brander werkt niet goed

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Gebruikersavatar
bellie
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 178
Lid geworden op: donderdag 15-03-2007, 9:20
Ervaring: Leerling vakopleiding
Woonplaats: hengelo

brander werkt niet goed

Bericht door bellie »

Sinds enkele weken heb ik een andere brander in gebruik en een manometer van 6 bar op de gasfles zitten. Nu slaat de vlam telkens terug en komt deze aan het eind van de kop er uit. Ik heb geen idee waar dit aan kan liggen, maar er is op deze manier niet mee te werken. Moet ik de druk misschien anders instellen? Ik heb helemaal geen verstand van manometers, maar er is me ooit verteld door een cursusdocent dat je het beste een meter van 6 bar kunt nemen. Ik neem aan dat dit voor het smelten van materiaal is?

Afbeelding
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Deze zelf lucht aanzuigende branders habben wel vaker dat probleem. Het zal niet aan de druk van het gas liggen. ik werk tussen de 2 en 7 bar afhankelijk van de grootte van de vlam die ik wil hebben.
Meestal is jou probleem op te lossen door de branderkop of goed schoon te maken of te vervangen. Ik zelf zou de luchtgaten vergroten en eerder inbrengen, dus een stukje van de kop afdraaien maar dat is heel lastig. Beter kun je het eerst eens met een ander branderkopje proberen.
Even een vraagje. Lekt je slang, ik bedoel als je 'm 's avonds afsluit , zakt de druk dan terug naar nul. Dan kun je last hebben van lucht in de slang waardoor je 's morgens een verkeerd mengsel hebt. ff laten doorstromen lost dat wel op.

Laat het me ff weten we zoeken wel een oplossing.
Ruud
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Gebruikersavatar
bellie
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 178
Lid geworden op: donderdag 15-03-2007, 9:20