Zilversoldeer, hoe en wat

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Plaats reactie
Helina
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 60
Lid geworden op: vrijdag 23-11-2012, 23:22
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Amsterdam

Zilversoldeer, hoe en wat

Bericht door Helina »

Hallo allemaal,
Ik heb een vraagje, ik heb het forum al een beetje nagespit en kom soortgelijke vragen wel tegen maar net niet precies hetzelde als ik wil weten, ?f er staan wat antwoorden die chinees zijn voor mij ;)
Mijn vraag is:
Ik ben normaal gesproken bezig met wirewrappen maar nu wil ik toch ook eens gaan solderen, oogje aan een hanger of een oogje dichtsolderen en dat soort dingen.
Ik wil daarvoor werken met sterling zilver (.925) en fijnzilver (.999)

Ik heb al gevonden dat ik daarvoor zilversoldeer moet hebben, geen tin o.i.d., maar nu heb je zacht, hard, en alles daartussen in.
Ik heb al bij Rio grande gezien, waar ik altijd mijn materialen koop, dat er in zacht minder zilver zit dan in hard.
Hier de pagina van rio grande met soldeerdraad:
http://www.riogrande.com/Product/Silver ... asy/101100

Wat kan ik nou het beste nemen? En is er nog verschil als je werkt met sterling of fijnzilver met wat je moet gebruiken? En wat is het makkelijkste, (als beginner) wat is het mooiste, is het mooier als je het soort neemt met het meeste zilver er in, etc.
En ik lees ook dingen als flux en borax enzo, maar geen idee of ik dat ook moet ik dat gebruiken, en zo ja, hoe.

Ik was eigenlijk al een jaar of 2 terug van plan hiermee te beginnen maar is er nooit van gekomen, ik had al een dremel versatip 2000 gekocht voor dat doel, ik moet toen wel onderzocht hebben dat dat apparaat daar geschikt voor moet zijn. Maar aangezien ik er nooit wat mee gedaan heb en mijn geheugen een zeef is, ben ik tot??l vergeten waarom ik deze gekozen heb.
Dus mijn vraag, is dit ding echt geschikt om te gebruiken voor wat ik wil doen? Hij heeft een open vlam en allerlei opzetstukken.

Ja een hoop vragen, besef ik, maar ik hoop dat toch iemand zo vriendelijk wil zijn om me op weg te helpen, en hopelijk in Jip en Janneke taal ;)
Gebruikersavatar
Eljas
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 648
Lid geworden op: maandag 25-09-2006, 23:27
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: regio Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Eljas »

Hoi Helina;

Over solderen is veel geschreven en je zult altijd verschil in antwoord krijgen. het solderen is erg afhankelijk van de ervaring van de goudsmid. De meeste beginnen met plaatsoldeer hard (7) voor nieuwe sieraden te solderen. Wanneer er een tweede keer aan gesoldeerd wordt middel (5) en bij reparaties zacht (3). persoonlijk vind ik hard niet fijn solderen. Zeker niet bij draadwerk. Het smeltpunt ligt wat hoger en bij lastige solderingen heb je wat minder tijd om bij te stellen. Middelsoldeer is heel veilig soldeer. Zachtsoldeer lijkt voor beginnende ideaal maar daarbij smelt vaak je soldeer al wanneer het werkstuk nog niet voldoende op temperatuur is. Het zal dan niet uitvloeien.
Verschil gehaltes bij het soldeer is niet echt aan de orde. Het smelttraject is bepaald en de kleur die wel of niet goed past bij je zilver. De leverancier heeft daarop zijn soldeer gemaakt. In het algemeen geeft hardsoldeer nauwelijks kleurverschil en zachtsoldeer iets....

Een ander punt is het vloeimiddel. Ook weer persoonlijk. Mijn advies is om te leren werken met borax. Je moet er wel een beetje aan wennen om er goed mee te werken maar ik vind het nog steeds het beste vloeimiddel dat allround ingezet kan worden. Uiteraard zijn er vele vloeimiddelen te krijgen met hele goede resultaten maar hebben toch wat beperkingen. Bijvoorbeeld pasta H. Prima spul, bruis met verhitten veel minder dan borax alleen wanneer het solderen even wat meer tijd vergt en je het werkstuk op temperatuur hebr zal vloeimiddel H sneller uitgewerkt zijn dan Borax.

Nu zul je met draden solderen geen moeite hebben om e.e.a. op soldeertemp. te krijgen dus zal pasta H fijn voor je werken. Kom je straks een stadium verder en veranderen je werkstukken dan heb je kans dat het solderen je niet meer echt goed gaat lukken en dan kun je niet verzinnen waar het in zit.

Veder raad ik ook aan om bij een plaatselijke goudsmid binnen te lopen en eens te vragen of hij of zij het met een korte workshop kan uitleggen. Niet dat je dan kunt solderen maar je weet wel waar je op moet letten als je het zelf thuis gaat doen. Het echt leren solderen leer je door het heel veel te doen.
Gedeelde ervaringen zijn de bouwstenen voor de toekomst....
Helina
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 60
Lid geworden op: vrijdag 23-11-2012, 23:22
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Amsterdam

Bericht door Helina »

Dank voor je antwoord Eljas :)
Wat ik van jou nu begrijp is dat ik het beste middelsoldeer kan nemen, z?ker als beginner zijnde.

Is borax eigenlijk hetzelfde als wat ze in het engels flux noemen? Maar in ieder geval, dit gaat dus wat ik nu begrijp om een middel waardoor de soldeer vloeit.
Nou had ik pas hier gelezen wat een smerig goedje dat borax is, en misschien wel alle vloeimiddelen, en dat houdt me eigenlijk alweer een beetje tegen om met solderen te beginnen, best eng allemaal :(

Vragen aan de plaatselijke goudsmit, hmzzz dat lef heb ik niet ;)
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6102
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

http://www.zilvermaan.com/viewtopic.php?t=2359
http://www.zilvermaan.com/viewtopic.php?t=4392
http://www.zilvermaan.com/viewtopic.php?t=4054

misschien heb je ook iets aan deze bestaande topics: over solderen, wat zilversoldeer is en wat voor soorten er zijn


Flux in engels is vloeimiddel in NL. Dus het is niet perse borax, kan alles wat vloeimiddel is zijn. Dus s39 is ook flux, vloeimiddel H ook

Ikzelf probeer mijn cursisten te leren solderen met zo hard mogelijk soldeer. Dan maar iets meer moeite doen.
Je wilt wel goede verbindingen die niet alleen 'geplakt' zijn maar ook een goede vermenging heeft gehad met het metaal wat gesoldeerd moest worden.
Laatst gewijzigd door Erika op woensdag 19-11-2014, 15:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Helina
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 60
Lid geworden op: vrijdag 23-11-2012, 23:22
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Amsterdam

Bericht door Helina »

Haai Erica :)

Het eerste topic had ik nog niet gevonden, en is best leerzaam, alhoewel het me nog verder afschrikt over wat je allemaal moet doen en weten om te solderen ;)
Ik leer ook moeilijker via tekst dan via het in werkelijkheid zi?n hoe het moet, dus misschien ga ik toch eens kijken of er goudsmeden in de buurt zijn die me dat voor willen doen, er is er 1 waar we (mijn man en ik) in de loop der tijd vaak in de winkel zijn geweest en waar hun werkplaats gewoon te zien is achter in de winkel.

2de topic had ik al gezien maar daar staat chinees in voor mij ;)
Bij het derde topic krijg ik te zien dat dat topic niet bestaat.

Maar jij zegt dus, zachter soldeer (met een lager zilvergehalte) is dus meer "geplakt" dan hard soldeer, okee, ook nuttig om te weten :)
Thanks voor je reactie.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6102
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Ik raad je echt aan om in ieder geval een workshop te doen of nog lieverder een cursus. Dan heb je een beetje de basis geroken en zul je zien dat al die enge dingen in de topics best meevallen.

Je komt een heel eind met een creme brulee brander van de blokker voor 8 euro (solderen we hier veel mee op cursus). Maar ik merk dat cursisten , zeker in het begin het erg fijn vinden dat ik er bi in buurt ben om te helpen en bij te springen.


amsterdam moeten er workshops en cursussen te vinden zijn
http://www.zilvermaan.com/forum/atlas.php?mode=viewmap
MOD: link voor het nieuwe forum is http://www.zilvermaan.com/page/cursus
En je kan het altijd die ene goudsmid vragen toch, nee heb je , ja kun je krijgen.
Brutalen hebben de wereld etc.


Het derde topic moet werken nu, stond cijfer te veel :)



En nee ik zeg niet dat je met zachtsoldeer meer 'plakt' Alleen dat als je nog nooit heb gesoldeerd je mss de ervaring nog niet hebt van doorverwarmen. Gezien het soldeer al snel smelt ben je snel geneigd te denken: gesoldeerd... om vervolgens erachter te komen dat t toch niet echt vast zat.
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Plaats reactie