Hardheid soldeer testen (Hard, Middel, Zacht)

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Plaats reactie
lapidato
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 25
Lid geworden op: donderdag 28-06-2012, 13:03
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Amersfoort
Contacteer:

Hardheid soldeer testen (Hard, Middel, Zacht)

Bericht door lapidato »

Weet iemand toevallig een manier om (goud)soldeer te testen? Normaal gesproken bewaar ik mijn soldeer netjes in het zakje van BM waarin ik ze aangeleverd krijg. Soms laat ik ze echter ergens op me werkbank slingeren en heb ik er nog niet op gekrast welke "hardheid" het soldeer heeft. Heel vervelend natuurlijk als je een lap soldeer hebt en niet weet waar je het voor moet gebruiken! Iemand een handig truukje? Pioentjes naast elkaar proberen te smelten heb ik geprobeerd maar dit is erg lastig te beoordelen :(
Gebruikersavatar
Tomva
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 83
Lid geworden op: dinsdag 22-12-2009, 22:40
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Breda
Contacteer:

Bericht door Tomva »

Verschillende soorten soldeer hebben verschillende gehalten goud.
Dus gewoon een r?ntgenapparaat van 25duizend euro kopen die je precies kan vertellen hoeveel goud er in ieder pioentje zit.
Dan weet je precies wat zacht of hard is.
If you're good at anticipating the human mind... it leaves nothing to chance
Gebruikersavatar
TomTom
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 127
Lid geworden op: zaterdag 14-01-2012, 22:04
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Den Haag

Bericht door TomTom »

toetssteen gebruiken, ik doe maar een wilde gok?
Ervaring komt in stapjes
Gebruikersavatar
Briolet
Actief lid
Actief lid
Berichten: 456
Lid geworden op: donderdag 16-08-2012, 9:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Bericht door Briolet »

een toetssteen zal alleen helpen als je ook een stukje hebt waarvan je zeker weet wat het is. Het gehalte zal steeds 14 kt zijn, dus je moet dan de nuances van de bijmengingen meten. En daar kan best wel verschil in zitten omdat ros? goud ook iets sneller aantast met toetswater dan geel goud.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Even grootte pioentjs knippen, de brander op allemaal, goed evenredig verwarmen en welke t eerste smelt is zacht en de laatste is hard..
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
tinkywinky
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 195
Lid geworden op: maandag 12-12-2011, 22:31
Ervaring: Overig

Bericht door tinkywinky »

Ik zag van de week in een filmpje op youtube iemand die zijn soldeersnippertjes in kleine potjes (mini creme potjes) had zitten en op de deksel had hij geschreven wat er in zat (hard soldeer in zijn geval)
Kost je even een middagje knippen en alles in de potjes doen, maar ik ga dit zelf zo ook proberen. Het lijkt mij wel handig.

Is natuurlijk geen antwoord op je vraag welke wat is, maar misschien een oplossing voor het door elkaar raken?
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Bericht door @tjuh »

ik zou dan persoonlijk op het potje een labeltje plakken...geheid dat ik in de toekomst 2 potjes heb open liggen...en dan niet weet welk dekseltje op welk potje hoort..
Gebruikersavatar
lucskepc
Actief lid
Actief lid
Berichten: 229
Lid geworden op: donderdag 24-06-2010, 15:34
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Willebroek, Belgie
Contacteer:

Bericht door lucskepc »

Met alcoholstift de verschillende solderen inkleuren volgens hardheid.
Bvb zwart voor extra hard, blauw voor hard, groen voor middel, rood voor zacht, extra zacht dan niet kleuren.
Dan herken je ze meteen.
Na elk uur..... komt er weer eentje
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Ik heb geleerd. Met kraspen in krassen, dat zet je IN je materiaal over je hele mateiraal, de kleinste stukjes kun je nog herkennen zo (moet je wel goed einden ook krassen natuurlijk en per direct bij binnenkomst doen)
Extra hard met rondjes. Hard met kruislings gestreept, middel, horizontaal 1 streep. Zacht niets.

Dan heb ik bij de xenos medicijn doosjes gehaald, voor elke kleur en gehalte heb ik dus een rij met vier vakejs. aflopend op hardheid.
Roodgoud bij roodgoud etcetc

maar dat was niet de vraag, heeft geleerd dat je dit van te voren moet doen en niet achteraf.. Dus hoe herken je je soldeerhardheid.
Mij is verteld zoals ik hierboven omschreef.

Even grote pioenen en zien welke het eerste smelt, dat is dan zacht ...etc
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
lapidato
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 25
Lid geworden op: donderdag 28-06-2012, 13:03
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Amersfoort
Contacteer:

Bericht door lapidato »

Klopt Erika, Zoals ik in mijn vraag al had gezet doe ik dat inderdaad ook... Het inkrassen van de hardheid... En de test met de brander heb ik een aantal keer geprobeerd maar vind ik erg lastig! Had gehoopt dat iemand een zeer geniale oplossing zou hebben maar helaas... Zal nog een keer met de brandertest moeten proberen... Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

ik had ook gehoopt op die GEweldige snelle manier van..... daarom kwam het antwoord pas later,
Het is zeker niet handig en makkelijk met de brander.

Het is ook herkenbaar hoor....
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Briolet
Actief lid
Actief lid
Berichten: 456
Lid geworden op: donderdag 16-08-2012, 9:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Bericht door Briolet »

Voor de aardigheid eens Cd houdend hard, middel en extra zacht getoetst. Je kunt inderdaad iets verschil zien waarbij het extra zacht het snelst aantastte. Je moet dan wel een gehalte toets doen en de reactie direct afstoppen met water bij het eerste moment van verkleuring.
Maar ik heb meer ervaring met toetsen dan solderen, dus wat makkelijker gaat....?
Plaats reactie