Brander

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Plaats reactie
hzielman
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 11
Lid geworden op: dinsdag 14-10-2014, 11:53
Ervaring: Geen ervaring

Brander

Bericht door hzielman »

Ik ben nieuw en mijn vraag is welke brander moet ik kopen om een ring of armbandje te soderen?
Al vast bedankt,
Henk
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Welkom, kan met elke brander, maar als het niet bij een ring en armbandje blijft zou ik een betere soort kiezen.
De Little Torch is een geliefde en goede brander, werkt op propaan en zuurstof.
Maar blaasbranders valt ook heel goed mee te werken, zijn zowel voor propaan als aardgas te krijgen.
Bij de Little Torch hoef je minder stenen te lichten als je een reparaties gaat uitvoeren, dus veel tijdwinst.
Verder is de Sievert een goede voor alleen propaan.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
hzielman
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 11
Lid geworden op: dinsdag 14-10-2014, 11:53
Ervaring: Geen ervaring

Bericht door hzielman »

Willem Parel schreef:Welkom, kan met elke brander, maar als het niet bij een ring en armbandje blijft zou ik een betere soort kiezen.
De Little Torch is een geliefde en goede brander, werkt op propaan en zuurstof.
Maar blaasbranders valt ook heel goed mee te werken, zijn zowel voor propaan als aardgas te krijgen.
Bij de Little Torch hoef je minder stenen te lichten als je een reparaties gaat uitvoeren, dus veel tijdwinst.
Verder is de Sievert een goede voor alleen propaan.


Ik zat te kijken bij BM en zag wel een leuke set complete exact branderset nr. 08 140 130S zal dat wat zijn?
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Lijkt me helemaal niet zo'n verkeerde brander.
Lijkt veel op een oudje wat ik heb, Iet er exact zo uit, en die is altijd goed bevallen.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
hzielman
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 11
Lid geworden op: dinsdag 14-10-2014, 11:53
Ervaring: Geen ervaring

Bericht door hzielman »

Willem Parel schreef:Lijkt me helemaal niet zo'n verkeerde brander.
Lijkt veel op een oudje wat ik heb, Iet er exact zo uit, en die is altijd goed bevallen.
Ik zie dat deze branders wat grote zijn als die little Torch is dat geen probleem? Smelt het goud dan niet eerder ?
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Elke brander is anders en iets verbranden kan ook met elke brander.
De Little Torch heeft zuurstof en heeft dus ook een veel hetere vlam, je kunt dus bij verkeerd gebruik hiermee al heel snel een stuk uit het sieraad snijden.
Maar op den duur "vergroei" je met je brander en kunt er alles gecontroleerd mee doen.
Als je maar steeds je brander (welk type ook) blijft bewegen met ronddraaiende bewegingen dan valt het best wel mee.
Van de brander die jij bedoeld zul je voor reparaties denk ik hoofdzakelijk het kleinste kopje gebruiken en voor insmelten de grootste.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
hzielman
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 11
Lid geworden op: dinsdag 14-10-2014, 11:53
Ervaring: Geen ervaring

Bericht door hzielman »

Willem Parel schreef:Elke brander is anders en iets verbranden kan ook met elke brander.
De Little Torch heeft zuurstof en heeft dus ook een veel hetere vlam, je kunt dus bij verkeerd gebruik hiermee al heel snel een stuk uit het sieraad snijden.
Maar op den duur "vergroei" je met je brander en kunt er alles gecontroleerd mee doen.
Als je maar steeds je brander (welk type ook) blijft bewegen met ronddraaiende bewegingen dan valt het best wel mee.
Van de brander die jij bedoeld zul je voor reparaties denk ik hoofdzakelijk het kleinste kopje gebruiken en voor insmelten de grootste.
Ok? heb deze set besteld en nu proberen als het mij lukt. Heb je nog wat tips?
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Zorgen dat je soldeerplek goed schoon is en daarmee bedoel ik het te solderen vlak en niet je werkbank. ( even aanvijlen)
Goed vloeimiddel gebruiken, en je soldeer even begeleiden ofwel op zijn plaats houden met een soldeerpen, kan een aangepunt stuk draad of een oud rond naaldvijltje zijn.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
hzielman
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 11
Lid geworden op: dinsdag 14-10-2014, 11:53
Ervaring: Geen ervaring

Bericht door hzielman »

Willem Parel schreef:Zorgen dat je soldeerplek goed schoon is en daarmee bedoel ik het te solderen vlak en niet je werkbank. ( even aanvijlen)
Goed vloeimiddel gebruiken, en je soldeer even begeleiden ofwel op zijn plaats houden met een soldeerpen, kan een aangepunt stuk draad of een oud rond naaldvijltje zijn.
Dank je wel voor je tip ga er zeker mee aan het
Werk.
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Bericht door Cees »

Ik denk dat de meeste een soldeerpen van titanium gebruiken omdat daar het soldeer niet aan hecht. Als je met een stukje ijzer je soldeer op zijn plek terug wil schuiven moet je er wel voor zorgen dat je vlam niet in de buurt is want voor je het weet zit je werkstuk soldeer en soldeer strijker aan elkaar. Beste is om eerst maar wat te oefenen.
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
hzielman
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 11
Lid geworden op: dinsdag 14-10-2014, 11:53
Ervaring: Geen ervaring

Bericht door hzielman »

Cees schreef:Ik denk dat de meeste een soldeerpen van titanium gebruiken omdat daar het soldeer niet aan hecht. Als je met een stukje ijzer je soldeer op zijn plek terug wil schuiven moet je er wel voor zorgen dat je vlam niet in de buurt is want voor je het weet zit je werkstuk soldeer en soldeer strijker aan elkaar. Beste is om eerst maar wat te oefenen.
Dankjewel dat ga ik zeker doen.
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Cees schreef:Ik denk dat de meeste een soldeerpen van titanium gebruiken omdat daar het soldeer niet aan hecht. Als je met een stukje ijzer je soldeer op zijn plek terug wil schuiven moet je er wel voor zorgen dat je vlam niet in de buurt is want voor je het weet zit je werkstuk soldeer en soldeer strijker aan elkaar. Beste is om eerst maar wat te oefenen.
Ik heb meer dan 35 jaar oude vijltjes en/of RVS soldeerpennen gebruikt en sinds een driekwart jaar gebruik ik een titanium.
Maar om eerlijk te zijn wordt de volgende geen titanium, het is soms juist wel handig om even je pioentje weer op te kunnen pikken met je pen.
Als je dan je vlam maar goed op je werkstuk richt laat je het soldeer zo weer van je pen afvloeien.
Titanium bevalt mij minder goed.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
hzielman
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 11
Lid geworden op: dinsdag 14-10-2014, 11:53
Ervaring: Geen ervaring

Bericht door hzielman »

Willem Parel schreef:
Cees schreef:Ik denk dat de meeste een soldeerpen van titanium gebruiken omdat daar het soldeer niet aan hecht. Als je met een stukje ijzer je soldeer op zijn plek terug wil schuiven moet je er wel voor zorgen dat je vlam niet in de buurt is want voor je het weet zit je werkstuk soldeer en soldeer strijker aan elkaar. Beste is om eerst maar wat te oefenen.
Ik heb meer dan 35 jaar oude vijltjes en/of RVS soldeerpennen gebruikt en sinds een driekwart jaar gebruik ik een titanium.
Maar om eerlijk te zijn wordt de volgende geen titanium, het is soms juist wel handig om even je pioentje weer op te kunnen pikken met je pen.
Als je dan je vlam maar goed op je werkstuk richt laat je het soldeer zo weer van je pen afvloeien.
Titanium bevalt mij minder goed.
Ik zal het eens uitproberen wat voor mij beter is alles is nieuw voor mij.
Plaats reactie