entouragering

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Plaats reactie
Gebruikersavatar
hellen
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 953
Lid geworden op: dinsdag 09-01-2007, 12:33
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: gelderland

entouragering

Bericht door hellen »

Hallo allemaal

Ik snap iets niet :? .
Op deze eerste foto zie je hoe de entouragering ontstaat:
Afbeelding

Op de tweede foto is hij gesoldeerd:
Afbeelding.
Als je de losse ring in het midden eraan vast soldeert blijven toch de openingen tussen de losse ring en de ringetjes erom heen of heb ik iets gemist?

Hellen
:)
Gebruikersavatar
Eljas
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 648
Lid geworden op: maandag 25-09-2006, 23:27
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: regio Eindhoven
Contacteer:

Re: entouragering

Bericht door Eljas »

Als je de losse ring in het midden eraan vast soldeert blijven toch de openingen tussen de losse ring en de ringetjes erom heen of heb ik iets gemist?

Hellen
:)[/quote]

Ik denk dat ik begrijp wat je bedoeld,Hellen. De openingen van de binnenste rij zijn na het solderen driehoekig. Deze openingen zijn daarna alvast ingefreest om zo de rusting te maken en daarna is de tweede foto pas gemaakt. Als je goed kijkt zie je dat de buitencirkel van de binnenring doorloopt in het gefreesde rusting.
We zijn ondertussen een beetje verwend op dit forum met door uitgebreidere stap voor stappen. Een ander kort ze met foto's wat in zo te zien.

Bedoelde je dat.........
Eljas
Gedeelde ervaringen zijn de bouwstenen voor de toekomst....
Gebruikersavatar
hellen
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 953
Lid geworden op: dinsdag 09-01-2007, 12:33
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: gelderland

entouragering

Bericht door hellen »

Ja dat bedoel ik Eljas.
Ik heb ze even geteld en het zijn er inderdaad 8 dus dan is het zoals je zegt. Het lijkt zo vreemd omdat op de tweede foto de binnenring veel dikker is. Dankjewel.

Hellen :)
Gebruikersavatar
Eljas
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 648
Lid geworden op: maandag 25-09-2006, 23:27
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: regio Eindhoven
Contacteer:

Re: entouragering

Bericht door Eljas »

hellen schreef:Ja dat bedoel ik Eljas.
Ik heb ze even geteld en het zijn er inderdaad 8 dus dan is het zoals je zegt. Het lijkt zo vreemd omdat op de tweede foto de binnenring veel dikker is. Dankjewel.

Hellen :)
1x dichterbij halen met een foto maken maakt ook een rand die 1x dikker overkomt. Let maar eens hoeveel de tweede foto t.o.v. de eerste is ingezoomd....
Daarbij komt nog dat na de tweede foto het oppervlak is vlakgevijld/geschuurd zijn waardoor de randen stakker zijn.........

Eljas
Gedeelde ervaringen zijn de bouwstenen voor de toekomst....
Gebruikersavatar
hellen
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 953
Lid geworden op: dinsdag 09-01-2007, 12:33
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: gelderland

entouragering

Bericht door hellen »

Ja, nu zie ik het. Als ik nu deze ring wil maken dan kan ik mij voorstellen dat de buitenste ring afhankelijk is van de grootte van de steen, hoe dik maak je dan de binnenkant en hoe dik maak je het geheel. Lijk mij weleens een goeie oefening.

Hellen :)
Gebruikersavatar
Eljas
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 648
Lid geworden op: maandag 25-09-2006, 23:27
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: regio Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Eljas »

Iedereen werkt op zijn eigen manier. Wanneer ik sieraden met stenen erin moet gaan maken begin ik pas als ik de stenen heb. Vanaf de steenmaat ga ik werken.
Stel:

middensteen 4 mm, pootjes 0,8 mm en staan recht, dus niet taps.
Steen valt half op pootje dus buitenmaat pootjes 4,8 mm en binnenmaat pootjes 3,2 mm . Op de zelfde wijze kun je ook de overige pootjes beredeneren.
Om geen "denkfout" te maken kun je het ook even schematisch groot op papier zetten.
Bekijk ook nog eens goed de stap voor stap van Daniel onder de topic entourage.

Eljas
Gedeelde ervaringen zijn de bouwstenen voor de toekomst....
Plaats reactie