Thuis solderen lukt niet/nauwelijks

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Gebruikersavatar
pvniel
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 131
Lid geworden op: vrijdag 05-09-2008, 12:38
Ervaring: Semiprofessioneel sieraadontwerper
Woonplaats: Zoetermeer

Bericht door pvniel »

Zuurstof bij het te solderen oppervlak is funest. zuurstof zorgt er voor dat je het te solderen oppervlak niet gesoldeert krijgt.
Zorg er dus voor dat je een kleine overmaat aan gas hebt.
Bij autogeen, Mig en mag lassen heb je zelfs geen soldeer vloeistof nodig. Daar het toegevoegde gas het te lassen oppervlak zuurstof vrij houd.
Als je met een brander, bv de microtorts met zuurstof en autogeen gas soldeert en je een overmaat van acetyleen gebruikt is het zelfs mogelijk om zonder soldeer vloeistof te solderen.
Als je dit in je achterhoofd houdt en dus een zuurstof vrij oppervlak bewerkt stellig door middel van gas (dit kan dus ook die soldeer vloeistof zijn) bv borax bij zilver of goud.
Is het een fluitje van een cent.
Een goed antwoord is nooit weg. En edelstenen facetteren en sieraden ontwerpen is een passie voor mij.
VanZuks
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 8
Lid geworden op: zondag 21-12-2014, 16:13
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Hoorn

Bericht door VanZuks »

Ik heb een borax kegel en voor zover ik weet dezelfde als op de cursus. Hoewel hij wel harder lijkt en ik harder moet 'werken' om een goed papje te krijgen.

Maar goed, ik heb thuis een gasleiding laten aanleggen naar mn werkkamertje en ik heb een airbrush compressortje voor de lucht. Het lijkt me niet zo makkelijk om dat mee te nemen naar de cursus.

Ik heb net wel weer een poging gedaan maar nu in het schemerlicht. Ik zag wel dat mijn vlam en het heetste punt niet heel vast was. Hij danste als het ware heen en weer. Ik denk nu dat het misschien aan de compressor ligt...? En misschien nog een cloe...waar mijn vlam mijn werkstuk raakt, wordt ie ook weer geel. Maakt het soms lastig om het te solderen punt te zien. Dat heb ik op cursus nooit. Ik heb er wel eens naar gevraagd maar ze wisten het ook niet. Is ie dan te heet? Te veel lucht?
Gebruikersavatar
pvniel
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 131
Lid geworden op: vrijdag 05-09-2008, 12:38
Ervaring: Semiprofessioneel sieraadontwerper
Woonplaats: Zoetermeer

Bericht door pvniel »

Ik heb het idee dat ten eerste de compressor geen constante luchtstroom geeft en ten 2e een gele vlam wijst erop dat de verbranding van het gas niet goed verloopt. De verhouding gas lucht klopt niet. Ik begrijp dat je aardgas gebruikt voor je brandertje en ik denk dat je brandertje bedoelt is voor propaan of butaan of acetyleen.
Deze gassen hebben een verhouding van ongeveer 30 op 1. Bij aardgas heb je 10 delen lucht nodig op 1 deel gas. Om die benodigde snelheid te verkrijgen zit er in de brander een vernauwing, de zogenaamde venturi. Daar gaat het gas sneller stromen en neemt zo de omgevingslucht of toe gevoerde lucht mee.
Ik denk dat je een ander gas zal moeten gaan gebruiken. Of een geschikte venturi. Bij butaan is de opening veel kleiner dan bij aardgas.
Kijk eens bij je gasfornuis.
Bij hbm hebben ze leuke gas en zuurstof setjes om ook mee te nemen.
Ik denk dat dat de oplossing is.
Een goed antwoord is nooit weg. En edelstenen facetteren en sieraden ontwerpen is een passie voor mij.
Gebruikersavatar
Precious Art
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1108
Lid geworden op: dinsdag 15-04-2008, 9:08
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Precious Art »

Wat voor brander heb je.
Ik gebruik gewoon de ouderwetse sieverd. Die trekt zelf zuurstof uit de lucht. Staat dus eenvoudig alleen aangesloten op een gasfles (propaan) en verder niets. Ik werk hier al ruim twintig jaar mee. Het enigste wat ik doe is af en toe de branderkop veranderen als ik een wat grotere of een wat kleinere vlam nodig heb. Verder gebruik ik ook de normale boraxkegel.
Zorg wel dat je oppervlak schoon en vetvrij is.

Jammer dat je zo ver weg woont, anders zou ik zeggen kom eens langs dan nemen we alles een keer door.

Groetjes
Precious.
Groetjes,
Precious.

Maak fouten in het prettige besef dat de optelsom van je fouten "ervaring" wordt genoemd.
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1341
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Bericht door @tjuh »

gebruik je kraanwater bij je boraxkegel? zo ja switch naar gedestilleerd water (te koop bij oa het kruidvat)
Gebruikersavatar
Precious Art
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1108
Lid geworden op: dinsdag 15-04-2008, 9:08
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Precious Art »

Ik gebruik ook altijd kraanwater. Nooit problemen gehad.


Groetjes
Precious
Groetjes,
Precious.

Maak fouten in het prettige besef dat de optelsom van je fouten "ervaring" wordt genoemd.
Gebruikersavatar
jules-66
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 75
Lid geworden op: vrijdag 11-04-2014, 11:56
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: steenwijk

Bericht door jules-66 »

zorg er voor dat je werkstuk goed schoon is en schuur de plek een beetje op waar je moet solderen. dip je pioentje in de borax. probeer dat eens.
VanZuks
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 8
Lid geworden op: zondag 21-12-2014, 16:13
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Hoorn

Bericht door VanZuks »

Wat fijn dat er zoveel mensen met me mee denken! Ik begin namelijk wel steeds gefrustreerder te raken... Maar het antwoord lijkt niet heel voor de hand liggend dus ik ben toch niet compleet gek :D

Ik gebruik inderdaad gewoon kraanwater maar ik heb daar op cursus nooit problemen mee gehad. Maar ik kan allicht eens proberen of gedestilleerd water helpt.

Verder staat er op mn brander een stickertje met "erdgas" dus ik ga er vanuit dat ie voor aardgas bestemd is.
Gebruikersavatar
Precious Art
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1108
Lid geworden op: dinsdag 15-04-2008, 9:08
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Precious Art »

Gebruik je op school wel propaan. Aardgas is namelijk niet zo heet als propaan. Dat betekend dat het een stuk langer duurt voor je temperatuur hebt bereikt om het pioentje te laten vloeien.
Misschien dus iets langer verwarmen?

Groet
Precious
Groetjes,
Precious.

Maak fouten in het prettige besef dat de optelsom van je fouten "ervaring" wordt genoemd.
VanZuks
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 8
Lid geworden op: zondag 21-12-2014, 16:13
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Hoorn

Bericht door VanZuks »

Nee, daar gebruiken ze ook aardgas. Ik heb juist voor deze brander gekozen omdat het dezelfde is als op cursus....
Ik heb net een extra chamotsteen gehaald. Kijken of ik daar eventuele luchtstromen mee kan afwenden....
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6102
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

En op cursus hebben ze dan ook exact dezelfde compressor?

Want ik denk dat het daar in zit, Zeker als je aangeeft dat je op cursus wel een mooie constante vlam hebt en thuis niet


En er moet toch iets anders zijn als op cursus want als het exact hetzelfde is .... zou je zeggen dat er geen enkel probleem moet zijn.
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
VanZuks
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 8
Lid geworden op: zondag 21-12-2014, 16:13
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Hoorn

Bericht door VanZuks »

De compressor is inderdaad het enige dat verschillend is. Ik vermoed inmiddels ook dat dat de oorzaak is. Het is alleen zo'n dure grap om hem te vervangen als je niet zeker weet dat dat de oorzaak is. Maar daar zal het wel op uitdraaien, denk ik.
smidje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 552
Lid geworden op: zondag 24-01-2010, 14:06
Ervaring: Overig
Woonplaats: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door smidje »

Probeer anders eens met je mond te blazen i.p.v de compressor dan weet je snel genoeg of dat het is.
"Quality is a habit not an act"
pa0dgr
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 10
Lid geworden op: woensdag 22-09-2010, 20:45
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Westdorp

Bericht door pa0dgr »

Hier ,thuis dus, heb ik een brander op aardgas en een aansluiting op mijn persluchtnet.
Ik heb dus een compressor met luchttank. Er loopt een buis van de compressor naar mijn werkhoekje daar zit in drukregelaar en eerst daarna gaat de luchtslang naar de brander.
Bij het aansteken ga ik eerst beginnen met weinig lucht en daarna bijregelen tot de vlam een mooie blauwe puntige vlam heeft.
Vervolgens kun je werkelijk probleemloos solderen.

De eerder gegeven hint van gedempt licht is heel belangrijk. Je kunt de aanloopkleuren dan heel mooi zien.
Festina Lente
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Bericht door Cees »

Probeer eerst eens of je je vlam constant kan krijgen. Lukt dat niet dan lukt solderen ook niet, omdat het warmste punt van je vlam steeds verspringt. Hierdoor kan je dan nooit de warmte daar krijgen waar je hem nodig hebt.

En het testen van je vlam kan je zonder solderen doen, maar als je deze niet constant kan krijgen qua grote en intensiteit, dan zou ik er niet mee gaan solderen, want dat is gedoemd te mislukken.
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Plaats reactie