Thuis solderen lukt niet/nauwelijks

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
VanZuks
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 8
Lid geworden op: zondag 21-12-2014, 16:13
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Hoorn

Thuis solderen lukt niet/nauwelijks

Bericht door VanZuks »

Hallo,
Sinds een paar jaar ben ik bevangen door het edelsmeed virus. Ik volg een cursus en heb het solderen daar aardig onder de knie. Thuis heb ik meer problemen. Ik heb daar inmiddels ook een werkbank met gasbrander (dezelfde als op de cursus) alleen lukt het solderen thuis zelden. Ik versmelt eerder mijn werkstukken bijna, zo heet wordt het maar het soldeer wil maar niet vloeien. Ik heb werkelijk geen idee waar het aan kan liggen. Ik probeer het met rustige vlam of juist hele felle, niets lijkt te werken. Weet iemand hier wat ik fout zou kunnen doen of waar het aan zou kunnen liggen?
Gebruikersavatar
Aspasia
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1336
Lid geworden op: maandag 02-06-2008, 21:20
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: zwolle
Contacteer:

Bericht door Aspasia »

Misschien moet je wat zachter soldeer nemen.
VanZuks
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 8
Lid geworden op: zondag 21-12-2014, 16:13
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Hoorn

Bericht door VanZuks »

Dank je Aspasia. Ik ga het eens proberen. Het gekke is dat ik op de cursus hetzelfde soldeer gebruik en daar heb ik geen problemen. Kan het aan de borax liggen misschien?
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Bericht door Cees »

Ga voor jezelf eens na of alles bij jou thuis hetzelfde is als op de cursus. Een andere soldeersteen kan bijvoorbeeld al een wereld van verschil uitmaken. Heb net zelf een keramische is een wereld van verschil met betrekking tot warmte geleiding.

Kijk naar de hotspot van je vlam waar die zich bevindt. Dit kan je doen door hem op je soldeersteen te richten en de afstand tot je soldeersteen te vergroten en te verkleinen, dan zie je waar je vlam het heetst is, rode vlek op je soldeersteen.
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Gebruikersavatar
akkasilver
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 735
Lid geworden op: zondag 06-04-2008, 21:25
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door akkasilver »

En de valkuil waar IK regelmatig in ben gevallen: zorg dat je soldeer schoon is, niet vet(tig)!

succes,
Heleen
In der Beschränkung zeigt sich der Meister
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

akkasilver schreef:En de valkuil waar IK regelmatig in ben gevallen: zorg dat je soldeer schoon is, niet vet(tig)!

succes,
Heleen
Laat je 't in de keuken slingeren??? :mrgreen:
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
VanZuks
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 8
Lid geworden op: zondag 21-12-2014, 16:13
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Hoorn

Bericht door VanZuks »

De steen is dezelfde als op de cursus en ook het soldeer komt gewoon uit hetzelfde potje dat ik mee neem naar de cursus. Afgelopen zaterdag geen problemen en nu thuis versmelt ik m'n werkstuk weer bijna terwijl het pioentje geen krimp geeft. Het wordt niet eens een balletje. Raar..... :-s
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Dit komt mij ook allemaal raar voor, je zou haast met een wichelroede door je huis gaan lopen.... :fluiten:
Ik kan geen aanvulling op de andere aanwijzingen geven, hooguit het advies je licht wat te dimmen, dan zie je beter hoe heet je je werkstuk stookt.
Heb je geen last van een luchtstroom op je werkplek thuis?
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Lize Bouwman
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 194
Lid geworden op: zondag 15-01-2012, 14:50
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Lize Bouwman »

Misschien dan eerst een bolletje maken van je soldeer, daarna je werk warm maken en met een titanium pin/ pincet het bolletje bij je soldeernaad leggen. Dan is in ieder geval je soldeer alvast een bolletje;)
Gr. Lize
Perfecte imperfectie.
VanZuks
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 8
Lid geworden op: zondag 21-12-2014, 16:13
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Hoorn

Bericht door VanZuks »

Ik heb wel een dakraam achter me wat misschien wat tocht kan veroorzaken... :-k
En ik ga je tip de volgende keer uitproberen Lize!
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

VanZuks schreef:Ik heb wel een dakraam achter me wat misschien wat tocht kan veroorzaken... :-k
Dat bedoel ik, zo zou de hitte oncontroleerbaar rond je werkstuk kunnen spelen en dan heb je geen stuur over je vlam, zo maar een theorie.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
pvniel
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 131
Lid geworden op: vrijdag 05-09-2008, 12:38
Ervaring: Semiprofessioneel sieraadontwerper
Woonplaats: Zoetermeer

Bericht door pvniel »

Zorg voor een afgeschermde ruimte door middel van een paar gipsblokken. Dim het licht een beetje, en kijk ook waar de vlam van je brander spits is. Dit is je heetste punt. Verder moet je er voor zorgen dat het gehele gebied van het te solderen oppervlak verwarmd wordt.
En uiteraard het te solderen oppervlak goed schoon, ontvet is en ingesmeerd is met een soldeer vloeistof (die ervoor zorgt dat er geen zuurstof bij het soldeerpunt komt).
Als je dit ter harte neemt moet het toch echt wel lukken.
Soldeer ze.
Een goed antwoord is nooit weg. En edelstenen facetteren en sieraden ontwerpen is een passie voor mij.
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

pvniel schreef:...en kijk ook waar de vlam van je brander spits is. Dit is je heetste punt.
Dat kan ook je probleem zijn, immers het werkstuk verbrandt terwijl het soldeer nog niet vloeit.
Dan maak je het plaatselijk te heet. (vooral met die kegel)
Je kun beter met een bolle vlam je gehele werkstuk warmstoken, als deze dan de juiste temperatuur bereikt heeft moet je soldeer eigenlijk zonder problemen gaan vloeien.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Lize Bouwman
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 194
Lid geworden op: zondag 15-01-2012, 14:50
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Lize Bouwman »

Ik lees trouwens niets over je vloeimiddel... Is dat ook hetzelfde als op je cursus??
Perfecte imperfectie.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6102
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Zou je je brander mee kunnen nemen naar je cursus zodat je kunt zien wat er dan precies anders is. Mss is het de druk van gasfles, mss wat willem zegt de tocht (ik had gister ernstig last van inkomende wind, verplicht hele dag de afzuiging aan)

Maar in ieder geval met de brander (en eventueel je eigen spullen) op cursus proberen zou ik zeggen
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Plaats reactie