Zilver poreus na het gieten

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Gebruikersavatar
Inti
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 3
Lid geworden op: donderdag 28-11-2013, 23:35
Ervaring: Professioneel sieraadontwerper
Woonplaats: Leiden

Zilver poreus na het gieten

Bericht door Inti »

Hoi,

Ik heb een hangertje gegoten van eerste gehalte zilver plaat snippers.. met smeltpoeder van bijou in Delftse gietaarde.

Nu ben ik hem aan het afwerken (polijsten) en komen er overal belletjes, putjes of gaatjes (is maar net hoe je het wel noemen) tevoorschijn..

heeft iemand enig idee hoe dat komt?

zie fotos;
http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-DAYPPCER.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-GA4TQDNJ.jpg
Have a smile ;)
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6102
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

http://www.zilvermaan.com/forum/viewtop ... ht=gietgal

zijn gietgalletjes kan aan vele factoren liggen mss heb je iets aan bovenstaand topic
Mss kun je het dicht ratelen?
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Aspasia
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1336
Lid geworden op: maandag 02-06-2008, 21:20
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: zwolle
Contacteer:

Bericht door Aspasia »

Te veel zuurstof gebruikt, dus te heet gestookt.(denk ik)

Dit zilver niet meer gebruiken en met nieuw zilver en een schoon smeltbakje op nieuw beginnen en alleen gas gebruiken om te smelten.

Heb je een zuurstof concentrator?
Gebruikersavatar
Inti
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 3
Lid geworden op: donderdag 28-11-2013, 23:35
Ervaring: Professioneel sieraadontwerper
Woonplaats: Leiden

Bericht door Inti »

Bedankt voor de link en suggestie Erika, ik zal eens wat proberen.

En ook jij bedankt Aspasia,

Ik werk met een Smith Little Torch Branderset met 10kg. zuurstoffles en 5kg. propaanfles.

Voor het gieten gebruikte ik de smeltbranderkop, smeltpoeder, schone(nieuwe) plaatsnippers en een nieuwe smeltbak.

Geleidelijk opgewarmd.. zodra het zilver vloeibaar was het bakje wat geschommeld om de bel (druppel) mooi te zien draaien en de trechter van het smeltbakje wat op te warmen alvorens, onder toezicht van de vlam, het over te hevelen.

Eigenlijk zoals ik altijd al mijn giet traject verloop, mocht het zijn in gietlopen, gietmallen of in Ossa Sepia, en heb daarmee nog nooit eerder problemen of gietgalletjes meegemaakt in het materiaal.

Aspasia je zegt; "Dit zilver niet meer gebruiken"

Waarom precies?
Is dit zilver niet meer te redden door middel van uitgloeien en/of smelten met een mix van smelt poeder, borax en grafiet?

Ook zeg je; "alleen gas gebruiken om te smelten."

Volgens mij krijg ik het dan nooit heet genoeg om het zilver, circa 30 gram, te smelten.. zou je dat a.u.b. toe kunnen lichten voor mij?

alvorens bedankt
Have a smile ;)
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Het is belangrijk om met een overdaad aan gas te smelten i.p.v. met een overdaad aan zuurstof ( lekker snel naar het smeltpunt) , dit noemen ze en z.g.n . bolle vlam.
Ook is het voorverwarmen van je mal belangrijk, maar bij zilver heb je dit probleem sneller dan bij goud is mijn ervaring.
Ook ik ben van mening dat je beter ander zilver kunt gaan gebruiken voor een nieuwe poging, ik heb de ervaring dat bij herhaalde pogingen het resultaat niet beter wordt.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Karin13
Actief lid
Actief lid
Berichten: 203
Lid geworden op: donderdag 29-07-2010, 18:38
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Bericht door Karin13 »

Ik ben ook nieuwsgierig naar deze antwoorden, want ik giet ook wel zelf. En meerdere malen met hetzelfde zilver.

@Erika, Wat bedoel je met dichtratelen?
@Aspasia en Willem, Wat is er op tegen om hetzelfde zilver meermaals te gieten?
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Doordat je het al te heet hebt gehad is de samenstelling veranderd en delen verdampt cq verbrand, het is zijn elastisiteit kwijt en je zult zien dat het keer op keer weer poreus wordt.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6102
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Als het vooral de huid is, dus niet de stevigte, poruesheid van je metaal, kun je proberen met een slagrad de giethuid wat dicht te wrijven met de hangmoter .

Maar als het echt poreus is dus brokkelt enzo dan moet je dat zilver in je afgeschreven bakje stoppen en nieuw zilver pakken. Wrs is dit teveel verontreinigd om een mooie smelt te krijgen,
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Briolet
Actief lid
Actief lid
Berichten: 460
Lid geworden op: donderdag 16-08-2012, 9:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Bericht door Briolet »

Willem Parel schreef:...samenstelling veranderd en delen verdampt cq verbrand,...
De chemicus in mij vraagt zich af wat er verdampt kan zijn in een pure koper/zilver legering?

Verbrand klinkt aannemelijker. Bij overdaad zuurstof is er vrije zuurstof aanwezig die bij de grote hitte ook nog snel kan reageren. Koperoxide en zilveroxide zullen het gevolg zijn. Dit zal vast nog wel weer met een reducerend smeltzout terug te vormen zijn als je lang genoeg verhit in een reducerend milieu?

Of weegt het werk niet op tegen het pakken van een nieuw stuk zilver?
Gebruikersavatar
Aspasia
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1336
Lid geworden op: maandag 02-06-2008, 21:20
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: zwolle
Contacteer:

Bericht door Aspasia »

Aspasia je zegt; "Dit zilver niet meer gebruiken"

Waarom precies?
Is dit zilver niet meer te redden door middel van uitgloeien en/of smelten met een mix van smelt poeder, borax en grafiet?

Ook zeg je; "alleen gas gebruiken om te smelten."

Volgens mij krijg ik het dan nooit heet genoeg om het zilver, circa 30 gram, te smelten.. zou je dat a.u.b. toe kunnen lichten voor mij?
Je mag proberen om al die kleine (lucht) bellen er uit te krijgen maar ik geef je weinig hoop, al zou je nu 100 gram schoon zilver pakken en je doet daar die 30 gram bij dan is ook die 100 gram "kapot".

Zelf gebruik ik een gas brander van siervet promatic met een dikke branderkop.
Hiermee kan ik makkelijk 300 gram zilver mee smelten.
Afbeelding
Dit zal vast nog wel weer met een reducerend smeltzout terug te vormen zijn als je lang genoeg verhit in een reducerend milieu?

Of weegt het werk niet op tegen het pakken van een nieuw stuk zilver?
30 gram zilver is niet meer waard dan ? 15,- en als je dan een half uur staat te branden dan ben je al geld aan het verliezen aan tijd en gas.
En dan is het maar de vraag of het zilver nog te gebruiken is want dan heeft Willem weer gelijk dan is het zo bros dat je er niks meer mee kan.
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Briolet schreef:
Willem Parel schreef:...samenstelling veranderd en delen verdampt cq verbrand,...
De chemicus in mij vraagt zich af wat er verdampt kan zijn in een pure koper/zilver legering?

Verbrand klinkt aannemelijker.
De legering bestaat uit metalen met verschillende smeltpunten, bij het legeren zullen de metalen met de laagste smeltpunten vanzelfsprekend het eerst vloeibaar worden en daarin zullen de metalen met een hoger smeltpunt wegzakken en zich mengen met het andere metaal.
De gezamelijke smelttemperatuur zal daardoor hoger worden dan het smeltpunt van de laagste waardoor er metaalvervluchtiging plaats vindt.
Nu gaat het hier om reeds gelegeerd zilver maar ik kan me voorstellen dat bij oververhitting dit proces alsnog plaats vindt aan de oppervlakte.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Inti
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 3
Lid geworden op: donderdag 28-11-2013, 23:35
Ervaring: Professioneel sieraadontwerper
Woonplaats: Leiden

Bericht door Inti »

Iedereen van harte bedankt voor jullie inbreng en gegeven informatie, is een heel stuk duidelijker nu.

p.s. Aspasia, ik neem aan dat jij in grote partijen zilver opkoopt want ik betaal minimaal 1 euro per gram.. en anders zie ik heel graag een adresje tegemoet.

:lol:
Have a smile ;)
Gebruikersavatar
TomTom
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 127
Lid geworden op: zaterdag 14-01-2012, 22:04
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Den Haag

Bericht door TomTom »

Wat ook lekker werkt is een elektrisch smeltoventje van bijoux, zo eentje waar een een koolstof kroes in gaat. Temperatuur nog zetten en dan giet het als de brandweer zonder gietgaten oid.
Ervaring komt in stapjes
Gebruikersavatar
Aspasia
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1336
Lid geworden op: maandag 02-06-2008, 21:20
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: zwolle
Contacteer:

Bericht door Aspasia »

TomTom schreef:Wat ook lekker werkt is een elektrisch smeltoventje van bijoux, zo eentje waar een een koolstof kroes in gaat. Temperatuur nog zetten en dan giet het als de brandweer zonder gietgaten oid.
Dit zal ook goed gaan omdat je geen extra zuurstof toevoegd.
Gebruikersavatar
Aspasia
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1336
Lid geworden op: maandag 02-06-2008, 21:20
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: zwolle
Contacteer:

Bericht door Aspasia »

Inti schreef: p.s. Aspasia, ik neem aan dat jij in grote partijen zilver opkoopt want ik betaal minimaal 1 euro per gram.. en anders zie ik heel graag een adresje tegemoet.

:lol:
Ik gebruik grenails puur zilver, dat zijn losse korrels en dan voeg ik zelf bijzet toe, bijzet die ik gebruik om te legeren heb ik bij buysschaart in belgi? en bevalt mij super, het is beter dan alleen koper.
Plaats reactie