Brander van merk CFH geschikt voor edelsmeden?

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Plaats reactie
Joyce
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 47
Lid geworden op: vrijdag 04-07-2014, 21:03
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Rijswijk (zh)

Brander van merk CFH geschikt voor edelsmeden?

Bericht door Joyce »

Hallo,
Ik wil graag een soldeerset aanschaffen, maar helaas laat mijn budget een Sievert of Little Torch niet toe.
Ben daarom op zoek gegaan naar goedkope branders met een redelijke prijs/kwaliteit en kwam uit op het Duitse merk CFH. Deze heeft twee interessante modellen (zie onderstaande links voor de voorbeelden.
Mijn vraag is: zijn deze sets geschikt voor edelsmeden? Ik denk daarbij aan het solderen van armbanden en dergelijke of gieten Delftse methode.
Groetjes, Joyce

http://www.hbm-machines.com/producten/l ... -luxe-2000
http://www.hbm-machines.com/producten/l ... turbo-2000
Gebruikersavatar
Precious Art
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1108
Lid geworden op: dinsdag 15-04-2008, 9:08
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Precious Art »

Hoi,hoi,

De eerste set met het gasbus zal waarschijnlijk niet genoeg zijn voor de delftse methode gietwerk. Ik denk dat hij veel te snel leeg is en je dan dus te weinig hitte hebt om het zilver (of goud) te kunnen smelten.

De tweede set lijkt me beter. Moet die wel aan een grote fles gehangen worden.

Verder is het misschien beter iets langer door te sparen en te investeren in een goede branderset.
Ik heb 20 jaar geleden de sievert gekocht. Toen met alleen de grote branderkop. Met een propaangasfles. Ze doen het nog steeds goed!. Dus wat duurder maar wel voor veel jaren plezier. De kleinere koppen heb ik dus wat later aangeschaft.

Ik zou het nu niet meer kunnen, maar toen soldeerde ik zelfs de kleine oogjes met die grote branderkop, ha, ha. Maar heb je eenmaal die kleinere erbij dan verleer je dat....

Groetjes
Precious
Groetjes,
Precious.

Maak fouten in het prettige besef dat de optelsom van je fouten "ervaring" wordt genoemd.
Gebruikersavatar
Jannek
Actief lid
Actief lid
Berichten: 235
Lid geworden op: vrijdag 12-12-2008, 15:14
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Jannek »

Ik ben het eens met Precious. Die eerste set zou ik niet aan beginnen.

Die tweede set ziet er uit als iets met behoorlijk vermogen, dus je zal er zeker mee kunnen smelten en grotere dingen solderen. Het fijne soldeerwerk is misschien wel lastiger, maar misschien ook niet.

Maar die tweede is qua prijs ook al weer een stuk hoger.
Dan kan je ook even doorsparen voor een sievert of een LT.

Aan de andere kant, ik heb onlangs 130 euro betaald voor een Exact. En dat is nou ook niet echt een paradepaardje onder de branders dus dan had ik misschien ook beter deze set kunnen kopen :?
Joyce
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 47
Lid geworden op: vrijdag 04-07-2014, 21:03
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Rijswijk (zh)

Bericht door Joyce »

Bedankt voor jullie reacties en advies. Ga voorlopig maar eens sparen. :-D
Gebruikersavatar
Jannek
Actief lid
Actief lid
Berichten: 235
Lid geworden op: vrijdag 12-12-2008, 15:14
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Jannek »

heb je al wel een klein butaanbrandertje? Daar ben ik een paar jaar lang heel ver mee gekomen...
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Bericht door Cees »

Ben zelf in het verleden gestart met een sievert brandertje met de branderkop rechtstreeks op de gasfles van ongeveer 1 liter. Gekocht voor Fl 100,--. Had echter al gauw door dat dit wel een leuk ding was maar ook heel erg beperkt.
Ben toen ook aan het sparen gegaan en overgestapt op een sievert brander meest uitgebreide versie. Heb deze nu denk ik 25 a 30 jaar, een keer wat problemen mee gehad, draaibare slangpilaar ging lekken en die heb ik toen moeten vervangen.. Model is nu nog te koop bij Bijoumoderne, hetgeen wel aangeeft dat dit een stukje kwalitatief goed gereedschap is.

Als ik jou was zou ik toch even doorsparen en als je wil mag je met mijn sievert wel eens komen oefenen, we wonen niet te ver bij elkaar vandaan.
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Joyce
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 47
Lid geworden op: vrijdag 04-07-2014, 21:03
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Rijswijk (zh)

Bericht door Joyce »

Ik heb al wel een cr?me brul?e brandertje. Het solderen van een ring en een paar bedels/hangers gingen goed mee. Maar het smeden van een armband (samengesteld uit strookjes zilverdraad) mislukte een paar keer. Dacht dat dit door een te groot oppervlak komt, omdat ik de stroken goed had gereinigd en het werkstuk goed had verwarmd. Vandaar.
Gebruikersavatar
Jannek
Actief lid
Actief lid
Berichten: 235
Lid geworden op: vrijdag 12-12-2008, 15:14
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Jannek »

Ja, een armband gaat denk ik niet met zo'n klein brandertje. Ik heb het nooit geprobeerd, maar ik heb soms bij een stevige ring al dat ik het geheel niet warm genoeg krijg.

Dus ja, voor grotere stukken heb je een grotere brander nodig. Maar sparen voor een Sievert loont denk ik wel echt de moeite. :)
Plaats reactie