Brandende mondbrander!

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Parelhoen
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 11
Lid geworden op: zondag 17-03-2013, 21:45
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Amsterdam

Brandende mondbrander!

Bericht door Parelhoen »

Hallo Allemaal!

Ik ben nieuw hier en heb meteen een "brandende" vraag!

Hoe kan het dat een mondblazer spontaan vlam vat, terwijl (!) je aan het blazen bent?
Dat is me daarnet overkomen en ik ben me kapot geschrokken!
Ik denk dat de vlam kwam uit het gaatje dat halverwege de brander zit, omdat daar gisteren, terwijl hij in de standaard zat, al een vlammetje uit kwam.
Ik begrijp er niks van, heb nog nooit zoiets meegemaakt!
Ik heb redelijk veel ervaring met mondbranders via mijn cursus.
Ik heb mijn eigen brandertje nog maar nauwelijks gebruikt; hij heeft ongeveer twee jaar stil gelegen en is dus vrijwel nieuw.
Wat moet ik doen?
Weggooien en een nieuwe kopen?
Ik durf nu niet meer verder....
Hopelijk heeft iemand een bruikbare tip, want ik had net zo'n zin om echt thuis te gaan beginnen...

Hartelijke groeten,
Linda
smidje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 552
Lid geworden op: zondag 24-01-2010, 14:06
Ervaring: Overig
Woonplaats: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door smidje »

Wat bedoel je met het gaatje dat halverwege de brander zit ?
Foto ?
Zeker nog niet weggooien, het kan wel een oude afdichting zijn die niet meer lekker werkt.
Draai de gaskraan van de fles open en van de brander eens dicht en hou hem in een emmer water dan kan je makkelijk zien of hij lekt en waar.
Je weet dat sommige branders een waakvlam hebben :shock: ?
"Quality is a habit not an act"
Gebruikersavatar
Parelhoen
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 11
Lid geworden op: zondag 17-03-2013, 21:45
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Amsterdam

Bericht door Parelhoen »

Dank voor je reactie.
Ik probeer even een foto te uploaden van mijn brander.