Zilver poreus na het gieten

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
KH
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 3
Lid geworden op: zaterdag 14-03-2015, 20:41
Ervaring: Overig

Bericht door KH »

Aspasia schreef:
Aspasia je zegt; "Dit zilver niet meer gebruiken"

Waarom precies?
Is dit zilver niet meer te redden door middel van uitgloeien en/of smelten met een mix van smelt poeder, borax en grafiet?

Ook zeg je; "alleen gas gebruiken om te smelten."

Volgens mij krijg ik het dan nooit heet genoeg om het zilver, circa 30 gram, te smelten.. zou je dat a.u.b. toe kunnen lichten voor mij?
Je mag proberen om al die kleine (lucht) bellen er uit te krijgen maar ik geef je weinig hoop, al zou je nu 100 gram schoon zilver pakken en je doet daar die 30 gram bij dan is ook die 100 gram "kapot".

Zelf gebruik ik een gas brander van siervet promatic met een dikke branderkop.
Hiermee kan ik makkelijk 300 gram zilver mee smelten.
Afbeelding
Dit zal vast nog wel weer met een reducerend smeltzout terug te vormen zijn als je lang genoeg verhit in een reducerend milieu?

Of weegt het werk niet op tegen het pakken van een nieuw stuk zilver?
30 gram zilver is niet meer waard dan ? 15,- en als je dan een half uur staat te branden dan ben je al geld aan het verliezen aan tijd en gas.
En dan is het maar de vraag of het zilver nog te gebruiken is want dan heeft Willem weer gelijk dan is het zo bros dat je er niks meer mee kan.




Hallo

Kan je me advies geven, ik gebruik een zuurstof propaan brander,
Alleen elke smelt kost me c.a 1 gram zilver,,
Welke type heb je precies? wat voor een brander is dat?
Is enkel propaan genoeg om zilver te smelten?
en hoelang duurt dat?

M.v.g
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: Zilver poreus na het gieten

Bericht door Abo »

Ik kom er een beetje laat mee af maar wie weet brengt het wat.

Poreus zilver koop je zelf ook niet graag, daarom zou je instelling moeten zijn dat je zoiets ook niet aanbied. Het is niet eerlijk tegenover de klant. Nu goed, ieder zijn ding.

Een goede vuistregel is een vlam te kiezen die reducerend werkt, dus met nog een geel tipje vooraan. De gele tip laat je weten dat je zuurstof net niet te weinig is.
Neem je tijd op je zilver te smelten i.p.v. het in een mum van tijd klaar te stomen. Al die dingen zijn al aangehaald waarmee ik in herhaling val.
Vertrek met gekende materialen (puur zilver en het legeringsmateriaal). Juwelen die je nog hebt en waar misschien al aan gesoldeerd is bevat andere metalen waarvan je niet altijd weet wat het is.
Zink (zilversoldeer) kan je ook parten spelen als er teveel gebruikt is. Over lood en tin spreek ik nog niet eens.

Zuurstof blijft NIET in zilver zitten. Zilver kan (ik dacht) 20 keer zijn volume aan zuurstof opnemen.
Bij het verstarren geeft het deze zuurstof weer af. Een fenomeen waar de wasmachineproducenten gebruik van maken trouwens.
Kan je merken als de legering begint te spratten. Hopelijk gebruik ik de juiste term hier :|
Wat wel gebeuren kan is dat het koper gretig deze zuurstof afneemt. Dan heb je twee mogelijkheden waar koperoxide kan ontstaan.
De ene is koper(I)oxide (Cu2O), de andere is koper(II)oxide (2CuO). De tweede vorm kent men onder cuproxide of kommasilver.
Laat dit laatste nu net hetgene zijn wat je niet (vrijwillig) wil bereiken. Het uit zich in een grijze vuile waas over je zilver.
Dan weet je heel beslist dat je teveel zuurstof hebt gebruikt en te lang hebt verhit.
Je kan het opnieuw smelten maar daar doe je meer kwaad dan goed mee omdat je nog meer zuurstof toevoegt en er zich nog meer cuproxide vormt.

Cu2O (roodbruin van kleur) kan je gewoon in een vitrex oplossing verwijderen of wat je ook gebruikt.
Het ligt op je zilver.
2CuO (zwarte kleur) haal je er enkel uit door je zilver electrolytisch of chemisch te zuiveren.
Het zit in je zilver. Je kan het afschuren, weg vijlen maar je blijft knoeien.

Hoort zich allemaal moeilijk aan maar dat is het niet. :P
Een chemicus kan het beter uitleggen maar dat ben ik niet.
Plaats reactie