goudlegering groen,paars

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: goudlegering groen,paars

Bericht door Abo »

Dat neem ik best van je aan Erika maar verschillende landen eren verschillende traditie.
Er zijn landen die meer conservatief zijn en niet zo tuk zijn op nieuwe legeringen.

Het hangt er dan van af met welke mensen je te doen hebt en hun bijbehorende religie.

Niet alle mensen hebben dezelfde smaak.

Nederland heeft nu een vrij open opinie en nieuwigheden zijn graag gezien.
De economie past zich aan naarmate er vraag is. Klanten zijn niet allemaal hetzelfde.
De kunstenaar, kraameigenaar op een markt of eigenaar van een bakkerij speelt in op wat zijn klanten graag hebben.

Wat bij jou goed verkoopt kan op een plaats elders helemaal geen afname hebben.
Nog beter zelfs, mocht je van locatie veranderen kon het best wel eens zijn dat je jouw collectie helemaal moet veranderen.

Een goed voorbeeld is de legering sterlium, S88 of continuum dat hoog scoort in Amerika en hier helemaal niet geweten is.
Nog een ander voorbeeld. Buyschaert in Belgie is gestopt met de voorlegering van argentium te verkopen.
Ze kregen het nog niet aan de straatstenen verkocht!
smidje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 552
Lid geworden op: zondag 24-01-2010, 14:06
Ervaring: Overig
Woonplaats: Dordrecht
Contacteer:

Re: goudlegering groen,paars

Bericht door smidje »

Beste Abo voor je je nu meteen in een boom klimt even adem halen, niemand probeert je iets aan te doen.
Het ging mij puur om de verduidelijking in het verschil in fabricagemethodes van het oude paarse goud en het nieuwe.
De "oude" manier van paars goud maken die je beschreef is ,volgens mij, anders dan de methode die gebruikt wordt door Aspial.
Waarom zeg ik dat ?
De methode die je hebt beschreven leverd een product op dat bros en slecht bewerkbaar is.
Aspial beweert een amalgaan (?) verbinding te hebben ontdekt die wel goed bewerkbaar is.
Quote:
After extensive research, Aspial Corporation made the breakthrough in producing this rare and unique amalgam which is soft enough for shaping yet less reactive to contaminants.
Het liefste zou ik even mat een hamer aan de gang gaan om te kijken hoe "soft enough" hun goud nu precies is maar dat is me net te kostbaar.

Dat er bij die productie ook Argon gebruikt wordt ligt wel een beetje voor de hand, ik begrijp je opmerking daarover niet helemaal.
Het gebruik van een stalen kist in een oven waar Argon of een ander gas wordt doorgevoerd is niet zo vreemd aangezien dit veelvuldig gebruikt wordt maar wat je niet wil geloven moet je zeker niet doen.
Volgens mij gaf ik zelf al aan dat mengen het probleem ging worden, een minder probleem dan jij er van maakt want je hoeft de kist niet open te maken om te roeren en overdruk zorgt ervoor dat er geen zuurstof binnen komt.

Het ging mij er puur om wat nu eigenlijk die "nieuwe goudlegering inhoud en hoe de productietechniek in elkaar steekt.
Nieuwschierigheid schijn je van te kunnen leren.
Maar ik heb sterk het vermoeden dat niemand hier het geheim al kent b;)
En anders hou ik mij natuurlijk aanbevolen.
"Quality is a habit not an act"
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: goudlegering groen,paars

Bericht door Abo »

Niettegenstaande dat ik met mijn jaren nog altijd graag in bomen klim wil dat niet zeggen dat ik het gevoel heb dat iemand me wat wil doen.
Ik ben kalmer dan je denkt.
Anderzijds schrijf ik wel mijn mening en daar sta ik dan ook achter ..... meer niet.

De "oude manier" van purper of paars goud te maken is wat Dr. Ing Dreher deed jaren geleden.
Of die nu veel verschilt van de huidige weet ik niet omdat er geen literatuur van te vinden is.
De formule van de legering is wel nieuw, dat neem ik graag aan.
Voor mijn part mogen ze een recept hebben waarmee ze met mayonaise, spruitjes en cornflakes hetzelfde resultaat hebben :P

Wat Aspial doet zou best kunnen maar vermits ik geen metaalkundige ben kan ik het enkel denken.
Ik heb heel lang met Amerikanen gewerkt en die prijzen zichzelf de hemel in tot puntje bij paaltje komt.
Ik ken die gasten en hun "superb" vertoon van "I'm the first".

Zo lees ik ook dat dit goedje al eerder ontdekt geweest is met de link die Erika toonde.
Met wat ik weet/wist, was het Dr.Ing Manfrid Dreher die de knoop wist door te hakken, wat klaarblijkelijk niet het geval schijnt te zijn.
Nu heb ik weer stof om na te pluizen. b:D

Je gaf het zo simpel weer met dat stalen kistje en wat argon erin te laten lopen.
Daar wil ik duidelijk zijn dat het niet zo gemakkelijk is omdat je eerst de zuurstof eruit moet zuigen met een vacuum, de leegte moet spoelen met argon en dan met argon moet vullen, zonder al de rest wat erbij komt.
Buiten het technische heb je een stevige brok kennis nodig om. Ik spoor niemand aan om te gaan experimenteren met metallurgie.
Daarom dat ik reageer op je stalen kistje, meer niet.
Hetzelfde staat voor het maken van groen goud met cadmium. Zulke dingen zijn niet onschuldig maar net zo gevaarlijk als basen en zuren.
Op zich een aardig stukje doordacht vernuft om te maken.

Met garantie kan ik je zeggen dat mijn hartslag een rustige 54 slagen/minuut blijft en het lang duurt voordat ik naar adem hap. b;)
Als het persoonlijk is schrijf ik die persoon wel een gericht bericht, :|
Zolang je die niet krijgt is er niks aan de hand.
smidje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 552
Lid geworden op: zondag 24-01-2010, 14:06
Ervaring: Overig
Woonplaats: Dordrecht
Contacteer:

Re: goudlegering groen,paars

Bericht door smidje »

Ik ben blij dat de tenen nog geheel intact zijn Abo.
Wat betreft de Amerikaanse mentaliteit, ook ik heb die ervaring met de stars en stripes, uitzonderingen zijn er gelukkig ook.
Dat was ook wat ik bedoelde met een marketingbabbel.

ik stond ook te kijken van de link die Erika gaf en had geen idee dat het al zo lang geleden was uitgevonden, maar ja Erika is dan ook niet voor niks de Moderator :thumbsup:

Het kistje met argon werkt ook heel simpel, vacuum trekken is niet nodig de argon verdringt de meeste O2 en je voegt een paar druppels wasbenzine toe om het laatste restje op te ruimen.
Ik heb het met goud nooit zo gedaan (nooit nodig gehad) maar met alu (en dat is de spelbreker hier wat zuurstofopname) werkt het prima.
Uitgieten onder argonbescherming gaat goed met een oude lastoorts.
Op deze manier ben ik aan het rommelen geweest met alu, koper en zink combinaties voor restauratieprojecten.
Er zijn er ook die op deze manier mokume maken, bij mozaíkdamast wordt een kokertje geheel dichtgelast met wat wasbenzine erin, geen extra gas meer nodig.
Ik ben juist een groot voorstander van spelen met metalen, cadmium en zijn vrienden met overgewicht daargelaten.

Jammer dat cadmium juist de groene kleur versterkt want groen goud is wel erg leuk, ik heb hier een ring uit Z-Amerika met groen rood en geel goud in 18 krt echt een mooie combinatie.
Al met al ben ik nu ook wel nieuwschierig geworden naar dat oranje goud van Erika ????

P.S
Misschien kan je nog even de juiste verhoudingen geven van dat recept van mayonaise, spruitjes en cornflakes :P
"Quality is a habit not an act"
Gebruikersavatar
Maarten
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 105
Lid geworden op: donderdag 07-01-2016, 16:31
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Contacteer:

Re: goudlegering groen,paars

Bericht door Maarten »

Interessant topic om door te lezen. Mooi om te zien hoeveel kennis jullie hierover hebben :thumbsup:

Om nog even op marthe haar vraag terug te komen: Ik heb het gevraagd aan die vriend van mij maar de groene kleur verkreeg hij
door zilver (dus zonder cadmium). Ik moet eerlijk zeggen dat toen hij het verschil liet zien ik het verschil niet erg groot vond maar dat
kan misschien dan ook weer met mijn ogen te maken hebben :think:

Overigens wel jammer dat er schijnbaar geen andere methode is om een sterk zichtbare groene kleur te verkrijgen dan door de
toevoeging van cadmium.
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: goudlegering groen,paars

Bericht door Abo »

Maarten, die zijn er wel maar de fout wordt dikwijls gemaakt dat de legeringsmetalen niet puur zijn en niet onder ideale omstandigheden verwerkt worden.

Legor, PMC, UPM, Argentor, Egussa, Agasi en weet ik nog veel van firmen die sich hiermee bezighouden, hebben het nodige om dit te doen en haarfijn te kunnen verwerken.
Verliezen worden tot het minimale beperkt en metaalkundigen hebben de vaardigheid om met alle metalen te kunnen werken. Ze weten er letterlijk alles van af.
Temperatuur tot op de graad juist en zolang ze dit willen. Vlugge smelting door inductie, goede voorlegering maken en controle over het hele proces.
Dan komt nog erbij dat die mannen niet verlegen zijn om enkele grammen goud.

Met een legering van 75%Au, 15%Ag, 6%Cu en 4%Cd heb je een donkerder groen.
Er zijn vier te onderscheiden groentinten te bereiken waarbij de legering met Au en Ag de lichtste van kleur is.

Het probleem ligt dat wij een deel van dat cadmium verdampen en niet weten hoeveel waar firma's het net wel weten en dit extra toevoegen.
Dat is een formule die je veelvuldig tegenkomt als je op zoek bent naar groen goud.
Ik heb die niet uitgevonden hoor, was het maar :P
Ik ben er heel intens mee bezig geweest en heb ondertussen al een lijstje van.

Moest groen goud in trek zijn zou er meer van verkocht worden.
In België vind je haast geen enkele winkel die dit verkoopt en mensen staan er ook niet warm voor open.
Ook al werk ik graag met kleuren, groen goud brengt me niks en dan ligt het hier gewoon stof te vangen hoe mooi ik ze ook vond.
Hetzelfde ontwerp ging dan in geel goud zo weg, het vertelt toch wel wat.

@smidje, jouw laatste bijdragel vind ik heel interessant wat je daar schrijft.
Al maakt er echt wel een zootje van als het aan zuurstof geraakt.
Ik heb een legering waar ik ook aluminium bijvoeg om een geel metaal te krijgen dat niet aanloopt.
Heb ik leren kennen op een cursus in Idar-Oberstein.
Voor de rest laat ik dat metaal voor wat het is in de verwerking van juwelen.

Goud op zich is toch al oranje-geel.
Als je het ternair diagram bekijkt kun je haast alle geel-rood-wit (zilverkleurig) kleuren opmaken.
Met 91.5% Au en de rest Cu heb je oranje goud.

Ik heb nog een boek waar al die verschillende kleuren in begrepen zijn en met de gebruikte metalen.
Het is wel hoogkaratig maar de kleur is er wel.

Ik ga ermee stoppen want het is weer een joekel van een bijdrage geworden.
Zou het dan toch nog meer zijn dan een passie bij mij :think: :P

2smidje We're cool bro b;)
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6102
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: goudlegering groen,paars

Bericht door Erika »

Cadmium is verboden in Sieraden. Europese wetgeving.
Dus ook 4% mag niet. Lijkt me
Als soldeer al niet cadmium mag bevatten....

Wet is geloof ik van 11 december 2010 of2011
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: goudlegering groen,paars

Bericht door Abo »

Klopt Erika.

Het volgende zegt genoeg dacht ik.

http://www.lne.be/themas/natuur-en-mili ... fo_web.pdf
Gebruikersavatar
Briolet
Actief lid
Actief lid
Berichten: 460
Lid geworden op: donderdag 16-08-2012, 9:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: goudlegering groen,paars

Bericht door Briolet »

Ik heb laatst weer een nieuwe lijst met maximale verontreinigingen gekregen van mijn goudopwerker. Als er tegenwoordig meer dan 0,05% Cd in het oudgoud zit, zullen zij verwerking weigeren. Soldeer is nog geen probleem, maar als zo'n sterk Cadmiumhoudende ring in je oudgoud terecht komt, loop je een risico dat zelfs het oudgoud 'onverkoopbaar' wordt.
Gebruikersavatar
Sun
Actief lid
Actief lid
Berichten: 291
Lid geworden op: vrijdag 27-03-2009, 21:16
Ervaring: Leerling vakopleiding
Woonplaats: Heerlen
Contacteer:

Re: goudlegering groen,paars

Bericht door Sun »

Mijn trouwring, import uit de USA is gemaakt met drie kleuren goud, waaronder groen... Heeft het dragen van cadmium (niet direct op de huid trouwens...) ook gevolgen voor gezondheid? Of is het vooral het verwerken dat problemen geeft?
Groetjes,
Sun

Solis Fortuna Iuvat
Gebruikersavatar
Briolet
Actief lid
Actief lid
Berichten: 460
Lid geworden op: donderdag 16-08-2012, 9:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: goudlegering groen,paars

Bericht door Briolet »

Cadmium is vooral een probleem bij de bewerking. Het heeft een kookpunt van 765 °C. Als je een goudsmelt hebt kun je dus aannemen dat het Cadmium er als opgelost gas in zit en er heel gemakkelijk uit dampt. Als je het sieraad niet op de huid draagt, zal het geen kwaad kunnen.

In het verleden zijn er wel heel gekke dingen gebeurd met Cadmium. Je kunt er b.v. heel stabiele zouten van maken met rode en gele kleur. Tot de jaren 80 van de vorige eeuw was dit een geliefde kleurstof om bierkratten me te kleuren. o.a. de Heineken en Amstel kratten uit die tijd. Op zich was dit ongevaarlijk, want in de kratten kon dat Cadmium geen kwaad en door het statiegeld systeem was de kans ook klein dat deze kratten op de vuilstort zouden belanden.

Uit imago oogpunt heeft Heineken begin jaren 80 besloten deze kratten uit de circulatie te halen en te schredderen. De opkoper van dit gele plastic afval vond het jammer om het cadmium er met een duur proces uit te halen, terwijl het plastic goed genoeg was om er nieuwe producten van te maken. Ergens rond 1985 heeft de postbank alle nieuwe klanten een welkomstpakket gegeven in een geel plastic koffertje. En deze koffertjes lagen voor het grootste deel binnen het jaar op de vuilstort. Dan had het Cadmium toch beter in de Heineken kratten kunnen blijven zitten, totdat het plastic te oud geworden was voor hergebruik.
Gebruikersavatar
Maarten
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 105
Lid geworden op: donderdag 07-01-2016, 16:31
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Contacteer:

Re: goudlegering groen,paars

Bericht door Maarten »

Abo schreef:Maarten, die zijn er wel maar de fout wordt dikwijls gemaakt dat de legeringsmetalen niet puur zijn en niet onder ideale omstandigheden verwerkt worden.

Legor, PMC, UPM, Argentor, Egussa, Agasi en weet ik nog veel van firmen die sich hiermee bezighouden, hebben het nodige om dit te doen en haarfijn te kunnen verwerken.
Verliezen worden tot het minimale beperkt en metaalkundigen hebben de vaardigheid om met alle metalen te kunnen werken. Ze weten er letterlijk alles van af.
Temperatuur tot op de graad juist en zolang ze dit willen. Vlugge smelting door inductie, goede voorlegering maken en controle over het hele proces.
Dan komt nog erbij dat die mannen niet verlegen zijn om enkele grammen goud.

Met een legering van 75%Au, 15%Ag, 6%Cu en 4%Cd heb je een donkerder groen.
Er zijn vier te onderscheiden groentinten te bereiken waarbij de legering met Au en Ag de lichtste van kleur is.

Het probleem ligt dat wij een deel van dat cadmium verdampen en niet weten hoeveel waar firma's het net wel weten en dit extra toevoegen.
Dat is een formule die je veelvuldig tegenkomt als je op zoek bent naar groen goud.
Ik heb die niet uitgevonden hoor, was het maar :P
Ik ben er heel intens mee bezig geweest en heb ondertussen al een lijstje van.

Moest groen goud in trek zijn zou er meer van verkocht worden.
In België vind je haast geen enkele winkel die dit verkoopt en mensen staan er ook niet warm voor open.
Ook al werk ik graag met kleuren, groen goud brengt me niks en dan ligt het hier gewoon stof te vangen hoe mooi ik ze ook vond.
Hetzelfde ontwerp ging dan in geel goud zo weg, het vertelt toch wel wat.

@smidje, jouw laatste bijdragel vind ik heel interessant wat je daar schrijft.
Al maakt er echt wel een zootje van als het aan zuurstof geraakt.
Ik heb een legering waar ik ook aluminium bijvoeg om een geel metaal te krijgen dat niet aanloopt.
Heb ik leren kennen op een cursus in Idar-Oberstein.
Voor de rest laat ik dat metaal voor wat het is in de verwerking van juwelen.

Goud op zich is toch al oranje-geel.
Als je het ternair diagram bekijkt kun je haast alle geel-rood-wit (zilverkleurig) kleuren opmaken.
Met 91.5% Au en de rest Cu heb je oranje goud.

Ik heb nog een boek waar al die verschillende kleuren in begrepen zijn en met de gebruikte metalen.
Het is wel hoogkaratig maar de kleur is er wel.

Ik ga ermee stoppen want het is weer een joekel van een bijdrage geworden.
Zou het dan toch nog meer zijn dan een passie bij mij :think: :P

2smidje We're cool bro b;)

Wauw, ik vind het toch wel een fascinerende materie hoor!

Beste Abo zou je kunnen vertellen om welk boek dat gaat? Ik zou me er graag eens verder in willen verdiepen
als de tijd het toelaat.
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: goudlegering groen,paars

Bericht door Abo »

Met het boek van Mark Grimwade (opgenomen in de boekenlijst van zilvermaan) kom je al heel ver.
Verder vind je nog info en legeringen in "Handbuch des Goldschmiede".

Zwart goud is eerder een oppervlaktebehandeling maar voor bruin goud zou er een patent bestaan (of aangevraagd zijn) door een firma in Otawa.
Het is een goudlegering met mangaan, indium, tin, koper, zilver en een structuurverbeteraar.
Over de bruine kleur kan men zich vragen stellen omdat het voor mij althans ergens een schakering is tussen roos goud en oranje-geel goud.
Echte bruine kleur goud is ver te zoeken naar mijn mening.

Er is wel een oppervlaktebehandeling die intensief bruin is.
Ik dacht dat het op basis is van een sterk kaliumderivaat als ik me goed herinner :think:

Veel leesgenot b;)
Gebruikersavatar
Maarten
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 105
Lid geworden op: donderdag 07-01-2016, 16:31
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Contacteer:

Re: goudlegering groen,paars

Bericht door Maarten »

Bedankt :thx: Dit boek komt op de verlanglijst.

Dus als ik het goed begrepen heb uit jouw eerdere verhaal dan is groen goud zonder cadmium wel goed
te maken? Alleen dan niet onder de omstandigheden zoals bij de "gewone" goudsmid.

In het laatste deel schrijf je over een oppervlakte behandeling voor een bruine kleur maar ik dacht
dat goud goed tegen chemicaliën kon? Kun je hier wat meer over vertellen of is dat een lastige vraag :schaam:
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: goudlegering groen,paars

Bericht door Abo »

Groen goud (heel licht groen dan wel) is puur goud met zilver.
Als je het ternair fase diagram bekijkt kun je het zien.
Ag-Au-Cu kleuren.png

Goud is maar één metaal onder je legering van meerdere metalen.
De combinatie van alle metalen geven je een resultaat in kleur naarmate de elementen die je gebruikt en de hoeveelheid ervan.
Bruin is een combinatie van geel en rood in specifieke verhoudingen.
Door nu de gepaste elementen te gebruiken, elementen zo met chemische middelen te bewerken (patina), te bombarderen met elektronen, te oxideren, verdampen en afzetten (Physical vapor deposition) of wat dan ook, kun je metaaloppervlaktes kleuren ook al is het soms maar enkele micron dik.
De gele kleur van goud kan bijdragen om een kleur te bereiken maar net zo goed kan men goud ontkleuren door bepaalde metalen te gebruiken met deze sterke "ontkleur"-eigenschap.
Platina, nikkel en palladium zijn enkele metalen met zo'n eigenschap.

Best wel een boeiende materie waar ook ik zeker niet alles van weet. b;)
Plaats reactie