brander werkt niet goed

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Gebruikersavatar
bellie
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 178
Lid geworden op: donderdag 15-03-2007, 9:20
Ervaring: Leerling vakopleiding
Woonplaats: hengelo

Bericht door bellie »

Klopt het dat de gasslang niet langer mag zijn dan 1 meter? Die van mij zijn veel langer, ik kan mij niet voorstellen dat dit iets met mijn probleem te maken heeft, maar als 1 meter voorschrift is kort ik de slang ook direct in. Wat het brandergebeuren betreft ben ik echt een leek, ik snap ook niet of er nu teveel of juist te weinig lucht bijkomt waardoor de vlam terugslaat. Is er iemand die mij dit kan uitleggen?
Alles van waarde is weerloos
Gebruikersavatar
Rob Hahn
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 196
Lid geworden op: vrijdag 22-12-2006, 13:30
Ervaring: Overig
Woonplaats: haarlem
Contacteer:

brander probleem

Bericht door Rob Hahn »

Bellie, ik heb alles twee maal doorgelezen, maar begrijp niet dat je een probleem met je brander hebt!
Wat belangrijk is, is een goede instelbare drukregelaar, daarop gekoppeld een mano meter tot 6 bar, ik lees dat je de brander omgewisseld heb, maar het probleem is er nog, dan moet het de druk regelaar zijn! Ben benieuwd, Rob.
niets geeft zoveel voldoening als de creatie van iets moois!
Gebruikersavatar
bellie
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 178
Lid geworden op: donderdag 15-03-2007, 9:20
Ervaring: Leerling vakopleiding
Woonplaats: hengelo

Bericht door bellie »

Rob, ik heb niet eerder gewerkt met een instelbare regelaar. Voorheen zat er gewoon "iets" op, de fles werd door een dakdekker gebruikt, waar ik een simpele Exact branderset op aangesloten had. Daarom heb ik ook eigenlijk geen idee op hoeveel bar ik de meter moet zetten om met een gewone branderkop van bijv. 14 mm. te werken. Ik zette de meter op 3 bar. Kan dat te weinig zijn? Maar of het nu met deze of met een kop van 19 mm is, een paar seconden na ik hem aandoe, heb ik het eind van het handstuk in de brand staan. Doodeng. En als ik de fles weer sluit loopt de meter in 1 dag terug naar iets onder de 2 bar. Of dat normaal is weet ik ook niet.

Gr. Ellie
Alles van waarde is weerloos
Gebruikersavatar
Rob Hahn
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 196
Lid geworden op: vrijdag 22-12-2006, 13:30
Ervaring: Overig
Woonplaats: haarlem
Contacteer:

Brander problemen

Bericht door Rob Hahn »

Ellie, ik begrijp dat het moeilijk voor je is als je geen ervaring met dit soort gereedschap hebt, o.k laten we vanaf het begin beginnen!
Op de fles zit een draai knop, rechts om draaien sluit je de fles af, links om, open je de gas toevoer, als je de fles opend stroomt het gas naar de druk regelaar, de daarop gemonteerde manometer geeft aan op hoeveel druk je hem instelt, draai je de knop op de drukregelaar links om dan verhoog je de druk, rechtsom dan verlaag je de gasdruk. Maak je slang niet langer dan een kleine twee meter en zet hem zowel aan de drukregelaar als wel aan je brander goed vast met passende slangen klemmen, controleer je slang goed, als hij oud is en scheurtjes vertoond koop dan een nieuwe!
wel, we hebben nu alles gecontroleerd of eventueel vernieuwd' neem een bakje met water en afwas zeep, klop schuim, dan gaan we controleren of we misscien een lek hebben.
Open de gasfles, sluit de kraan op je brander, stel de drukregelaar in op 5 bar, controleer met een kwast schuim of er ergenst bellen optreden, dan heb je een lek en dat moet eerst verholpen worden.
ziet het er goed uit stel dan de drukregelaa in op 2 bar, je moet nu een mooie rustige vlam krijgen, zoniet stuur dan de slang, drukregelaar en brander naar mij op, en ik kijk hem voor je na, een goede brander is de eerst vereiste voor een goed stukje werk, H.gr. Rob
niets geeft zoveel voldoening als de creatie van iets moois!
Gebruikersavatar
bellie
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 178
Lid geworden op: donderdag 15-03-2007, 9:20
Ervaring: Leerling vakopleiding
Woonplaats: hengelo

Bericht door bellie »

Hartstikke goed Rob. Dat had ik net nodig, iemand die me even aan de hand neemt. Ik ga alles controleren zoals je verteld hebt en dan laat ik het weten.
Ellie
Alles van waarde is weerloos
Gebruikersavatar
Rob Hahn
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 196
Lid geworden op: vrijdag 22-12-2006, 13:30
Ervaring: Overig
Woonplaats: haarlem
Contacteer:

Brander problemen

Bericht door Rob Hahn »

succes!
niets geeft zoveel voldoening als de creatie van iets moois!
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Bericht door Daniel Houwer »

Rob,

GEWELDIGE UITLEG!!!!!!! :P :P :P
Meer van zulks!
The best things in life are still made by hand
Gebruikersavatar
Rob Hahn
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 196
Lid geworden op: vrijdag 22-12-2006, 13:30
Ervaring: Overig
Woonplaats: haarlem
Contacteer:

Brander

Bericht door Rob Hahn »

Bedankt,Daniel!
niets geeft zoveel voldoening als de creatie van iets moois!
Gebruikersavatar
bellie
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 178
Lid geworden op: donderdag 15-03-2007, 9:20
Ervaring: Leerling vakopleiding
Woonplaats: hengelo

Bericht door bellie »

Heb vanmiddag alles nagekeken met sop, niets geen lek te vinden. Het duurde even voordat ik doorhad hoe ik de bar terug kon brengen naar 2, bleef maar op 5 staan, maar dan moet je dus het gas uit de brander laten lopen nadat je de fles hebt dichtgedraaid?? Het is in ieder geval wel gelukt. Ik heb het geprobeerd met een middelgrote branderkop en het leek goed te gaan, vond het wel eng en het was ook wel een erg relaxete vlam. Maar nu heb ik toch de vraag, waarom is mij een 6 bar manometer aangeraden. Wordt er normaal gesoldeeerd met 2 bar? Of moet je naarmate je de kop vergroot de druk verhogen. Eigenlijk wil ik voorlopig werken met 2 branders en 2 verschillende koppen. Kan dat dan wel? En waar heeft het dan aan gelegen dat de vlam er achteruit sloeg? Zonder druk weliswaar?
Alles van waarde is weerloos
Gebruikersavatar
Rob Hahn
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 196
Lid geworden op: vrijdag 22-12-2006, 13:30
Ervaring: Overig
Woonplaats: haarlem
Contacteer:

brander problemen

Bericht door Rob Hahn »

Fijn, dat je nu kunt werken, ik zal eerst je vragen beantwoorden.
Een 6 bar manometer is normaal, dat geeft je de mogelijkheid de
druk te verhogen, bij gebruik van een grote brander! De druk verhogen lukt wel als de afsluiter op je brander gesloten is, maar verlagen lukt alleen als de afsluiter op je brander open staat, je kunt als de brander aan staat, zowel de druk verlagen of verhogen.
Een vlam terugslag kan optreden als de druk heel laag is, om dat te voorkomen kan je een terugslag klep kopen, deze monteer je vlak voor de brander, een goede gereedschap zaak kan je daar in informeren, zoniet dan help ik je wel! zorg wel voor goede slangen klemmen, want ik moet er even niet aandenken dat je slang los schiet tijdens het solderen. Heel veel soldeer plezier, Rob.
niets geeft zoveel voldoening als de creatie van iets moois!
Gebruikersavatar
Rob Hahn
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 196
Lid geworden op: vrijdag 22-12-2006, 13:30
Ervaring: Overig
Woonplaats: haarlem
Contacteer:

brander problemen

Bericht door Rob Hahn »

Ellie, zijn al de problemen met je brander nu de wereld uit? ben wel benieuwd, Rob.
niets geeft zoveel voldoening als de creatie van iets moois!
Plaats reactie