little torch met smeltkop 1L zuurstoffles en 5kg propaan

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Plaats reactie
Gebruikersavatar
goudkevertje
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 40
Lid geworden op: zaterdag 15-09-2007, 17:05
Ervaring: Overig
Woonplaats: Delft

little torch met smeltkop 1L zuurstoffles en 5kg propaan

Bericht door goudkevertje »

Wie heel er ervaring mee of het werkt the little torch met smeltkop aangesloten op een 1 L zuurstoffles en een 5 kg propaan fles.

Omdat ik maar heel af en toe goud smelt lijkt mij dit een goede optie!

Met alleen mij propaan brander gaat het niet helemaal lekker, ook al maak ik een oven van vuurvaste stenen.

De zuurstoffles die ik wil gebruiken is van Bijou Moderne.
Van Walkover met de ventielen.
Als je altijd de wind mee hebt kom je nooit thuis.
Gebruikersavatar
Evert J@n
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 154
Lid geworden op: maandag 30-01-2012, 21:56
Ervaring: Leerling vakopleiding
Woonplaats: Zwolle

Bericht door Evert J@n »

Heb je een zuurstof concentrator overwogen? Zo'n ex medisch ding dat uit de lucht de stikstof wegvangt en de zuurstof doorgeeft? Zijn ex medisch te koop in Groningen maar ook bij Drijfhout voor zo'n 200 euro. Ik heb nog geen ervaring met smelten ( waant dat doe ik met propaan alleen).
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Bericht door Cees »

Met een propaangasbrander met een grote branderkop moet het mogelijk zijn om een behoorlijke hoeveelheid zilver te kunnen smelten > 50 gram, belangrijk is wel om de vlam goed te richten zodat het warmste deel daar komt waar je het nodig hebt.

Deze kennis heb ik niet van mijzelf maar van een overleden bevriende professionele goudsmid. Zelf heb ik tot op heden nog geen grotere hoeveelheid dan 30 gram zilver gesmolten.

De smelttemperatuur van goud ligt iets hoger maar dan moet dat met een propaan brander mi ook best wel te doen zijn
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
smidje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 552
Lid geworden op: zondag 24-01-2010, 14:06
Ervaring: Overig
Woonplaats: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door smidje »

Het zou met propaan moeten lukken om dergelijke hoeveelheden te smelten, een andere kop zou misschien de oplossing zijn maar de LT is wel een fijne investering ga er maar vanuit dat je die dan ook voor veel andere dingen gaat gebruiken.
In combinatie met een O2 concentrator, helemaal fijn.
"Quality is a habit not an act"
Plaats reactie