iemand ervaring met Thermofix?

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Plaats reactie
Marja
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 181
Lid geworden op: maandag 27-07-2009, 20:41
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Amersfoort

iemand ervaring met Thermofix?

Bericht door Marja »

Heeft iemand ervaring met het fixeren van kleine onderdelen met thermofix soldeerpasta va Augusta zodat het goed blijft zitten bij solderen en je niet met binddraad hoeft te werken.

Marja
Gebruikersavatar
Jannek
Actief lid
Actief lid
Berichten: 235
Lid geworden op: vrijdag 12-12-2008, 15:14
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Jannek »

Ik gebruik het soms. Wat wil je weten?
Marja
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 181
Lid geworden op: maandag 27-07-2009, 20:41
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Amersfoort

Bericht door Marja »

Of het echt goed werk om onderdelen met elkaar te stabiliseren tijdens solderen. Het is niet goedkoop maar lijkt me wel handig.

Marja
Gebruikersavatar
Jannek
Actief lid
Actief lid
Berichten: 235
Lid geworden op: vrijdag 12-12-2008, 15:14
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Jannek »

Ik vind het wel goed werken. Het is wel een beetje gedoe om te gebruiken soms (maarja, dat is het altijd als je kleine onderdelen moet stabiliseren). En als het niet lukt met spelden of binddraad dan vind ik dit wel een uitkomst. Ik ben blij dat ik het heb, zeg maar :mrgreen:

En het is een grote pot, dus je kunt er heel lang mee doen :D
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

...is het niet handiger om meteen te leren je onderdeeltjes in een vuurpincet te klemmen en met de hand op zijn plaats te houden???
Het is maar en suggestie hoor, maar ik zou het spul wat jullie omschrijven geen moment missen.
Het enige wat ik stabiliseer is het zo nu en dan vastprikken in je soldeerplaat van delen die stabiel moeten blijven liggen. (bijvoorbeeld, lepelbakje en lepelsteel)
De rest ( chaton of stiften etc. ) pak ik in een vuurpincet en hou ze met de hand in de juiste positie ( al of niet corrigerend).
Ik begrijp het probleem hoor, maar binddraad en het spul wat jullie omschrijven zou op den duur totaal overbodig moeten zijn als jullie wat meer oefenen in het meer gebruiken van je vuurpincet en een stabiele hand.
Ik hoop dat het jullie gaat lukken.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Bericht door @tjuh »

Willem Parel schreef: vuurpincet en een stabiele hand.
kan alleen voor mijzelf spreken; maar hier ontbreekt het mij vaak aan, ik probeer het meestal wel (en slaag na lange tijd meestal ook wel, maar ja kan mij voorstellen dat mensen dat zonde van de tijd vinden) en is ook zeker favoriet bij mijn 1ste pogingen, maar ik kan mij voorstellen dat je ook andere middelen op een gegeven moment gaat proberen.
nu heb ik al die middeltjes wel liggen, maar ik gebruik hooguit de naalden en binddraad. wil ook wel toevoegen, nu ik meer met argentium werk heb ik veel minder hulpmiddeltjes nodig, komt denk ik door de hoge fuseer mogelijkheden van argentium zodat je niet en met soldeer en met je losse komponenten hoeft bezig te houden, maar ook dit kan weer persoonlijk liggen.
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Soms gebruik ik een banktas om mijn hand op te laten rusten voor meer stabiliteit.
Ik denk juist als je dit in je "skill pakket" hebt dat het je juist tijd bespaard i.p.v. tijd kost.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Bericht door Daniel Houwer »

Hear Hear!!!
Helemaal met je eens Willem.
Het kost moeite om te leren (net als alles in het leven dat de moeite waard is) maar als je alles uit de hand kan begin je op een vakman te lijken.
Al dat geklier om alles te fixeren, dan borax en de eerste hitte en alles bruist weer uit elkaar :mrgreen: Dat fixeren duurt binnen een jaar, alles aan tijd bij elkaar op geteld, langer dan leren uit de hand te solderen.

Succes,

Daniel.
The best things in life are still made by hand
Gebruikersavatar
goldenwonder
Actief lid
Actief lid
Berichten: 417
Lid geworden op: dinsdag 27-11-2007, 13:15
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door goldenwonder »

Inderdaad. Investeer niet in hulpmiddeltjes. Uit het handje, hoe moeilijk het ook is. Later zal je zeggen; dat ik ooit spelden en binddraad heb gebruikt. Koop bijvoorbeeld een titanium pincet. Wordt minder snel heet tussen de vingers. Mijn titaniumpincet van al ruim 20 jaar oud is het verlengde van mijn duim en wijsvinger en doe daar alles mee. En als je binddraad wil hebben....heb hier nog een paar rollen uit mijn schooltijd liggen. Nooit begrepen waarom ze dat als standaard uitrusting in je kist stopten
Orotig laser solderingen, gecompliceerde juwelenmontages en zetwerk
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Titanium pincetten zijn inderdaad geweldig maar wat ik er minder aan vind is dat de klemkracht geringer is. ( je kunt wel lekker je voorwerpen er mee in de vitrex steken)
Dat binddraad is goed om een kluwentje van te maken en dan te pletten, als je daar je te solderen voorwerp op legt en je je brander er opzet om het te verhitten zal het ook lekker van onderen hitte ontvangen.
Dit is vaak handig bij voorwerpen van ongelijke dikte, normaliter zal je soldeer de neiging hebben naar het lichtere deel te vloeien omdat die sneller warm is, maar op een kluwentje draad kun je die hitte veel beter doseren en richten op het deel welke het nodig heeft.

Overigens denk ik dat de tijd om alles uit de hand te leren plaatsen erg meevalt hoor, maak eens een serie mooie oorknoppen en plaats eens alle stiften uit de hand, of bij broches het scharnier en de bolhaak en je hebt het zo in de vingers.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Jannek
Actief lid
Actief lid
Berichten: 235
Lid geworden op: vrijdag 12-12-2008, 15:14
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Jannek »

Ik ben het met jullie eens. Maar als je een klein brandertje hebt is een pincet soms erg onhandig vanwege het lekken van hitte. En ik ben ook niet zo van de stabiele hand helaas, dus ik moet toch wel regelmatig fixeren helaas.

Binddraad gebruik ik ook nooit trouwens, naalden wel af en toe. En thermofix gebruik ik alleen als ik al 100 pogingen achter de rug heb, maar op zo'n moment is het wel een uitkomst.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Ik doe heeel veel uit de hand maar toch gebruik ik binddraad (heb ik geleerd te torderen, is het steviger, minder last van het vastsolderen)
De tweel holle vormen van bijvoorbeeld rammelaar of twee halve bollen kan ik vaak makkelijker strak op elkaar krijgen met behulp van binddraad :)

Naalden gebruik ik ook, maar dan niet perse om te fixeren


WAt heb je voor klein brandertje dan Janek, want ik doe het ook met de creme brulee brandertjes van de blokker, liefst uit de hand solderen
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Marja
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 181
Lid geworden op: maandag 27-07-2009, 20:41
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Amersfoort

thermofix

Bericht door Marja »

Leuk al die reacties op mijn vraag. Ik ga maar eens oefenen met uit de hand solderen.

Marja
Gebruikersavatar
Jannek
Actief lid
Actief lid
Berichten: 235
Lid geworden op: vrijdag 12-12-2008, 15:14
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Jannek »

Erika, Ik heb nu een exact brander, maar werkte eerst alleen met een vulbaar handbrandertje van BM. Als ik een ring in een pincet klem had ik met die kleine altijd het probleem dat ik mijn werk niet heet genoeg kreeg.
Met kleine onderdeeltjes kan het natuurlijk wel.

Maargoed, ik ben geen professional en ik soldeer gewoon niet vaak genoeg om mijn skills snel te kunnen verbeteren (al zijn ze al een stuk beter dan een jaar geleden :mrgreen: )
Gebruikersavatar
goldenwonder
Actief lid
Actief lid
Berichten: 417
Lid geworden op: dinsdag 27-11-2007, 13:15
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door goldenwonder »

Voor de duidelijkheid, ik gebruik twee types pincetten. Het ouderwetse klempincet. Dit om iets muurvast te fixeren op een plaats. Heb dan ook mijn klempincet gemonteerd op een magnetisch meetklokstandaard (zie elders op forum) Daar zet ik dus ieder voorwerp stabiel in vast. Verder een klassiek pincet van titanium. Dat is dus het verlengde van mijn vingers. Hiermee soldeer ik alles uit de hand, maar pak er bijv. ook mijn pioenen mee op, ga ermee in het vitriool. Gewoon mijn verlengde hand dus. Gebruik dus ook geen " soldeerpikkie", want ook dat is mijn pincet. Polsen op tafel en dat is het scharnierpunt. En het titanium wordt niet zo snel warm, maar trekt ook minder warmte weg. Maar dat is met een little torch geen probleem
Orotig laser solderingen, gecompliceerde juwelenmontages en zetwerk
Plaats reactie