niet lossend gieten

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Plaats reactie
Floep
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: maandag 14-10-2013, 20:44
Ervaring: Leerling vakopleiding

niet lossend gieten

Bericht door Floep »

Ik heb vernomen dat een niet lossend model naar een gieter word gestuurd. Omdat de machines duur zijn. In hoeverre doen jullie dit ook?

Of kennen jullie goedkope machines/manieren hiervoor? Of waar vind je de bedrijven/mensen die dit voor je kunnen doen. Ik heb gegoogled, maar kom er nie uit.
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Bij een niet lossend model wordt meestal een rubber matrijs om het model gevulcaniseerd.
Deze rubbermal wordt dan in twee helften gesneden en het model wordt er dan uitgenomen. In dit rubber model wordt dan was gespoten die na uitharding uit de rubbermal genomen kan worden.
Bij deze methode ( verloren wasmethode) kun je zo gemakkelijk meerdere afgietsels van hetzelfde model maken.
De verkregen wasmodellen worden aan een stammetje gesmolten en en zo wordt een soort boompje van allemaal wasmodellen opgebouwd ( gietboom).
Deze gietboom wordt in een soort kommetje geplaatst en over de boom wordt een koker geplaatst. In deze koker wordt een inbedmassa ( soort gips) gegoten over het wasboompje heen.
Na uitharding wordt de was er uitgesmolten in een oven en heb je lege holle ruimtes in de vorm van je sieraden alwaar weer met een slingergiet- of een vacuumgietapparaat het goud of zilver gegoten wordt.
Daarna wordt de inbedmassa van het gegoten deel afgeslagen en worden de gietsukken met een zware kniptang van de stam afgeknipt.
Velen hier gieten zelf maar er zijn ook bedrijven die alles voor je kunnen verzorgen, als jij maar een moedermodel aanleverd.
Ik heb in dit verhaal een beetje de vaktermen en benamingen weggelaten om het een beetje begrijpelijker te houden. Ik denk dat je op YouTube veel filmpjes kunt vinden als je " slingergieten" of "rubbermatrijs" intoetst.
In Nederland zijn verschillende bedrijven die gieten voor derden. Ik zal wel even de adressenlijst van het forum opzoeken.

http://www.zilvermaan.com/forum/viewtop ... s+adressen
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Aspasia
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1336
Lid geworden op: maandag 02-06-2008, 21:20
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: zwolle
Contacteer:

Bericht door Aspasia »

Zelfs niet alle niet lossende modellen zijn op die manier te gieten, soms zitten er modellen bij waar de rubbermal in meerdere delen gesneden moet worden.
Plaats reactie