sievert brander hulp aub

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Plaats reactie
Gebruikersavatar
biebie
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 6
Lid geworden op: dinsdag 12-12-2006, 17:42
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: edegem/belgie

sievert brander hulp aub

Bericht door biebie »

hello iedereen,

Ondanks er op dit forum velen zijn die erin slagen om met de sievert brander en kop 22mm zilver te smelten ,lukt het mij niet goed .
mijn druk ligt nu al op 4,5 bar , ik verwarm alles voor,ik let op de vlam afstand, heb een 'oventje' rond mijn kroesje en probeer amper 15gram AG te smelten.
Kan iemand me aub helpen om dit probleem op te lossen ,alvast bedankt,

Greet
Gebruikersavatar
silly
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 921
Lid geworden op: zaterdag 24-10-2009, 21:15
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Calgary Canada

Bericht door silly »

kan je er niet zoveel mee helpen, ik weet dat ik de punt van de "Binnen vlam" op het zilver gericht moet houden, wellicht dat dat helpt?
... als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan ...
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Wrs zit je niet met je heetste punt van de vlam op de juiste plek, 15 gram moet je zo kunnen smelten.


Om te zien waar je heetste punt zit van de vlam, steek je de brander aan en houdt deze op de soldeersteen. Als je te dichtbij zit heb je een zwarte cirkel in het midde daaromheen gloeit je steen , dan moet je de vlam verder houden. Als je te ver zit gaat je steen niet gloeien. Als je goe zit wordt alles oranjerood
Mss dat je toch njiet helemaal goed

Tip ook nog is een rond smeltbakje, ipv die vierkante (zie bijou blz 572 eerste kolom onderop) Deze hebben minder hitte nodig.

zou je misschien een goudsmid in je omgeving kunnen vragen voor wat tips?!
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
biebie
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 6
Lid geworden op: dinsdag 12-12-2006, 17:42
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: edegem/belgie

Bericht door biebie »

bedankt voor het meedenken ,maar in Belgie wordt de sievert zeer weinig gebruikt en raden ze steeds gas /zuurstof aan.
mijn vlam afstand is ok ,mijn kroesje ook,op advies van BM heb ik de druk verhoogt ,maar niets helpt :(
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Tja als alles goed is, dan weet ik het ook niet

Je zou zeggen dat in belgie ze toch ook vlamkennis hebben ongeacht of dat nu met een sievert of exact is. Men moet kunnen zien wat er mis gaat. Hier raden we , als je centjes hebt, toch ook de little torch aan, maar ook de hjandbranders (creme brulee van de blokker voor 8 euro solderen best leuk)
Ik heb zelf nooit een sievert gehad maar laatst wel een cursiste geholpen met de hare, omdat zij ook niet gesmolten kreeg

Kwam er op neer: geduld en toch de vlam niet op goede afstand. En met het ronde bakje ging het in ieder geval beter als met die vierkante van Bijou
Oftewel thuis met haar vierkante bakje kwam ze net niet tot vloeien.
Bij mij, met haar brander, kwam het wel goed, alleen kwestie van die drie dingen te hebben veranderd. Waar het nu exact aan lag weten we niet, maar in ieder geval heeft het geholpen

Was wel 100 gram, dus dat duurt ff langer als 15 gram
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Joho
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: vrijdag 26-06-2015, 18:37
Ervaring: Geen ervaring
Woonplaats: Sittard

Bericht door Joho »

Hallo,
Ik ben een beginneling pas een paar weken met deze hobby bezig. Ik heb een exact brander waarmee ik perfect zilver kan smelten :D zelfs in een vierkant bakje begint een stukje zilver binnen enkele minuten te smelten :shock:
Ik begrijp niet wat er fout kan gaan bij mij lukte dat direct :?
Succes ermee

Jos
Gebruikersavatar
biebie
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 6
Lid geworden op: dinsdag 12-12-2006, 17:42
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: edegem/belgie

Bericht door biebie »

probleem opgelost , heb een andere branderkop van 22mm gekocht en nu gaat het perfect :D ,
bedankt !

greet
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

was degene de je had verstopt of een heel ander soort?

fijn dat het gelukt is!!
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Precious Art
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1108
Lid geworden op: dinsdag 15-04-2008, 9:08
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Precious Art »

Ik werk al jaren met de sievert.
Smelt zilver met 2 bar.
Vorige week ging mijn grootste branderkop (ook een 22 mm) in eens op half vermogen.
Dacht eerst: misschien is de gasfles leeg maar dat was het niet.
Heb toe ook een nieuwe branderkop gekocht en het werkt nu weer prima.
Eigenlijk vreemd. Met de eerste brander kop heb ik zo'n 18 jaar gewerkt. Deze tweede branderkop heeft het nog geen 2 jaar zijn werk gedaan. Ben dus nu met de derde bezig.
Gelukkig zijn ze niet zo duur en zo om te zetten.

Groetjes
Precious
Groetjes,
Precious.

Maak fouten in het prettige besef dat de optelsom van je fouten "ervaring" wordt genoemd.
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Bericht door Cees »

Heb zelf ook een sievertbrander. Toen ik voor het eerst begon te smelten deed ik dat zonder zelf gebouwd oventje en had toen moeite om 10 gram gesmolten te krijgen.

Later een oventje gemaakt van cellenbetonblokken. Eerst was die wat aan de ruime kant, waardoor het smelten relatief lang duurde. Door de hoogte van mijn oventje aan te passen smelt ik nu in een viekant smeltbakje makkelijk 40 gram zilver, meer gaat niet met dat bakje want hij is dan echt vol. Misschien helpt het reinigen van de oude branderkop in de ultrasoon.
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Plaats reactie