig in bed solderen, misschien moet ik m`n werkmethodes toch maar eens herzien :mrgreen:

Als ik het eerder had geweten had je mijn vader best mogen lenen hoor, overigens kan je met de verkoop van een
leuke postzegelverzameling dan weer een trekbank kopen misschien :P
Gebruikersavatar
ErwinG
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: vrijdag 19-12-2014, 21:02
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Almere
Contacteer:

Re: Zuurstof fles leeg?

Bericht door ErwinG »

ErwinG schreef:Meten is weten :-)

Ik heb twee volle (nog niet gebruikte) cilinders liggen, en één in gebruik met 'onbekende hoeveelheid'.
Cilinder 1 (Vol): 1336gr
Cilinder 2 (Vol): 1330gr
Cilinder 3 (in gebruik): 1274gr
...op de keukenweegschaal.

Er staat helaas geen ledig gewicht op de fles vermeld. Volgens het label op de fles zit er 930ml / 136gr zuurstof in de fles. Dus ledig gewicht van cilinder 1 = 1200 gr/ cilinder 2 = 1194gr.

Hou ik voor het gemak een ledig gewicht aan van 1200gr, dan zit er dus nog 74gr zuurstof in de gebruikte fles. Meer dan de helft. Dat is wegen is toch nuttiger dan ik dacht :-) Maar je moet inderdaad wel de drukregelaar va de fles schroeven voordat je gaat wegen. xD
Cilinder 3 (is nu helemaal leeg): 1198gr op de keukenweegschaal.

"I love it when a plan comes together" 8)
Afbeelding
Afbeelding
Jordy4321
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: zondag 12-06-2016, 20:31
Ervaring: Overig

Re: Zuurstof fles leeg?

Bericht door Jordy4321 »

Ik heb een vraag over de zuurstofconcentrator ik heb deze rechtstreeks op de little torch maar als ik brander Kop 2 gebruik Dan begind de lampje van de service the brande dat is Niet goed lijkt mij is dat bij Jullie ook of hebben Jullie er een overdrukventiel er tussen
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: Zuurstof fles leeg?

Bericht door Cees »

Ik heb begrepen dat branderkop 1 en 2 niet met gewoon gas (propaan, butaan of aardgas) gebruikt mogen worden, mogelijk zit daar het probleem in.
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6102
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Zuurstof fles leeg?

Bericht door Erika »

Die zat al niet eens in mijn setje, ivm ander gasgebruik. Beter doe je de aanpassing van willem . Een klein stukje buis om een vand e grotere kopjes solderen van 4 mm buitenmaat, dan kun je er naaldjes op zetten en heb je die kleine kopjes niet nodig

dus sry ik kan niet kuijken ik begin pas bij 3,
volgends mij 2 alleen voor acetyleen gebruik
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
ErwinG
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: vrijdag 19-12-2014, 21:02
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Almere
Contacteer:

Re: Zuurstof fles leeg?

Bericht door ErwinG »

Jordy4321 schreef:Ik heb een vraag over de zuurstofconcentrator ik heb deze rechtstreeks op de little torch maar als ik brander Kop 2 gebruik Dan begind de lampje van de service the brande dat is Niet goed lijkt mij is dat bij Jullie ook of hebben Jullie er een overdrukventiel er tussen
Brander tip #1 en #2 zijn inderdaad alleen bedoeld om met acetyleen of waterstof te gebruiken, maar dat zal je zuurstofconcentrator niet weten. Het zijn gewoon tips met een kleine gaatje voor het gas, dus ik denk dat de doorstroming gewoon te laag is, je zuurstofconcentrator dat meet, en denkt dat er iets niet goed functioneert in het apparaat.
Afbeelding
Plaats reactie