brander werkt niet goed

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Gebruikersavatar
bellie
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 178
Lid geworden op: donderdag 15-03-2007, 9:20
Ervaring: Leerling vakopleiding
Woonplaats: hengelo

brander werkt niet goed

Bericht door bellie »

Sinds enkele weken heb ik een andere brander in gebruik en een manometer van 6 bar op de gasfles zitten. Nu slaat de vlam telkens terug en komt deze aan het eind van de kop er uit. Ik heb geen idee waar dit aan kan liggen, maar er is op deze manier niet mee te werken. Moet ik de druk misschien anders instellen? Ik heb helemaal geen verstand van manometers, maar er is me ooit verteld door een cursusdocent dat je het beste een meter van 6 bar kunt nemen. Ik neem aan dat dit voor het smelten van materiaal is?

Afbeelding
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Deze zelf lucht aanzuigende branders habben wel vaker dat probleem. Het zal niet aan de druk van het gas liggen. ik werk tussen de 2 en 7 bar afhankelijk van de grootte van de vlam die ik wil hebben.
Meestal is jou probleem op te lossen door de branderkop of goed schoon te maken of te vervangen. Ik zelf zou de luchtgaten vergroten en eerder inbrengen, dus een stukje van de kop afdraaien maar dat is heel lastig. Beter kun je het eerst eens met een ander branderkopje proberen.
Even een vraagje. Lekt je slang, ik bedoel als je 'm 's avonds afsluit , zakt de druk dan terug naar nul. Dan kun je last hebben van lucht in de slang waardoor je 's morgens een verkeerd mengsel hebt. ff laten doorstromen lost dat wel op.

Laat het me ff weten we zoeken wel een oplossing.
Ruud
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Gebruikersavatar
bellie
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 178
Lid geworden op: donderdag 15-03-2007, 9:20
Ervaring: Leerling vakopleiding
Woonplaats: hengelo

Bericht door bellie »

Ruwas Sieraden schreef: Even een vraagje. Lekt je slang, ik bedoel als je 'm 's avonds afsluit , zakt de druk dan terug naar nul. Dan kun je last hebben van lucht in de slang waardoor je 's morgens een verkeerd mengsel hebt. ff laten doorstromen lost dat wel op.

Laat het me ff weten we zoeken wel een oplossing.
Ruud
Ik heb gisteravond de brander even aangedaan, de druk op 3 bar en vanmorgen stond de druk even onder de 2 bar. Het zegt mij niets. Kan dit betekenen dat de slang lekt of is dit normaal.
Groet Ellie
Alles van waarde is weerloos
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6102
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

ik heb dat eens gehad maar mn branderkop as niet helemaal in orde. Toen ik dat had opgelost was alles oke

Heb je t al met een andere kop geprobeerd?~! Ik kwam er nl achter dat het aan de kop lag toen de andere koppen wel gewoon hun werk deden
(ik heb niet eens een bardrukmeter op mn propaan.. :oops: )
succes ermee
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Dat is redelijk normaal.

Dan ligt het aan de lucht toevoer die niet goed is. Meestal kun je het voorste deel van de brander eraf schroeven( waar normaal de vlam uitkomt dus) misschien is dat deel vervuild. Ook kun je de lucht gaten wat groter frezen ( kun je altijd weer met een metaal strip eromheen wat verkleinen)

A;s dit lucht deel eraf is kom je ook de sproeier tegen ( waar het gas doorheen komt) Deze kan vervuild zijn of het gaatje scheef geboord. Vaak kun je deze er redelijk makkelijk uitschroeven en in thinner of acton schoonmaken. Als het goed is zit er heel fijn metalen gaasje in die voorkomt dat je sproeier verstopt raakt. Met een goede pincet kun je dat er zo uithalen. je zou dan met een zeer dun 0.1 mm !!! staaldraadje m voorzichtig schoon kunnen steken.
dan kun je ook meteen zien of het gaatje recht geboord is.
( losse sproeiers kun je zo kopen hoor) dan alles weer monteren, als er geen filter inzat of je 'm niet meer er in krijgt is een propje watten ook zeer effectief.

In de gastank zit altijd een bepaald soort vet dat alles goed afsluit, bij ruwer vervoer kan dit vet in de brander terecht komen en de sproeier verstoppen. Dat is mij ook al een paar keer gebeurd en geeft erg veel ellende.

Ruud
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Erika, je hebt toch wel de veiligheidsdrukkleppen er tussen zitten??

Of heb je 'm vol op de tank.?
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Gebruikersavatar
bellie
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 178
Lid geworden op: donderdag 15-03-2007, 9:20
Ervaring: Leerling vakopleiding
Woonplaats: hengelo

Bericht door bellie »

Ruwas Sieraden schreef:Erika, je hebt toch wel de veiligheidsdrukkleppen er tussen zitten??

Of heb je 'm vol op de tank.?
Veiligheidsdrukkleppen Ruud? Volgens mij is bij mij de manometer hiervoor in de plaats gekomen. Heb er helemaal geen verstand van. Zou jij op de foto kunnen zien of dit zo kan of is het gevaarlijk zo?
Ellie
Alles van waarde is weerloos
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Ellie jij hebt zo te zien wel de klep er in zitten, deze komt van bijou en voldoet aan de eisen hoor. Ze zitten standaard in de manometers ingebouwd.
Een veiligheidsdrukklep sluit het gas af als de slang op een of andere manier scheurt og kapot gaat.

Je moet er zelf op letten dat de slang jaarlijks vervangen wordt. Verzekerings eis.

Ruud
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6102
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Ruwas Sieraden schreef:Erika, je hebt toch wel de veiligheidsdrukkleppen er tussen zitten??

Of heb je 'm vol op de tank.?
ik heb zo'n druk ding geval ertussen zitten nu.... :) Een nieuwe want mn andere scheurde laatst (ik heb tijd lang een minie flesje gebruikt en die vulde ik bij met de grote flessen die buiten hangen.......voor de loodgieters van mn pa zn bedrijf)

alleen mijn fles kwam niet bij bijou vandaan de rest wel maar nu heb ik microflame geval met zuurstof enzo dus heb ik alles in een set gekocht bij bijou..strak weer
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Petra9
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 63
Lid geworden op: vrijdag 16-03-2007, 16:24
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Zwolle
Contacteer:

Bericht door Petra9 »

Ik heb al twee keer sproeiers verstopt gehad. Wist toen niet dat dit met tinner op te lossen zou zijn en heb telkens een nieuwe kop gekocht.
Hoe voorkom je dat ze verstopt raken? Ik hang de brander omhoog en draai de fles dicht. Een tijdje heb ik ook telkens de slang leeg laten lopen, maar ik weet eigenlijk niet of dat ergens op slaat.
Veiligheidsdrukklep heb ik denk ik ook niet (?). Moet ik dus snel naar op zoek? Hoe ziet dat er uit?
Wel heb ik ooit een drukregelaar 3Bar gekocht, maar er kwam geen/nauwlijks een vlam, dus die heb ik er weer tussenuit gehaald.
In 2011 Vakschool N2 deeltijd afgerond.
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Je moet de tank een dag laten staan voordat je de brander erop aansluit, dan kan het tank vet naar beneden zakken en je tank zo min mogelijk verplaatsen en dan nog rechtop.

Je kunt het beste een regelbare manometer er op zetten, iets duurder maar meteen voorzien van de juiste veiligheidskleppen.
En je kunt je gasdruk afstemmen op je werkstuk, dus een pittigere vlam als het nodig is. De kosten zijn minimaal ten opzichte van het plezier als het ineens wel gaat.
Ruud
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Wintec
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 4
Lid geworden op: maandag 16-04-2007, 10:57
Ervaring: Overig
Contacteer:

Re: brander werkt niet goed

Bericht door Wintec »

bellie schreef:Sinds enkele weken heb ik een andere brander in gebruik en een manometer van 6 bar op de gasfles zitten. Nu slaat de vlam telkens terug en komt deze aan het eind van de kop er uit. Ik heb geen idee waar dit aan kan liggen, maar er is op deze manier niet mee te werken. Moet ik de druk misschien anders instellen? Ik heb helemaal geen verstand van manometers, maar er is me ooit verteld door een cursusdocent dat je het beste een meter van 6 bar kunt nemen. Ik neem aan dat dit voor het smelten van materiaal is?

Afbeelding
Ik zie dat je een HASMI brander (zwart handvat) in de houder hebt staan. Die is gemaakt voor 1 bar! Je kunt deze NOOIT op 6bar gebruiken, dat laat de gas/luchtverhouding niet toe en de inspuiter is daar niet op berekend. Ik zou zelfs kunnen zeggen dat het z??r onverstandig is wat je doet.

...erm, ik kan het weten want ik ben de fabrikant :-)
Wintec
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 4
Lid geworden op: maandag 16-04-2007, 10:57
Ervaring: Overig
Contacteer:

Wellicht een tip:

Bericht door Wintec »

Kijk eens op http://www.fire-devil.com, dit is en geheel nieuwe brander die ok zelf zijn lucht aanzuigt. Echter door de vernieuwde constructie wordt de vlam heter dan 'normaal' met propaan het geval is en is de brander 'fluisterstil'!

De prijs die momenteel wordt getoond gaat binnenkort omhoog omdat de brander dan standaard van een verstelbare voet zal worden voorzien. De prijs komt dan op ?110,- inclusief BTW en verzendkosten.
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Thanks Winter en welkom hier. Fijn dat je reageerde, er is zo'n enorm keur aan branders dat een betere / stillere / beter regelbare altijd meer zorg van kennis vereist.
Ik ken veel gereedschap en machines maar niet van ieder apparaat of brander de specificatie's uiteraard.

En Ja een 1 bar brander op 6 bar zetten is per definitie een slecht resultaat wellicht ook zeer gevaarlijk. Lees dus altijd de gebruiksaanwijzing of volg het advies van de leverancier.!!

Hierbij dan ook een advies aan de vele fijne forum leden. Lees en bewaar de verschillende gebruiksaanwijzingen. U kunt ze op een bepaald moment hard nodig hebben. !! Zeker van ?lle chemische stoffen die u heeft. ( Wettelijke verplichting trouwens )

Mijn excusses voor het eerder foutief gegeven advies :? Ik had de brander aangezien voor een 8 bar type. Die ik een aantal jaren geleden ook gebruikte.
Die Deed het een stuk beter op lagere druk omdat de vlam dan minder heet / heter te regelen was en beter te controleren.

Ruud
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Gebruikersavatar
bellie
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 178
Lid geworden op: donderdag 15-03-2007, 9:20
Ervaring: Leerling vakopleiding
Woonplaats: hengelo

Re: brander werkt niet goed

Bericht door bellie »

bellie schreef:Sinds enkele weken heb ik een andere brander in gebruik en een manometer van 6 bar op de gasfles zitten. Nu slaat de vlam telkens terug en komt deze aan het eind van de kop er uit. Ik heb geen idee waar dit aan kan liggen, maar er is op deze manier niet mee te werken. Moet ik de druk misschien anders instellen? Ik heb helemaal geen verstand van manometers, maar er is me ooit verteld door een cursusdocent dat je het beste een meter van 6 bar kunt nemen. Ik neem aan dat dit voor het smelten van materiaal is?

Afbeelding
We zijn nu een aantal maanden verder en nog steeds werkt mijn brander niet goed. Ik heb al verschillende koppen geprobeerd maar de vlam blijft terugslaan en komt er dan achterin het handstuk uit. Elke keer weer schrikken. Ik vraag mij nu af of ik de druk misschien moet verlagen? Wat is eigenlijk een normale druk om mee te werken! De manometer van 6 bar is mij in het verleden aangeraden door een docente maar ik krijg onderhand sterk de neiging om hem er weer tussenuit te halen en weer gewoon met de oude koppeling te gaan werken. De rechtse brander heb ik nog nooit gebruikt, ga ik op aanraden van "Wintec"ook niet doen, ik heb nog een Sievert liggen die ik erop aan wil sluiten met een grotere kop.

Wie weet raad!!
Alles van waarde is weerloos
Plaats reactie