Zuurstof fles leeg?

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Gebruikersavatar
Briolet
Actief lid
Actief lid
Berichten: 460
Lid geworden op: donderdag 16-08-2012, 9:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: Zuurstof fles leeg?

Bericht door Briolet »

ErwinG schreef:Maar of er nog 10 liter (14,3g) zuurstof in een cylinder zit of 4 (5,7g), of 20 (28,6g) , dat verschil is minder makkelijk te bepalen.
Mijn simpele keukenweegschaal gaat tot 4 kg. Boven de 1 kg verspringt hij in stappen van 5 gram. Op 142g kun je dan echt wel zien of je dicht bij het ledig gewicht van de fles zit. Het ledig gewicht van de fles zal er in gestanst staan. Het enige wat je misschien mist is het gewicht van de dingen die al aan de cylinder geschroefd zitten.

Wij hadden vroeger van die grote zuurstofflessen met manometer op het lab staan. Dan kun je de inhoud natuurlijk heel gemakkelijk aan de druk aflezen bij de flessen waar geen vloeistof in zit. (Zoals zuurstof en stikstof)

Zuurstof is echter een gevaarlijk gas omdat het de verbranding sterk bevorderd bij lekkage. Je kunt er zelfs dingen spontaan mee laten branden. En bij brand is zo'n fles een groot risico. Dan is een zuurstofconcentrator een stuk veiliger. Die produceert alleen zuurstof als je dat nodig hebt.
Gebruikersavatar
Maarten
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 105
Lid geworden op: donderdag 07-01-2016, 16:31
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Contacteer:

Re: Zuurstof fles leeg?

Bericht door Maarten »

Zoals beloofd hier nog de foto`s van m`n "knutseltrekbank" en de zuurstofconcentrator.
SAM_1621.JPG
SAM_1619.JPG
SAM_1616.JPG
Het ziet er een beetje knullig uit maar ik heb het werkoppervlak waar de ijzers zitten wat vergroot hier moet ik nog even iets anders voor maken :mrgreen:
SAM_1615.JPG
Zoals je ziet heb ik de lier vast gezet met bouten en moeren op het stalen koker profiel
SAM_1614.JPG
Achteraf ben ik over de kleur ook niet helemaal tevreden, ik had hem beter in ongeveer dezelfde kleuren kunnen verven als de lier. Hoop dat de foto`s een beetje duidelijk zijn. Het kokerprofiel is 2 meter lang en het maximale trekbereik 1,5 meter.

Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het wel
Gebruikersavatar
Sun
Actief lid
Actief lid
Berichten: 291
Lid geworden op: vrijdag 27-03-2009, 21:16
Ervaring: Leerling vakopleiding
Woonplaats: Heerlen
Contacteer:

Re: Zuurstof fles leeg?

Bericht door Sun »

Dank je wel! :D :D

Nieuwe drukregelaar voor de zuurstof op mijn brander, dus die doet het voorlopig weer hoop ik... En al allerlei lijntjes uitgezet naar mensen die misschien een concentrator kunnen regelen.
Nu de lasser nog... :LOLtear: Maar komt vast ook goed b;)
Groetjes,
Sun

Solis Fortuna Iuvat
Gebruikersavatar
peterspanje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 527
Lid geworden op: vrijdag 13-11-2015, 17:43
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: den haag

Re: Zuurstof fles leeg?

Bericht door peterspanje »

Vergeleken met die van Maarten heb Ik maar een kleintje en bovendien ziet hij er ook wat amateuristisch uit :bloos: maar het werkt en je hebt geel lasser nodig, de lengte is 1.90 een houten balk van 5 bij 10 cm een stukje hoekstaal en dat is het. Ik kan daar 150 cm draad op trekken.
Ik heb er laden ondergemaakt voor trekijzers en vorm gereedschap, geeft ook door het gewicht stabiliteit.
Daarnaast heb ik ook nog een heel kleintje gemaakt van 50 cm om fijn draad te trekken, paar stukjes hoekstaal, draadeinden en een stukje tuinslang

Plankjes aan de zijkant is handig voor het wegspringen van draad tegen te gaan

Ik heb geen idee waarom ze allemaal op hun kop staan? :oops: :OB :oops:
Bijlagen
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Re: Zuurstof fles leeg?

Bericht door Willem Parel »

brasser schreef:Vergeleken met die van Maarten heb Ik maar een kleintje
Dat zouden veel mannen niet zo openlijk toegeven..... 00O

(Sorry, moest hem even inkoppen....)
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6102
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Zuurstof fles leeg?

Bericht door Erika »

Hier ook op een plank vast gezet de lier. De tang zou je bij Horst zu Jeddeloh kunnen halen (zie de linken lijst, daar staat ie tussen)

Dus ook geen gelas, en de plank waar de bank op zit is meteen weer een werkplaat mwet 13 vierkante meter wordt je creatief :)
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
peterspanje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 527
Lid geworden op: vrijdag 13-11-2015, 17:43
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: den haag

Re: Zuurstof fles leeg?

Bericht door peterspanje »

brasser schreef:
Vergeleken met die van Maarten heb Ik maar een kleintje


Willem schreef
Dat zouden veel mannen niet zo openlijk toegeven.....

(Sorry, moest hem even inkoppen....)

Ik kon het niet laten Willem! :lachen: :lachen: :lachen:
Gebruikersavatar
Aspasia
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1336
Lid geworden op: maandag 02-06-2008, 21:20
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: zwolle
Contacteer:

Re: Zuurstof fles leeg?

Bericht door Aspasia »

Je zou het eens moeten uitrekenen wat een zuurstoffles kost, hoeveel je er per jaar van nodig hebt.
Dan denk ik dat de zuustofconcentrator toch een niet te missen apparaat is die zich zelf ook nog eens terug verdiend, dus op de lange duur verdien je er ook nog aan.

Persoonlijk vind ik een polijsttrommel helemaal niks.
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Re: Zuurstof fles leeg?

Bericht door Willem Parel »

Ik heb hem gewoon op een werktafel gemonteerd, na het trekken haal ik het spul er weer af en leg het onder de tafel.
Niks geen grote sta in de weg.....
Bijlagen
image.png
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Sun
Actief lid
Actief lid
Berichten: 291
Lid geworden op: vrijdag 27-03-2009, 21:16
Ervaring: Leerling vakopleiding
Woonplaats: Heerlen
Contacteer:

Re: Zuurstof fles leeg?

Bericht door Sun »

Te gek :-)
Groetjes,
Sun

Solis Fortuna Iuvat
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: Zuurstof fles leeg?

Bericht door Abo »

Als je zoveel plaats hebt al jij Willem, maakt dat echt niet veel verschil uit b;)

Ik heb een elektrische lier in mijn garage staan voor zwaardere gevallen.
Zo hoef ik me niet eens moe te maken met het draaien. :bloos:
De tang aan de lier koppelen , knopje drukken en laat maar doen.
Zo heeft dat ding ook nog een doel.
Het stond na gebruik bij het hijsen van bakstenen toch maar niets te doen. :|
Gebruikersavatar
ErwinG
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: vrijdag 19-12-2014, 21:02
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Almere
Contacteer:

Re: Zuurstof fles leeg?

Bericht door ErwinG »

Briolet schreef:
ErwinG schreef:Maar of er nog 10 liter (14,3g) zuurstof in een cylinder zit of 4 (5,7g), of 20 (28,6g) , dat verschil is minder makkelijk te bepalen.
Mijn simpele keukenweegschaal gaat tot 4 kg. Boven de 1 kg verspringt hij in stappen van 5 gram. Op 142g kun je dan echt wel zien of je dicht bij het ledig gewicht van de fles zit. Het ledig gewicht van de fles zal er in gestanst staan. Het enige wat je misschien mist is het gewicht van de dingen die al aan de cylinder geschroefd zitten.
Meten is weten :-)

Ik heb twee volle (nog niet gebruikte) cilinders liggen, en één in gebruik met 'onbekende hoeveelheid'.
Cilinder 1 (Vol): 1336gr
Cilinder 2 (Vol): 1330gr
Cilinder 3 (in gebruik): 1274gr
...op de keukenweegschaal.

Er staat helaas geen ledig gewicht op de fles vermeld. Volgens het label op de fles zit er 930ml / 136gr zuurstof in de fles. Dus ledig gewicht van cilinder 1 = 1200 gr/ cilinder 2 = 1194gr.

Hou ik voor het gemak een ledig gewicht aan van 1200gr, dan zit er dus nog 74gr zuurstof in de gebruikte fles. Meer dan de helft. Dat is wegen is toch nuttiger dan ik dacht :-) Maar je moet inderdaad wel de drukregelaar va de fles schroeven voordat je gaat wegen. xD
Afbeelding
Gebruikersavatar
Sun
Actief lid
Actief lid
Berichten: 291
Lid geworden op: vrijdag 27-03-2009, 21:16
Ervaring: Leerling vakopleiding
Woonplaats: Heerlen
Contacteer:

Re: Zuurstof fles leeg?

Bericht door Sun »

Goed, de beurs was fantastisch, dus een concentrator besteld :tandpasta: En, jawel, een Little Torch kan er ook vanaf. 8) Ik hou het - vanwege de ruimte in mijn woonkamer - graag nog even op de kleine (wegwerp) flessen propaan.

Maar dan.. want die Torch moet natuurlijk aangesloten op de concentrator. Daar is een verloop-stukje voor? En moet daar dan nog een reduceerventiel/drukregelaar/terugslagklep tussen? Láát ik dat doen, die aansluiting? Ergens?

Gebeld met Bijou, maar die hebben er niks voor, ook niet om wegwerpflessen propaan op de LT aan te sluiten.

Vaktermen: De Torch heeft voor zuurstof "één kwart rechts" en voor propaan "drie achtste links".
Groetjes,
Sun

Solis Fortuna Iuvat
Gebruikersavatar
peterspanje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 527
Lid geworden op: vrijdag 13-11-2015, 17:43
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: den haag

Re: Zuurstof fles leeg?

Bericht door peterspanje »

>>>>>>>>>>>Maar dan.. want die Torch moet natuurlijk aangesloten op de concentrator. Daar is een verloop-stukje voor? En moet daar dan nog een reduceerventiel/drukregelaar/terugslagklep tussen? Láát ik dat doen, die aansluiting? Ergens?

Gebeld met Bijou, maar die hebben er niks voor, ook niet om wegwerpflessen propaan op de LT aan te sluiten.

Vaktermen: De Torch heeft voor zuurstof "één kwart rechts" en voor propaan "drie achtste links".<<<<<<<

De concentrator heeft geen druk, dus met een stukje tuinslang en wat plakband kom je er wel, wat de vaktermen betreft zuurstof heeft een rechtse draad, dus tegen de klok vast draaien, een kwart is neem ik aan een vierde van een inch, iets meer dan 6 mm, drie achtse is 2.54 gedeeld door 8 maal 3 dus een kleine 10 mm
Gebruikersavatar
Sun
Actief lid
Actief lid
Berichten: 291
Lid geworden op: vrijdag 27-03-2009, 21:16
Ervaring: Leerling vakopleiding
Woonplaats: Heerlen
Contacteer:

Re: Zuurstof fles leeg?

Bericht door Sun »

Duct tape... Never leave your home without it... :P . Zit het "ik zorg dat de vlam niet terug kan slaan" dingetje dan altijd in de branderkop zelf?

Dan zou ik hem ook gewoon aan mijn Walkover-branderkop aan kunnen sluiten... En doorsparen voor de polijstmachine :P
Groetjes,
Sun

Solis Fortuna Iuvat
Plaats reactie