zuurstoffles

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Plaats reactie
smallart
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 82
Lid geworden op: zondag 09-01-2011, 16:54
Ervaring: Semiprofessioneel sieraadontwerper
Woonplaats: oudenbosch

zuurstoffles

Bericht door smallart »

Collega's
Hoe gevaarlijk is de aanwezigheid of het werken met een zuurstofcillinder.
Wil een Little Torch gaan aanschaffen maar twijfel aan de zuurstofvoorziening
geduld is een schone zaak
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Re: zuurstoffles

Bericht door Willem Parel »

De meningen zullen verdeeld zijn, maar ik heb al 30 jaar eentje naast me staan en heb nog nooit een probleem gehad.
Fles wel vastzetten natuurlijk en 's avonds de kranen dicht, dat moet tot je routine behoren.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Karin13
Actief lid
Actief lid
Berichten: 202
Lid geworden op: donderdag 29-07-2010, 18:38
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: zuurstoffles

Bericht door Karin13 »

Omdat ik gewoon thuis aan het hobbyen ben wilde ik geen zuurstoffles.
Ik heb een zuurstofconcentrator en dat bevalt prima.
Zowel met de little torch als met een grotere brander.
Grootse voordeel vind ik wel dat ik nooit met de fles op stap hoef voor nieuwe vulling. 8)
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: zuurstoffles

Bericht door Erika »

ik had eerst een fles maar na een tip can hier overgestapt op de concentrator en ik vind het fijn werken.
Had niet een onveilig gevoel met de 10 liter fles in kleine werkplaats, wel stond deze in een hoek en vast gezet natuurlijk
Maar het gemiep met weer ertussen uit halen , omruilen bij een groot bedrijf en het stukje administratie daar vond ik zonde van mijn tijd en ben dus al jaren blij met het apparaat!
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: zuurstoffles

Bericht door Abo »

Een zuurstoffles (of andere fles met gas) is maar net zo veilig als je ermee omgaat. Een gasfles (butaan, propaan of acetyleen) vliegt ook de lucht in als hij te warm of misbruikt wordt.
Zo'n gasfles kan echt heel wat hebben en zijn veilig net omdat ze regelmatig gekeurd worden. Kraantje open als je begint en kraantje dicht als je weer stopt. Verder geen vet gebruiken om effe de gasdraad wat te smeren, dat is vragen voor een ontploffing. Een O-concentrator is een mooi ding maar kost wel wat en heeft het nadeel dat je er maar een beperkte druk uitkrijgt. Voor het smelten of verhitten van grote voorwerpen niet al te best geschikt. Dat is mijn ervaring ermee. Heb jarenlang gewerkt met Acet/Zuurstof maar ben ermee gestopt vanwege de prijs en de fijne koolstofdeeltjes die zich overal afzetten. Veilig werken moet je tot een routine maken die je steeds controleert :|
Plaats reactie