RVS solderen en gloeien

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Plaats reactie
Michelle
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 5
Lid geworden op: dinsdag 29-01-2013, 17:38
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Castricum,Netherlands
Contacteer:

RVS solderen en gloeien

Bericht door Michelle »

Beste vakgenoten,

Ik heb een mooie plaat RVS aangeschaft en ben voornemens hier een mooie hanger van te maken. Nu wil ik in de hanger graag een zilveren zetkast solderen met zilversoldeer. Ik heb hierover de volgende vragen:
Welk vloeimiddel kan ik het best gebruiken hierbij?
Tot hoever mag het staal worden verhit? (graag in kleur in plaats van in temperatuur).
Wat gebeurd er als het staal roodgloeiend is geweest (en dan bedoel ik knalrood)? Is het daarna onbruikbaar of gewoon lastig schoon te krijgen achteraf?
Kan ik het staal na het solderen gewoon afkoken en mag het staal in de ultrasoon?

Mvg Michelle
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Ik heb niet heeeel veel ervaring mee maar ik heb weleens RVS gesoldeerd.
In dat geval kon ik het best behoorlijk stoken hoor en was het daarna gewoon af te koken en te polijsten.
Maar daarentegen heb ik ook wel eens RVS horlogebanden aangeboden gekregen om te solderen en wat ik ook probeerde vast kwam het niet.
Er zijn verschillende soorten RVS en ik weet niet wel soort zich wel en welk soort zich niet laat solderen.
Voor het solderen afdekken met blanca of fluoron zal het aanlopen wel beperken.
Heb je er al over gedacht de steen er in te steken, opdat je geen kast hoeft te monteren.
Ultrasoon kan het zeker tegen.
Overigens, welkom op het forum!
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
smidje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 552
Lid geworden op: zondag 24-01-2010, 14:06
Ervaring: Overig
Woonplaats: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door smidje »

Welkom,
waarschijnlijk is het rvs 304 of de iets duurdere 316 de laatste is voor de voedselverwerkende industrie.
Beide zijn goed te solderen met borax en zilversoldeer.
Je kan het beter niet verder verhitten dan licht oranje ongeveer 1000 graden.
Het probleen van rvs is dat de chroom niet tegen temperaturen kan boven de 500 graden je houdt dan een toplaag over die bestaat uit ijzer en een beetje nikkel.
Dat gaat dus roesten, om dit te herstellen moet je het ijzer weer uit de oppervlakte etsen in bijvoorbeeld verdunde zwavelzuur.
Aangezien we bij het goudsmeden toch gewend zijn om af te koken komt dat goed uit, het afkookbad gaat wel vervuild worden met ijzer dus apart houden en niet meer voor edelmetaal gebruiken.
Hoe langer het rvs in het bad zit des te meer Ni en Cr er in je toplaag zit je kan hele witte kleuren bereiken maar dat heeft weer het nadeel dat mensen last gaan krijgen met nikkelallergie.
Afdekken doe ik nooit want bij mij zijn de werkstukken ietsje groter dan hangerformaat.
Afhankelijk van het soort zetting kan je misschien ook aan klinken denken als bevestiging.
"Quality is a habit not an act"
Michelle
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 5
Lid geworden op: dinsdag 29-01-2013, 17:38
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Castricum,Netherlands
Contacteer:

Bericht door Michelle »

Hartelijk dank voor de reacties! Hier kom ik weer even mee vooruit!
Welk soort RVS het precies is weet ik niet, het zal een van de twee soorten zijn die smidje noemt. Het solderen met borax is iets wat (voor mij) niet werkt, het soldeer vloeit vast op de zilveren zetkast en niet aan het staal. Inmiddels heb ik van iemand anders de tip gekregen om Flux 6 te gebruiken als vloeimiddel. Dit werkt perfect!
De overige tips waren zeer bruikbaar, dank hiervoor, nu weet ik waar ik rekening mee moet houden en wat wel en niet kan.
Aan het klinken van de zetkast of het inklemmen van de steen heb ik zeker gedacht, dit is bij het ontwerp dat ik heb gemaakt helaas geen optie. Ik doe de dingen graag moeilijk als het makkelijk kan
:wink: Overigens beide hartelijk dank voor het warme welkom en nogmaals hartelijk dank voor de hulp!
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Kijk aan Flux 6 werkt, hebben wij ook wat geleerd, staat in mijn notitieboekje.... :wink:
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

En pukken , als je dat hebt, zou dat ook goed werken of blijft het een zwakke verbinding

ik heb altijd geleerd dat het niet te solderen is. Dus dat je het vastzet net als dat je met lijmen doet, door een laagje wat het vasthoudt, ipv de vermenging die je met solderen van goud zilver e.d. hebt
Klopt dit?
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
smidje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 552
Lid geworden op: zondag 24-01-2010, 14:06
Ervaring: Overig
Woonplaats: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door smidje »

Volgens mij is het prima te solderen.
Ik heb voor een museum rvs hangers gemaakt waar de schilderijen aan kwamen te hangen.
Voor de zekerheid toch maar een trekproef gedaan, beetje lullig als je een telefoontje krijgt met de mededeling dat de van Gogh naar beneden is gel....
Het was vierkant 5 mm stuik aan elkaar gesoldeerd met sil 52 (geen keursoldeer) onder Argon/CO2 bescherming.
Gemiddeld kon het 900 Kg aan trekkracht hebben voordat het loskwam.
Moet je toch goeie lijm hebben :mrgreen:
"Quality is a habit not an act"
Plaats reactie