Dunne ring zandgieten resultaat: wat doe ik verkeerd?

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Gebruikersavatar
Eljas
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 648
Lid geworden op: maandag 25-09-2006, 23:27
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: regio Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Eljas »

Je hebt lucht in de holle ruimte van het zand. Dat moet eruit wanneer er aan 1 kant smelt wordt ingegoten. aan het einde van de holle vorm in het zand, daar waar jij dat vierkant draadmotiefje hebt zitten, gaat als laatste de lucht eruit. Als ik het goed zie dan heb je wel keurig een beluchtingskanaal gemaakt, maar deze sluit niet aan op de holle ruimte in het zand. Trek met een kraspen het beluchtingskanaal iets verder door tot IN de vorm van de ring....


Zand aan de binnenkant van de hals smeren lijkt me een goed idee en ga ik proberen.
Maar in het filmpje van Dani?l zegt hij dat je moet zorgen dat er geen zand in je hals zit, omdat dat kan verbranden en dan mee je vorm in loopt. Of heb ik nou iets helemaal verkeerd begrepen?


Als je het Delfts gieten doet met de ringen die erbij worden geleverd, dan is je trechter toch ook helemaal van zand....
Gedeelde ervaringen zijn de bouwstenen voor de toekomst....
Gebruikersavatar
Jannek
Actief lid
Actief lid
Berichten: 235
Lid geworden op: vrijdag 12-12-2008, 15:14
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Jannek »

Eljas schreef: Trek met een kraspen het beluchtingskanaal iets verder door tot IN de vorm van de ring....
Ah, ik snap wat je bedoelt.
Als je het Delfts gieten doet met de ringen die erbij worden geleverd, dan is je trechter toch ook helemaal van zand....
Ja daar heb je ook weer een punt.

Inmiddels heb ik het trouwens geprobeerd, met zand in de giethals, en het ging prima! Wel met een simpele ring, niet met zo'n 'extra dingetje' er op.
En ik had mijn luchtkanaaltjes gemaakt door er koperdraadjes tussen te leggen en die er later weer uit te halen. Een heel gepruts, maar het is w?l gelukt.

Het zilver vloeide zo goed dat er bolletjes zilver in de onderste hoeken van de gietfles lagen. En mijn ring was een mooie ster :mrgreen:

Geen foto, helaas. Maar als het lukt met het originele ontwerp dan laat ik de foto zeker zien.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6102
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Volgens mij zegt Dani?l dat er geen los zand in moet zittten , maar mooi glad, zodat er geen korreltjes mee kunnen glijden?!


Fijn dat gelukt is
Laatst gewijzigd door Erika op woensdag 11-06-2014, 13:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Eljas
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 648
Lid geworden op: maandag 25-09-2006, 23:27
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: regio Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Eljas »

Fijn dat het gelukt is. Blijf het veel oefenen dan wordt je er vanzelf handig in. Ik vind het zelf nog steeds een erg leuke techniek om te doen. Het heeft heel veel voordelen t.o.v. andere giettechnieken.
Gedeelde ervaringen zijn de bouwstenen voor de toekomst....
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Volgens mij probeert Eljas te zeggen dat het fijn is dat het gelukt is, dit even ter informatie....
Ongeduldig rechtervingertje Eljas???...... :mrgreen:
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Jannek
Actief lid
Actief lid
Berichten: 235
Lid geworden op: vrijdag 12-12-2008, 15:14
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Jannek »

Misschien was Eljas een beetje bibberig? :mrgreen:

Maar even serieus, Eljas. Wat vind je de voordelen van deze techniek op andere giettechnieken? Ik ken de vacu?m, slinger en verloren was methode maar heb met allemaal geen ervaring.

Wat me wel opvalt met zandgieten is dat je het oppervlak nooit echt helemaal strak krijgt. (Of ik -nog- niet in ieder geval, hoe ik mijn zand ook aanhamer)
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6102
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

By the way, Blijkbaar werkt je brander nu wel helemaal oke? Mss kun je vertellen in het andere topic wat je er nu aan hebt gedaan waardoor het wel werkt?!
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Jannek
Actief lid
Actief lid
Berichten: 235
Lid geworden op: vrijdag 12-12-2008, 15:14
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Jannek »

Goed idee Erika, ik heb even een berichtje geplaatst.
Gebruikersavatar
Eljas
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 648
Lid geworden op: maandag 25-09-2006, 23:27
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: regio Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Eljas »

Ik had een slechte verbinding met de router hier thuis. Maar ja, als je vier keer iets zegt is het wel heeeeeel duidelijk, toch?

Zoals Erica al aangeeft kan ik het niet meer verwijderen maar met al haar ervaringen met dit forum kan ze het best wel weer i.o. maken.

Sorry Erica....

:lol:
Gedeelde ervaringen zijn de bouwstenen voor de toekomst....
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6102
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Al je dubbele posts verwijderd.
Maar echt je kan het zelf doen met het kruisje rechtsboven, als je laatste post hebt,
Doe het met liefde hoor, maar als je het verwijderd krijg je geen willem opmerkingen :mrgreen:
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Eljas
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 648
Lid geworden op: maandag 25-09-2006, 23:27
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: regio Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Eljas »

Kei fijn Erica!

Ben nu toch maar weer achter mijn laptop gaan zitten want zo'n tablet is mij te beperkt....
Gedeelde ervaringen zijn de bouwstenen voor de toekomst....
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6102
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Toch moet dat kruisje er toch staan, als je als laatste in dat topic hebt gepost, of er moet iets veranderd zijn, maar ik kan dat niet zien want ik heb adminknopjes.
Staat daar waar je normaal ook quote en wijzigen, als je als laatste post in het topic hebt gemaakt meot er een X bij staan
Ook op je tablet (zeker op telefoon dus lijkt mij op tablet ook) :mrgreen:

Ik zal deze post weer verwijderen straks, want het is ernstig off topic
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Eljas
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 648
Lid geworden op: maandag 25-09-2006, 23:27
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: regio Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Eljas »

Jannek schreef: Wat vind je de voordelen van deze techniek op andere giettechnieken? Ik ken de vacu?m, slinger en verloren was methode maar heb met allemaal geen ervaring.

Wat me wel opvalt met zandgieten is dat je het oppervlak nooit echt helemaal strak krijgt. (Of ik -nog- niet in ieder geval, hoe ik mijn zand ook aanhamer)
Snel resultaat. In een rustig tempo maak ik +/- 3 gietingen van begin tot eind.

Kost weinig om het aan te schaffen.

Materiaal is herbruikbaar en hard niet uit.

Geeft nauwkeurig gietresultaat. Vingerafdrukken kan ik hiermee goed gieten. Ook waarborgstempeltjes blijven leesbaar.
Om zo scherp te gieten is het zaak om het zandoppervlak eerst te bepoederen met talkpoeder, afborstelen en dan de vorm erin te drukken.

Neemt heel weinig ruimte in beslag van je atelier. Speciaal voor deze techniek heb ik een la gemaakt met alle spullen bij elkaar om direct aan de slag te kunnen. Deze la trek ik boven mijn vijlla van mijn werkbank uit en plaats het op het keukenblad in mijn atelier. Daarna weer snel opgeruimd.

Minder gevaarlijk bij het gieten. Slingergieten gaat met wat meer geweld. Ook mag je niet meer smelten als in de cuvette gaat. Alles wat teveel is wordt uit de cuvette geslingerd.

Ook heb je minder materiaal nodig. Een gietkop bij zandgieten weegt tussen de 30 en de 50 gram. Daarbij komt dan nog het gewicht van het sieraad. Bij slingergieten gebruik je per wasmodel een stukje gietboom en de gietboom zelf, waardoor er meer materiaal gesmolten moet worden om de mal vol te krijgen.

Voordeel van slingergieten.

Kan bij lossende modellen
Iets nauwkeuriger
Meer tegelijk gieten
Gedeelde ervaringen zijn de bouwstenen voor de toekomst....
Gebruikersavatar
Jannek
Actief lid
Actief lid
Berichten: 235
Lid geworden op: vrijdag 12-12-2008, 15:14
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Jannek »

Wow, vingerafdrukken gieten? Dat krijg ik niet voor elkaar denk ik, als ik zo kijk naar het oppervlak van mijn gietstukken. Terwijl ik toch echt het zand goed aandruk en het oppervlak bewerk met talkpoeder :(

Maar de ring is eindelijk gelukt. Soort van :mrgreen:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Eljas
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 648
Lid geworden op: maandag 25-09-2006, 23:27
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: regio Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Eljas »

Ik giet ze vanaf een wasafdruk, ofwel wordt het gietsel een copie van een copie.

Maak maar eens een eigen vingerafdruk in een delftse zandgietmal. En dan de mal verder i.o. maken en gieten. Gewoon uitproberen....
Ook al lijkt jou gieting wat grof, schijn bedriegt. Als je op de bovenkant van je gieting kijkt lijkt het mij het al aardig glad. Polijst het maar eens zonder er verder aan af te werken....
Gedeelde ervaringen zijn de bouwstenen voor de toekomst....
Plaats reactie