Blanka : Potje dat niet kan fikken

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ari
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1128
Lid geworden op: donderdag 14-12-2006, 9:05
Ervaring: Overig

Blanka : Potje dat niet kan fikken

Bericht door Ari »

Blanka is fantastisch spul. ik soldeer er alles mee en het dekt ook nog eens fantastisch af, alleen....., het vliegt soms in de fik. Dus oppassen geblazen. ik heb vanalles uitgepobeert, maar telkens, bij wat voor potje dan ook, vergat ik de dop of de deksel er op te doen en was er de volgende dag alweer het nodige verdampt.
Vorige week liep ik bij een knakenwinkel, welliswaar in duitsland, maar het assortiment zal niet zo veel veschillen met hier en ze zijn ook op internet te bestellen, deze fantastische asbakbeker tegen. met vlamdover voor 1 euro. Dat was exact wat ik zocht. in het gat past precies mijn kwastje, en om de kwast niet helemaal op de bodem te laten rusten heb ik er een slijpschijfje overheen geschoven, nog een beetje bij geslepen zodat hij precies het gat helemaal afsluit.
er verdampt nog wel wat onder de deksel door, maar dat is peanuts in vergelijk met hiervoor. ik wil de dksel er wel met 1 hand afkunnen trekken om soms een artikel onder te kunnen dompelen.
ik heb in de beker een blok staal liggen zodat ik hem niet makkelijk om kiep.

Afbeelding

Afbeelding

succes
Laatst gewijzigd door Ari op woensdag 20-05-2015, 0:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Top.

maarre doet het staal niet iets met de blanka . chemische reactie oid.
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Ari
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1128
Lid geworden op: donderdag 14-12-2006, 9:05
Ervaring: Overig

Bericht door Ari »

Nog geen nadelige gevolgen van ondervonden. :D
Gebruikersavatar
goldenwonder
Actief lid
Actief lid
Berichten: 417
Lid geworden op: dinsdag 27-11-2007, 13:15
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door goldenwonder »

Ik vind Blanka persoonlijk vreselijk. Werking is goed, maar dat fikken vind ik vervelend. Mengde het wel eens met boraxine, maar dat verglaasd daarna te snel en er komt residu op de bodem te liggen.

Maar deze pot is ideaal ook voor de boraxine. Deze verglaasd ook te snel in een doorzichtig flesje, maar in zo'n donkere pot blijft het goed. Binnenkort maar eens een ritje naar Duitsland plannen :D
Orotig laser solderingen, gecompliceerde juwelenmontages en zetwerk
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Weer mooi gevonden Willy....ik kwam die dingen voor het eerst in Australi? tegen.
Ikzelf heb ??n of ander pillenpotje met schroefdekseltje waar ik om de zoveel tijd wat verse Blanka in doe en gebruik het tot dit potje leeg is.
Het dekseltje is wijd genoeg om ringen door te laten en het potje is klein genoeg om het risico van groot brandgevaar zo klein mogelijk te maken, het potje is iets groter en wijder dan het oude fotorolpotje.....voor de ouderen onder ons... :mrgreen:
Bevalt mij wel goed.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Ari
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1128
Lid geworden op: donderdag 14-12-2006, 9:05
Ervaring: Overig

Bericht door Ari »

goldenwonder schreef:Ik vind Blanka persoonlijk vreselijk. Werking is goed, maar dat fikken vind ik vervelend. Mengde het wel eens met boraxine, maar dat verglaasd daarna te snel en er komt residu op de bodem te liggen.

Maar deze pot is ideaal ook voor de boraxine. Deze verglaasd ook te snel in een doorzichtig flesje, maar in zo'n donkere pot blijft het goed. Binnenkort maar eens een ritje naar Duitsland plannen :D

Ik had ze hier moeten bestellen en aan jullie kunnen doorverkopen voor 5 euro per stuk. ](*,)
http://www.yatego.com/1a-handelsagentur ... chenbecher
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

zou zo'n anti knoei verpotje ook werken of is daat de opening te groot van. ?!
Mss weer niet vuurproef dan denk.

Iig asbak met deksel moet toch in NL ook te verkrijgen zijn
Kampeerwinkel, halfords oid?!
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Plaats reactie