Brandende mondbrander!

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Parelhoen
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 11
Lid geworden op: zondag 17-03-2013, 21:45
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Amsterdam

Brandende mondbrander!

Bericht door Parelhoen »

Hallo Allemaal!

Ik ben nieuw hier en heb meteen een "brandende" vraag!

Hoe kan het dat een mondblazer spontaan vlam vat, terwijl (!) je aan het blazen bent?
Dat is me daarnet overkomen en ik ben me kapot geschrokken!
Ik denk dat de vlam kwam uit het gaatje dat halverwege de brander zit, omdat daar gisteren, terwijl hij in de standaard zat, al een vlammetje uit kwam.
Ik begrijp er niks van, heb nog nooit zoiets meegemaakt!
Ik heb redelijk veel ervaring met mondbranders via mijn cursus.
Ik heb mijn eigen brandertje nog maar nauwelijks gebruikt; hij heeft ongeveer twee jaar stil gelegen en is dus vrijwel nieuw.
Wat moet ik doen?
Weggooien en een nieuwe kopen?
Ik durf nu niet meer verder....
Hopelijk heeft iemand een bruikbare tip, want ik had net zo'n zin om echt thuis te gaan beginnen...

Hartelijke groeten,
Linda
smidje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 552
Lid geworden op: zondag 24-01-2010, 14:06
Ervaring: Overig
Woonplaats: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door smidje »

Wat bedoel je met het gaatje dat halverwege de brander zit ?
Foto ?
Zeker nog niet weggooien, het kan wel een oude afdichting zijn die niet meer lekker werkt.
Draai de gaskraan van de fles open en van de brander eens dicht en hou hem in een emmer water dan kan je makkelijk zien of hij lekt en waar.
Je weet dat sommige branders een waakvlam hebben :shock: ?
"Quality is a habit not an act"
Gebruikersavatar
Parelhoen
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 11
Lid geworden op: zondag 17-03-2013, 21:45
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Amsterdam

Bericht door Parelhoen »

Dank voor je reactie.
Ik probeer even een foto te uploaden van mijn brander.
Hij komt van Bijou en dit is de foto uit de catalogus:

Afbeelding

En ja hij heeft een waakvlam, die zit in het kleine buisje naast de blaasuitgang. Maar even boven de regelknop voor de gastoevoer zit nog een gaatje en het lijkt erop dat dit zo hoort. Maar wat de functie ervan is?
Ik heb 'm gekregen via mijn smeedlerares, die hem bij Bijou voor me besteld heeft. Het is dezelfde als waarmee ik altijd bij haar gewerkt heb, dus ik begrijp het eigenlijk niet.
Misschien moet ik ook eens bij haar navragen of zij ervaring heeft met dit soort ongelukken. Dit had echt verkeerd kunnen aflopen als ik niet meteen de gaskraan had kunnen sluiten.
Ik smeed, dus ik besta
Gebruikersavatar
Parelhoen
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 11
Lid geworden op: zondag 17-03-2013, 21:45
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Amsterdam

Bericht door Parelhoen »

Ik ga trouwens je tip van de emmer water zeker ook even proberen!
Nog bedankt daarvoor!
Ik smeed, dus ik besta
Gebruikersavatar
Eljas
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 648
Lid geworden op: maandag 25-09-2006, 23:27
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: regio Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Eljas »

Volgens mij is het zo dat wanneer je de gaskraan opendraait er gas langs het gaatje stroomt. Door de snelheid van het doorstromen zuigt er automatisch wat lucht mee naar binnen. Deze verhouding zorgt er voor dat je aan de branderkop een gasmengsel hebt waar dus een beetje zuurstof bij zit. Dit zal nodig zijn voor de standaard vlam die bij het aandoen gewenst is. Het vlammetje zal zo dan iets minder walmen. Door lucht bij te blazen creer je een blauwe zuurstofrijkere vlam. Kijk maar eens of je verschil ziet wanneer je de gaskraan van de brander een beetje open zet en dan niet blazen maar met je vinger het gaatje open en dicht houdt.

Wat betreft je ongewenst brandende brander....

Misschien een stomme opmerking maar gebruik je een slangenklem op de aangesloten gasslang. Controleer even of er daar geen gas uit lekt door er wat zeepsopwater op te smeren en te kijken of er belletjes ontstaan
Gedeelde ervaringen zijn de bouwstenen voor de toekomst....
Gebruikersavatar
Eljas
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 648
Lid geworden op: maandag 25-09-2006, 23:27
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: regio Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Eljas »

Volgens mij is het zo dat wanneer je de gaskraan opendraait er gas langs het gaatje stroomt. Door de snelheid van het doorstromen zuigt er automatisch wat lucht mee naar binnen. Deze verhouding zorgt er voor dat je aan de branderkop een gasmengsel hebt waar dus een beetje zuurstof bij zit. Dit zal nodig zijn voor de standaard vlam die bij het aandoen gewenst is. Het vlammetje zal zo dan iets minder walmen. Door lucht bij te blazen creer je een blauwe zuurstofrijkere vlam. Kijk maar eens of je verschil ziet wanneer je de gaskraan van de brander een beetje open zet en dan niet blazen maar met je vinger het gaatje open en dicht houdt.

Wat betreft je ongewenst brandende brander....

Misschien een stomme opmerking maar gebruik je een slangenklem op de aangesloten gasslang. Controleer even of er daar geen gas uit lekt door er wat zeepsopwater op te smeren en te kijken of er belletjes ontstaan
Gedeelde ervaringen zijn de bouwstenen voor de toekomst....
Gebruikersavatar
Parelhoen
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 11
Lid geworden op: zondag 17-03-2013, 21:45
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Amsterdam

Bericht door Parelhoen »

Dank voor de uitleg en de tips.
Ik begrijp nu beter waar het gaatje in de brander voor dient. Ja, dat lijkt me inderdaad de functie ervan.

Ben inmiddels met de hele set teruggegaan naar Bijou Moderne, waar ze zeer behulpzaam waren. Ze hebben het zaakje uitgeprobeerd..... en natuurlijk was er geen enkel probleem op dat moment! (net zoals je kiespijn weg is, zodra je bij de tandarts zit)
Maar, omdat ik zei dat ik zo niet verder durfde met dit materiaal, hebben ze me een nieuw mondstuk gegeven, aangezien zij ervan overtuigd waren dat de gasdrukregelaar goed was. De vlam zou anders direct al met teveel druk uit de tank hebben moeten komen en dat was niet het geval.
Ik heb voor de zekerheid ook het rubberen blaasslangetje vernieuwd en alles vastgezet met klemmen. En inmiddels doet alles het weer normaal.
Ik ben echter pas weer begonnen nadat ik een forse poederblusser had aangeschaft. Ook ligt er een nu blusdeken klaar. Eigenlijk stom dat ik die niet eerder had.
Maar voorlopig lijkt het probleem dus opgelost! Oefff....

Groeten,
Linda
Ik smeed, dus ik besta
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Bericht door @tjuh »

poederblusser terugbrengen en een schuimblusser kopen!
poeder tast al je metaal aan, dus veel blusschade aan je gereedschap!
Plaats reactie