autogen endress vs little torch

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Plaats reactie
NewLine
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 33
Lid geworden op: maandag 09-02-2015, 13:33
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

autogen endress vs little torch

Bericht door NewLine »

Als 1e-jaars cursist ben ik aan het uitkijken naar een brander. Er zijn er 2 die momenteel mijn voorkeur hebben:
- little torch, omdat die overal aangeprezen wordt.
- autogen endress (=universeel bij Bijou), omdat we die in de cursus gebruiken. Hierover vind ik echter weinig info.

Kan iemand beide vergelijken? Eigenlijk vind ik veiligheid het belangrijkste, maar ik veronderstel dat beide wel ok zijn.

Op filmpjes valt het me op dat de little torch vaak met heel kleine vlammetjes getoond wordt. De op de cursus gebruikte vlammen zijn toch altijd een stuk groter?
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

De ene die je noemt ken ik niet maar met de Little Torch heb je veel mogelijkheden, van piepklein tot snijdend groot.
Ik heb ergens op het forum foto's staan van mijn omgebouwde Little Torch ( heel simpel) waardoor je een snelwisselsysteem krijgt van je branderkopjes.
Je kunt dan ook allerhande brandertips gebruiken, zelfs injectienaalden doen het dan prima.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
NewLine
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 33
Lid geworden op: maandag 09-02-2015, 13:33
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Bericht door NewLine »

De autogen wordt ook vaak Swiss torch genoemd denk ik.
smidje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 552
Lid geworden op: zondag 24-01-2010, 14:06
Ervaring: Overig
Woonplaats: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door smidje »

De Little Torch is een gas met zuurstof brander en de Endress enkel gas.
Ik heb beide soorten maar voor het goudsmeden heeft de LT veel meer mogelijkheden. Nadeel is dat je er naast een gasfles ook een fles zuurstof naast hebt staan, of beter en veiliger een zuurstof concentrator.
"Quality is a habit not an act"
Plaats reactie