Wil gaan gieten. Wat nodig?

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
tinkywinky
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 195
Lid geworden op: maandag 12-12-2011, 22:31
Ervaring: Overig

Bericht door tinkywinky »

Ik Erika. Ik zag 45mm even aan voor 4,5mm. Hoe ik daar nou bij kwam.

Sterkte!
Is dat de persoon waar je een sieraad voor aan het maken was?
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Oh ja dat had ook nog gekund, 4,5 mm diep, maar dat is wel heeeel minimaal, hahaha

En ja het is een persoon waar ik twee sieraden voor heb gemaakt. al eerder vorig jaar.
Het is een vriend van me waarvan we al jaren wisten dat hij jong zou gaan, maar alsnog wonderlijk lang heeft geleefd en echt heeft geleefd.

De sieraden zijn zo waardevol, gaan zo voorbij het materiaal en het maken, dat ze het zelfs benoemden tijdens de dienst. zo heftig, maar wel weer duidelijk een teken dat ik niet een merk moet willen worden maar dat mijn kracht bij het smeden van iemands verhaal ligt.

Wat kan een 'versiering' zoveel meer betekenis krijgen als het door de juiste persoon, op het juiste moment wordt gegeven.
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
tinkywinky
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 195
Lid geworden op: maandag 12-12-2011, 22:31
Ervaring: Overig

Bericht door tinkywinky »

Vanmiddag een gasfles (en brandblusser) gekocht en het gieten uit kunnen proberen. Gietfles filmpjes van Daniel erbij en testen maar.
1e poging mislukt. Ring maar kwart vol.
Dat zilver herbruikt en wat zilver erbij gedaan en nog een keer geprobeerd. Deze keer helemaal gevuld. Jippie missie geslaagd.
Ik denk dat ik het de 2e keer ook wat vloeiender had gestookt.

Maar het resultaat is wat uhm, korrelig? Ik weet het niet meer zeker maar ik dacht dat mijn 1e, mislukte poging wat gladder was?
Hoort het resultaat wat korrelig te ogen, of heb ik misschien wat verkeerd gedaan ergens?
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Bericht door Cees »

De buitenkant van een afgietsel is nooit helemaal glad. Maar de ene keer wel eens wat gladder dan de andere keer.
Hoe strakker de gietaarde aangedrukt is hoe gladder heb ik zelf het idee. Met een zacht kwastje poets ik altijd de giet vorm even schoon zodat er geen korreltjes in achter blijven. Van de week met mijn jongste zoon een hanger afgegoten, die hij op school in 3d had ontworpen en in 3d in metaal had geprint. Zal tzt wel een foto'tje plaatsen
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
tinkywinky
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 195
Lid geworden op: maandag 12-12-2011, 22:31
Ervaring: Overig

Bericht door tinkywinky »

Ik had hem gezien Cees. Mooi!
Ik heb inmiddels al een paar weken niet meer gegoten. Het wilde niet lukken zoals ik wilde. Gaat ook allemaal nog teveel tijd inzitten en die heb ik nu even niet. Wel nog wat plannen, dus over een poos pogen ee eeer eens.
tinkywinky
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 195
Lid geworden op: maandag 12-12-2011, 22:31
Ervaring: Overig

Bericht door tinkywinky »

Ik had hem gezien Cees. Mooi!
Ik heb inmiddels al een paar weken niet meer gegoten. Het wilde niet lukken zoals ik wilde. Gaat ook allemaal nog teveel tijd inzitten en die heb ik nu even niet. Wel nog wat plannen, dus over een poos pogen ee eeer eens.
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Bericht door Cees »

Ach bij mij gaat ook niet altijd alles even vlekkeloos. De hanger die je ziet is de 2e gietpoging, die ging goed. Wilde hem nog een keer afgieten poging 3 en 4 gingen niet lekker. Bij poging 3 even gewijfeld met gieten en bij poging 4 zat er te veel troep in mijn smeltbakje. Had nog wel nieuwe smeltbakjes staan maar geen passende smeltbakjes houder, dus ben ik eerst die maar gaan maken op maat van die andere bakjes. Ben er niet aan toegekomen om nogmaals te gieten, door beperkte ruimte, moet ik eerst 2 fietsen uit de schuur halen, tafeltje neerzetten oventje in elkaar zetten gasfles erbij emmer water erbij en dan kan er gesmolten worden.
Heb wel gemerkt dat mijn oventje een te hoog afdak had voor reflectie van de warmte, heb de zijstukken gehalveerd van ongeveer 20 cm naar ongeveer 10, smelt een stuk sneller.

Succes gaat het linksom niet dan rechtsom proberen je juiste weg te vinden, gaat echt wel lukken, zelf maak ik nog wel eens een eerste proefgieting in lood, wel goed ventileren, je krijgt dan een goede indruk welke mate van detail je kunt krijgen.
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Gebruikersavatar
Lize Bouwman
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 194
Lid geworden op: zondag 15-01-2012, 14:50
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Lize Bouwman »

Laatst ben ik ook aan het gieten met brusselse aarde begonnen.
Ik gebruik hierbij de little torch met grote smelt-kop.

Nu zag ik op bijgevoegde instructie film van Bijou dat ze een bepaald soort brander adviseren met een bepaald gas ( weet even niet welke..) De rede hiervoor was: "omdat het te smelten materiaal anders te h??t zou worden en uiteindelijk te bros".

Maar ...als je je materiaal niet goed vloeiend stookt kan je ook niet gieten.

Ik had zilveren manchetknopen gemaakt. Toen ik het manchetknoop mechaniek erop wilde solderen verdween mijn soldeer inmiddelijk in het gegoten stuk.

Dus toch bros?!

Volgende keer eerst wat erop hameren misschien.

En grotere zachte vlam had ik al. Zover dat kan dan :)
Perfecte imperfectie.
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Bericht door Cees »

Little torch met zuurstof heeft het gevaar dat je te veel zuurstof in je vlam gebruikt, gaat wel lekker snel dat smelten dan, maar als je zilver vloeibaar is dan kan dat je zuurstof opnemen. Bij smelten dien je de zuurstof toevoer zodra een en ander begint te smelten te beperken tot hoever weet ik niet.

Natuurlijk moet je te smelten materiaal goed afgedekt zijn met borax of smeltpoeder.

Bij het smelten met propaan heb je daar veel minder last van.
ik heb bij hetgeen ik gesmolten heb tot nog toe nooit een broos afgietsel gehad, maar tot op heden heb ik alleen maar met propaan gesmolten. Mijn little torch ligt vooralsnog hier op mijn bureau heeft nog een zuurstof concentrator nodig, maar met een zuurstof concentrator schijnt hij ook niet geschikt te zijn om te smelten en gieten is mij bij Bijou verteld.

Succes bij je nieuwe poging. Zou wel ander zilver gebruiken dan van je laatste afgietsel want als daar te veel zuurstof in gekomen is weet ik niet of dat er weer uit gaat als je het opnieuw smelt.
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Plaats reactie