Tombak gieten en zink verlies

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Latinitas
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 159
Lid geworden op: vrijdag 16-05-2008, 0:57
Ervaring: Geen ervaring
Woonplaats: Capua Romanorum

Tombak gieten en zink verlies

Bericht door Latinitas »

Legeringen die voornamelijk uit koper bestaan en daarnaast zink bevatten, hebben de eigenschap dat het zink verdampt zodra de legering smelt. Als het haalbaar is, zou ik graag een effectieve en makkelijke manier vinden om tombak - een koperlegering die zink bevat - te smelten en daarbij het zink verlies zo veel mogelijk te beperken.

Om dat te bereiken had ik in gedachten het tombak in een 250 gram smeltkroes in een betonnen oven te smelten. Om te voorkomen dat het zink verdampt of oxideert, wil ik het kroesje d.m.v. een deksel afsluiten van de buitenlucht. Deze afsluiting moet ook bij hogere temperaturen goed afsluiten en weer verwijderd kunnen worden als het tijd is om te gieten. Dit brengt voor nu drie vragen met zich mee:
- Hoe kan ik de kroes het best afsluiten?
- Hoe kan ik controleren of het metaal gesmolten is als ik het niet kan zien door het deksel?
- Wat kan veilig als kroezentang gebruikt worden?
Pinge id nigrum - Rolling Stones!!
Gebruikersavatar
Eljas
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 648
Lid geworden op: maandag 25-09-2006, 23:27
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: regio Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Eljas »

Leg op de kroes een stuk grafiet of slijp een stuk van het houtskoolblok zodat het deels in en op de smeltkroes past. Je kunt ook een tweede smeltkroes in de eerste zetten zodat het geheel afsluit. Of een stuk vensterglas.....
Je kunt ook een stuk glaswol gebruiken. Zo heb ik een paar stukken van dat soort wol dat in een oven als isolatie wordt gebruikt...
Laatst gewijzigd door Eljas op zondag 15-06-2014, 10:07, 2 keer totaal gewijzigd.
Gedeelde ervaringen zijn de bouwstenen voor de toekomst....
Gebruikersavatar
Latinitas
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 159
Lid geworden op: vrijdag 16-05-2008, 0:57
Ervaring: Geen ervaring
Woonplaats: Capua Romanorum

Bericht door Latinitas »

Dank voor je reactie, Eljas.

Ik zou eigenlijk een dekseltje moeten hebben zoals te zien is in dit filmpje op 1:35.

Kun je toelichten hoe met pyrexglas en glaswol het kroesje afgesloten kan worden?

Zijn de 250 gram silicon carbide kroesjes die Bijou verkoopt (blz. 545) bedoeld voor 250 gram brons of 250 gram goud? Gezien het verschil in dichtheid maakt dit een wezenlijk verschil.
Pinge id nigrum - Rolling Stones!!
Gebruikersavatar
Eljas
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 648
Lid geworden op: maandag 25-09-2006, 23:27
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: regio Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Eljas »

Zover ik weet werkt alleen als glas, een stukje vensterglas. Glas dat hittebestendig is en als venster bij ovens gebruikt wordt.
Je kunt dan in de kroes kijken.
Op het filmpje wordt als dekseltje het zelfde gebruikt als waar de kroes van gemaakt is. Je zou 2 smeltkroesjes kunnen kopen en dan de onderkant van de tweede in de eerste kunnen zetten als afsluiting.
Veel makkelijker en goedkoper is om een stuk gasbeton te kopen en daarvan een stuk af te zagen en te vormen als delsel. Eventueel zet je de smeltkroes ondersteboven op het gasbeton en laat het inslijten door het draaiend in het oppervlak te drukken. Overtollig materiaal met een oude houtzaag wegzagen en dan verder in vorm vijlen.
Gedeelde ervaringen zijn de bouwstenen voor de toekomst....
smidje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 552
Lid geworden op: zondag 24-01-2010, 14:06
Ervaring: Overig
Woonplaats: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door smidje »

Het probleem van gasbeton is dat het wordt opgelost door borax bij hogere temperaturen.
Het idee van een deel van een andere kroes lijkt mij beter.
Eventueel kan je het nog verder afdichten met hittebestendige kit die voor kachels gebruikt wordt.
Er is ook hittebestendige mortel te koop daarvan zou je zelf dekseltjes kunnen maken.
Ik weet niet tot welke temperatuur dat bestendig is, ik heb het wel eens gebruikt het bij houtkachels om een binnenmantel te gieten.
Of misschien :
http://instrulabo.nl/gebruiksartikelen- ... ksels.html
http://www.graphitestore.com/items_list ... /cat_id/12
"Quality is a habit not an act"
Plaats reactie