Oogje aan slot solderen

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Plaats reactie
ellement
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 38
Lid geworden op: zondag 30-05-2010, 17:30
Ervaring: Semiprofessioneel sieraadontwerper
Woonplaats: Leuven

Oogje aan slot solderen

Bericht door ellement »

Hallo,

Ik zou graag een oog aan een slot solderen omwille van de veiligheid. Op de cursus zegt men dat ik dit niet mag doen omwille van de veer die er in zit. Maar ik wil hem wel veilig bevestigen aan een armband. Is dit toch op te lossen door hem op een bepaalde manier te solderen? Dank jullie wel! :D
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Welk soort slot gaat het om. ? Veeroog, karabijn haak e.d.

een veeroog wordt heel snel slap na solderen, maar een karabijnhaak gaat perfect omdat het een los oogje heeft
Bajonet kan ook maar dan eerst de veer eruit halen , anders doet het het niet meer
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
radiorobbie
Actief lid
Actief lid
Berichten: 356
Lid geworden op: maandag 06-07-2009, 12:29
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Olst
Contacteer:

Bericht door radiorobbie »

Als er een veer van remanium draad inzit kan het wel wat warmte hebben, alleen oudere sluitingen zit verenstaal in en dat wordt bij verwarming zacht.
Homo sapiens non urinat in ventum
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Hoe kom je erachter of je nieuw bestelde zilveren en gouden veerogen remaniun draad hebben?!
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
radiorobbie
Actief lid
Actief lid
Berichten: 356
Lid geworden op: maandag 06-07-2009, 12:29
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Olst
Contacteer:

Bericht door radiorobbie »

Gewoon eens een zilveren sluiting warm stoken, volgens mij wordt er niet anders meer gebruikt. Ik gok tenminste altijd dat het zo is en gaat al jaren goed :mrgreen: .
Homo sapiens non urinat in ventum
Gebruikersavatar
Jerry Hoogeman
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 112
Lid geworden op: dinsdag 20-02-2007, 22:55
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Almere
Contacteer:

Bericht door Jerry Hoogeman »

Het dunne aanbuigoogje dat aan de veerring zit kan (in principe) niet dicht gesoldeerd worden aangezien het ijzeren veertje in het veerringetje door uitgloeien zijn veerkracht kan verliezen. Het oogje wordt daarom dicht gebogen. Dit is de zwakste schakel van een collier of armband. Als de drager ergens achter blijft haken buigt het oogje open met mogelijk verlies als gevolg. Er zijn waarschijnlijk wel goudsmeden die het oogje dicht kunnen solderen maar waarom zou je risico lopen als er een snelle en eenvoudige oplossing voor is waar geen soldering aan te pas komt? Zoals op bijgaande foto?s te zien is wordt de veerring door het (keur)plaatje gestoken en het aanbuigoogje wordt aan het eigenlijke eindoog van het collier gebogen waaraan ook het keurplaatje vastzit. Hierdoor is een dichte verbinding ontstaan tussen collier en veerring en komt er geen kracht meer te staan op het dunne aanbuigoogje, dat zodoende alleen nog als functie heeft het op zijn plaats houden van de veerring zodat deze niet gaat draaien. Bij oude keurplaatjes past dit allemaal exact omdat het hier speciaal voor werd gemaakt.
De huidige keurplaatjes hebben helaas geen ronde gaatjes meer die groot genoeg zijn om de veerring doorheen te steken. Dit is simpel op te lossen door er even een freesje doorheen te halen. Als je geen keurplaatje hebt buig dan van een dun draadje een ovaaltje en soldeer dit dicht op de juiste afstand.

Succes en groetjes, Jerry

Afbeelding
Het wordt zoals je het maakt....
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Mooie oplossing Jerry, heb ik niet eerder gezien, dank. ;)^
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Aspasia
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1336
Lid geworden op: maandag 02-06-2008, 21:20
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: zwolle
Contacteer:

Bericht door Aspasia »

Super oplossing Jerry, dank je.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Top! =D>
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
RM
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 582
Lid geworden op: donderdag 25-06-2009, 23:31
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Heemstede

Bericht door RM »

;)^
Niets blijft zoals het is
(en met een flexibele en volwassen houding vormt dat zelden een probleem)
ellement
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 38
Lid geworden op: zondag 30-05-2010, 17:30
Ervaring: Semiprofessioneel sieraadontwerper
Woonplaats: Leuven

Bericht door ellement »

Dank jullie wel voor al het advies! Het gaat eigenlijk om een armband waar links en rechts 2 redelijke grote ogen aan zitten. En door die ogen zat oorspronkelijk een haakslot dat je dan door de ogen hing. De klant had die armband zo al eens bijna verloren. Dan heeft ze verschillende keren een karbijnslot laten zetten waarvan het oog dan telkens openging. Nu ,de armband is ook wat te groot. Ik ga er de ogen afzagen en er een kapittelsot aan solderen. Dit zal nog het mooiste ogen bij dergelijke armband. :D
Plaats reactie