Gerhodineerd zilver smelten

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Lexks
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 9
Lid geworden op: maandag 07-05-2012, 21:09
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Gerhodineerd zilver smelten

Bericht door Lexks »

Van een klant kreeg ik een kapot Zinzi collier , met de vraag dit om te smelten tot iets anders. (Het gaat om een omega-collier waarvan de spiraal draad voor de helft van de kern is en veranderd in een bolletje staalwol, dus repareren is niet echt een optie)

Het is dus een zilveren collier met rhodium, ik heb al veel dingen gesmolten (bedoeld en onbedoeld :oops: ) maar nooit iets met rhodium.

Mijn vraag is: Wat gebeurd er met het rhodium?

Krijg je dan bijvoorbeeld een legering met Rhodium?
(hierbij zat ik te denken aan platina wat soms word gelegeerd met rhodium... zoiets maar dan met zilver)

Dat levert dan weer de vraag op: Klopt het gehalte 925 dan nog wel of moet ik er wat fijn zilver bij doen?
Heb nog een baartje 99,9 van 5 gram liggen.

Het is natuurlijk ook weer moeilijk uitrekenen wat het aandeel rhodium dan is en hoeveel zilver erbij moet, maar eerst de vraag:

Heeft iemand hier ervaring mee? word het mooi of krijg je vlekken?
Of is het ziezo af te raden?

Groeten Lexks[/i]
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Bericht door Daniel Houwer »

Het is het zilver van de klant. Zij heeft het gekocht en wil het laten omsmelten. Gewoon doen. Dat rhodium laagje kan er hooguit voor zorgen dat je materiaal scheurt als je het moet walsen oid. Zou me er niet druk om maken wat het gehalte straks is. Daar is het laagje te dun voor.
Als je het moet gieten krijg je de minste of geen problemen. Moet je het gaan walsen zou het problemen kunnen geven.
Gewoon doen. Als het niet lukt heeft de klant pech. Wel van te voren uitleggen uiteraard.

Nu is zilver niet zo heel erg kostbaar dus als het mis gaat kost het de klant 1,20 per gram x je marge.
The best things in life are still made by hand
Gebruikersavatar
Ari
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1128
Lid geworden op: donderdag 14-12-2006, 9:05
Ervaring: Overig

Bericht door Ari »

Alvorens het te smelten zou ik het grootste deel van het rhodium er met een scotchborstel even afhalen. :)
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Even een tijdje in de salpeterzuur leggen kan ook helpen want ik twijfel of het echte rhodium is.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Lexks
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 9
Lid geworden op: maandag 07-05-2012, 21:09
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Bericht door Lexks »

Dus als ik het goed begrijp:

Als het rhodium is, en ik verwijder het zoveel mogelijk, is het waarschijnlijk niet schadelijk omdat het om een kleine hoeveelheid gaat.

Waarom twijfel je daaraan Willem? Ik dacht altijd dat de meeste sieraden van 'ZINZI' gerhodineerd waren, maar wat zou het dan kunnen zijn?

Salpeterzuur tast toch ook het zilver aan, welke concentratie gebruik je daarvoor?

Alvast bedankt voor de antwoorden.
Gebruikersavatar
Lexks
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 9
Lid geworden op: maandag 07-05-2012, 21:09
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Bericht door Lexks »

Ik heb even op de offici?le site gekeken: Zinzi
en daar staat:
Alle zilveren Zinzi sieraden zijn vervaardigd van eerste gehalte zilver (925) en zijn gerodineerd voor een mooi blijvende glans.
Vandaar dat ik dat dacht, heeft niemand het ooit gedaan of ervaring over gehoord?
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Lexks schreef: Waarom twijfel je daaraan Willem? Ik dacht altijd dat de meeste sieraden van 'ZINZI' gerhodineerd waren, maar wat zou het dan kunnen zijn.
Er zijn in de loop der jaren al allerlei galvanolaagjes op zilver uitgeprobeerd om ze niet aan te laten slaan.
Vroeger was dat een glansnikkellaag en mijn twijfel is ingegeven door de prijs van rhodiumbaden.
Als ze grote artikelen als armbanden echt rhodineren zal dit in de productiekosten behoorlijk meewegen.
Misschien vergis ik mij hoor en is het wel echt rhodium maar als er een ander (nu) nikkelvrij wit laagje te galvaniseren is dan pakken ze dat bij voorkeur lijkt mij.
Salpeterzuur tast ook inderdaad zilver aan maar zolang laat je hem er niet in liggen.
Overigens, als het wel echt rhodium is helpt salpeterzuur niet, maar het ligt me bij dat ik die glanslagen wel eens afge?tst heb, sommigen worden rood bij afkoken en dat zegt al heel veel.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Lexks
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 9
Lid geworden op: maandag 07-05-2012, 21:09
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Bericht door Lexks »

Ok, maar het lijkt me dan toch vreemd dat ze het zelf rhodium noemen.

Maar ik zal het eens proberen met een stukje in salpeterzuur, ben benieuwd.

Stel dat het wel rhodium is, en ik verwijder zoveel mogelijk door schuren, hoe zit het dan met het verschil in smelttemperatuur?
Rhodium Symbool: Rh Smeltpunt: 1.963 ?C (volgens Google)
Verdampt het zilver dan niet?

:-k #-o Wat een vragen...

Misschien moet ik het maar gewoon proberen, heb het aan de klant uitgelegd, mocht het proberen, nu hebben ze er ook niks aan.
Gebruikersavatar
Briolet
Actief lid
Actief lid
Berichten: 456
Lid geworden op: donderdag 16-08-2012, 9:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Bericht door Briolet »

Dat rhodium laagje zal geen meetbaar effect op op het smeltpunt hebben. Het effect op het gehalte is klein.

Stel de rhodiumlaag is 1?m dik. (onder plus boven dus 2?m)
Stel je voorwerp is 1 mm dik. Dan bevat het voorwerp 2? rhodium.

Als je dat door je zilver krijgt gaat het gehalte van 925 naar 923. Als het zilver op de limiet gelegeerd is, kan het gehalte dus wel degelijk te laag worden.

Of die rhodiumlaag de 1 ?m haalt weet ik echter niet.
Gebruikersavatar
goldenwonder
Actief lid
Actief lid
Berichten: 417
Lid geworden op: dinsdag 27-11-2007, 13:15
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door goldenwonder »

Willem, ik ga met je mee. Want als je de Zinzi (zooi) verwarmd, dan houd je bij Zinzi een zwarte rhodiumlaag over. Wie kan dat verklaren? Want als ik iets rhodineer en later moet verhitten, dan worden mijn sieraden niet zwart/ bruin !! Altijd al aan het rhodium van Zinzi getwijfeld, maar ben daar dus niet de enige in.
Orotig laser solderingen, gecompliceerde juwelenmontages en zetwerk
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

ik had dat dus net ook, Zinzi ring poepie bruin na solderen....
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Vandaag nog een armbandje, wit in de kookpot, zwart er uit, ook Zinzi ](*,)
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Plaats reactie