smelten / gieten met O2 - propaan brander

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Plaats reactie
Jeroen33
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 4
Lid geworden op: donderdag 18-09-2014, 22:51
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Sain Laurent Frankrijk
Contacteer:

smelten / gieten met O2 - propaan brander

Bericht door Jeroen33 »

Dag iedereen

Heb ge?nvesteerd in 'n nieuwe brander ! Zuurstof, propaan, universeel van BM
Voorheen smolt ik zilver en goot staafjes van 'n cm of 6 van 6 mm doorsnee in 'n bakje met delftse aarde, Ging langzaam maar prima Meer smelten trok m'n ouwe brandertje echter niet. Wil nu 't zelfde doen met m'n nieuwe maar 't resultaat is en blijft heel bros en lijkt wel 'vervuild'...
Nieuwe smeltkroes geprobeerd, borax, smeltpoeder, in staal en in osesepia gegoten zelfs,; Maar geen mooi homogeen resultaat.

In hoe verre is de hoeveelheid zuurstof van invloed ?

Ben 't forum aan 't uit kammen maar zie ergens wat over 't hoofd.
Ik ben blij met elke tip !!
"Mais, qu'est-ce que l'Aventure? Un accident que j'ai toujours cherché à éviter"
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Zuurstof is erg van invloed op de smelt ( wordt tijdens het smelten opgenomen en veroorzaakt een brosse en poreuse smelt) , sommigen willen derhave enkel met propaan smelten.
Ik smelt altijd nog wel met propaan/zuurstof meer doe dit met een zgn. bolle vlam, dus een vlam waarbij het gas de overhand heeft.
Opwarmen doe ik altijd wel even met wat meer zuurstof maar als ik de vlam op het metaal ga richten om het te laten smelten draai ik de zuurstof kraan voor een deel dicht.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Jeroen33
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 4
Lid geworden op: donderdag 18-09-2014, 22:51
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Sain Laurent Frankrijk
Contacteer:

Bericht door Jeroen33 »

Dank je wel, Ik ga 't proberen. Overdosis zuurstof... Enne, wat is 't vrschil tussen smeltpoeder en borax ?
"Mais, qu'est-ce que l'Aventure? Un accident que j'ai toujours cherché à éviter"
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Jeroen33 schreef:Dank je wel, Ik ga 't proberen. Overdosis zuurstof... Enne, wat is 't vrschil tussen smeltpoeder en borax ?
Nee, overdosis gas!!! :wink:
Ik heb het nut van smeltpoeder nog nooit kunnen ontdekken, bij mij doet het nooit waar de naam voor staat.
Ik gebruik altijd borax, maar misschien hebben anderen positievere ervaringen met smeltpoeder.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Plaats reactie