Dunne ring zandgieten resultaat: wat doe ik verkeerd?

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Gebruikersavatar
Jannek
Actief lid
Actief lid
Berichten: 235
Lid geworden op: vrijdag 12-12-2008, 15:14
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Jannek »

Goeie tip, Eljas. Ik ga het binnenkort proberen :D
tinkywinky
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 195
Lid geworden op: maandag 12-12-2011, 22:31
Ervaring: Overig

Bericht door tinkywinky »

Mijn gietingen lukken ook niet elke keer. Ik heb gemerkt dat de trechter goed moet zijn. De luchtkanaatljes goed moeten zijn en ik maar altijd 3 gaten naar buiten in de gesneden kanten.
Nu heb ik toch wat vragen.

Kan een plaatje van zeg 30 x 30 x 1 dik ook gegoten worden? Heb het wel geprobeerd maar krijg het steeds maar voor 1/3e gevuld.

Stel ik wil een schijfje erin leggen en daar een rand omheen gieten. Zou dat ook kunnen?
Gebruikersavatar
Jannek
Actief lid
Actief lid
Berichten: 235
Lid geworden op: vrijdag 12-12-2008, 15:14
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Jannek »

Ik heb tot nu toe gemerkt dat ik langere afstanden (meer dan 25 mm) niet voor elkaar krijg om te gieten als de vorm niet erg dik is (minstens een paar mm).

Of het niet kan weet ik niet, maar ik denk dat een plaatje van 30 x 30 x 1 mij ook niet zou lukken.

Ik ben wel benieuwd wat er gebeurt als je zilver op zilver giet... Ik vermoed dat het wel blijft zitten als je het plaatje insluit in je gieting, maar ik denk niet dat het zal blijven 'plakken' alsof je het gesoldeerd hebt. Maar eventueel achteraf nog een keer solderen kan misschien wel? Je onderdelen zijn dan wel precies passend als het goed is :mrgreen:
Gebruikersavatar
Eljas
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 648
Lid geworden op: maandag 25-09-2006, 23:27
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: regio Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Eljas »

tinkywinky schreef: De luchtkanaatljes goed moeten zijn en ik maar altijd 3 gaten naar buiten in de gesneden kanten.
Nu heb ik toch wat vragen.

Kan een plaatje van zeg 30 x 30 x 1 dik ook gegoten worden? Heb het wel geprobeerd maar krijg het steeds maar voor 1/3e gevuld.

Stel ik wil een schijfje erin leggen en daar een rand omheen gieten. Zou dat ook kunnen?
Op een plaatje van 30x30x1 zeker op de buitenste hoeken luchtkanalen en om de 5 mm langs de zijdes af kanalen. pennetjes gebruiken van bijv. 0.8 mm om ze te steken. 3 is echt te weinig en dan gaat het niet lukken.

Een schijfje plaatsen en eromheen gieten moet denk ik wel kunnen als het schijfje maar niet teveel het smelt afkoelt. Het smelt zal niet eraan vast gegoten kunnen worden.
Gedeelde ervaringen zijn de bouwstenen voor de toekomst....
Gebruikersavatar
Evert J@n
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 154
Lid geworden op: maandag 30-01-2012, 21:56
Ervaring: Leerling vakopleiding
Woonplaats: Zwolle

Bericht door Evert J@n »

Heel goed dat je meteen een foto geplaatst hebt! Dat zegt genoeg. Ik denk dat er wel voldoende ontluchting in zit, maar dat je metaal te koud in de vorm gekomen is. De meest voor de hand liggende is, dat het vloeibare zilver via de ijzeren wand in het zand is gekomen. Dus preciser mikken, of met de gietringen volgens de delftse methode werken of met aangedrukt gietzand in de trechter(even blazen om de losse korrels te verwijderen). Maar dsan de volgende: Giet je wel "door de vlam heen" je metaal in de trechter? Dat betekent: gietsel verhitten, rondwalsen(zoals gocnac in een glas), tuitje van je gietbakje ook roodgloeiend maken, de vlam erop gericht houden en dan uitgieten, en dan pas de vlam weghalen? En de gietfles in de buurt van je vlam plaasten zodat hij mee opwarmt? Je bent welkopm om het een keer bij mij, en met mij uit te proberen!
Gebruikersavatar
Jannek
Actief lid
Actief lid
Berichten: 235
Lid geworden op: vrijdag 12-12-2008, 15:14
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Jannek »

Dank voor je aanbod Evert J@n :D Helaas ligt Zwolle niet bepaald om de hoek voor mij.

En ik moet zeggen dat het nu al een stuk beter gaat. Volgens mij deed ik alles wel wat je zegt, maar net niet lang genoeg. Want ik had wel vooronderzoek gedaan en kende de theorie, maar in het begin is vloeibaar metaal toch best wel intimiderend heb ik gemerkt.
Daardoor was ik een beetje te voorzichtig en houterig.

Mijn brander doet het nu goed, ik voel hem beter aan, en daardoor gaat alles wat soepeler. Nog niet altijd perfect, maar ik zie vooruitgang. Dus nu blijven oefenen, oefenen, oefenen. Dat baart kunst, schijnt
:mrgreen:
Plaats reactie