een paar vragen

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Plaats reactie
craeven
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 3
Lid geworden op: woensdag 04-07-2012, 15:25
Ervaring: Overig
Woonplaats: amsterdam
Contacteer:

een paar vragen

Bericht door craeven »

Hi ,Ik ben hier een beetje nieuw maar ik wil even vragen-weet iemand een plek in/dichtbij Amsterdam waar ik kan enkele stukken sieraen van zilver laten vergulden voor een redelijk prijs?Dat was een vraag en ik heb een andere vraag-wat gebeurd met de was als je een klei mal in een burnout oven doet? Dank u wel Graeme.
Gebruikersavatar
Aspasia
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1336
Lid geworden op: maandag 02-06-2008, 21:20
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: zwolle
Contacteer:

Bericht door Aspasia »

wat gebeurd met de was als je een klei mal in een burnout oven doet?
De was smelt weg en de resten verbranden zonder sporen na te laten.

In klei heb ik nog nooit gegoten maar gips gaat echt prima, maar daar heb je wel speciaal gips voor nodig.
Ik weet niet precies wat je wilt gaan doen.
Als je de mal klaar hebt dan kun je er niet zo maar gesmolten metalen in gooien.
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Bericht door Abo »

De media (inbedmassa) die je gebruikt voor het gieten van zilver of goud is totaal anders dan de klei die je zou willen gebruiken. Trouwens 'klei' is een groot verzamelwoord van natuurlijke producten van allerlei korreldimenties.
Er is een groot verschil van uitbrandprocedure waarbij de was wordt verbruikt. Daarom dan ook de treffende naam'verloren wasprocedure'. Tijdens het verharden van de inbedmassa blijft er aan de binnenzijde de was aanwezig. Door geleidelijk te temperatuur op te drijven en in verschillende stappen, wordt de meeste was eerst weggesmolten. Vervolgens wordt er een overig deel verdampt door de hogere temperatuur om als laatste de restjes te verbranden door de hoogste temperatuur. Een pure fijne -holle ruimtef!- van je gewezen wasfiguurtje blijft achter in je inbedmassa. Na een afkoelingsfase ,afhankelijk van het gebrukte metaal, wordt deze holte gevuld met metaal.
Met klei kan dit niet zomaar. Je klei zou met dezelfde procedure gewoon barsten! De structuur van klei is totaal anders dan de gekende inbedmassa op basis van kalk. Klei kun je ook niet gebruiken in een vacuum gietproces omdat de aanwezig lucht niet weg kan door de dichtheid van de klei. Kleine kervjes maken zoals in de delfst zand methode is een must. Een inbedmassa is heel poreus van structuur waardoor de lucht kan "weggetrokken" worden en het metaal werkelijk in zijn vorm gezogen wordt. Door de kracht waarmee het gesmolten metaal in je uitgebrande inbedmassa wordt geslingert, met een centrifugaal slinger, wordt de lucht weggeperst in deze kleine porieen.
Klei moet eerst een aantal dagen drogen v??r je deze kunt bakken.
Al bij al heel veel verschillende aspecten vergeleken met de inbedmassa en uitbrandprocedures die in de juwelensector bekent zijn. Het zou wel kunnen maar het vergt een heel andere aanpak.

Groetjes
Abo
ilonazecha
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 1
Lid geworden op: donderdag 25-05-2017, 14:38
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Contacteer:

Re: een paar vragen

Bericht door ilonazecha »

Verloren was techniek!

Ik kan het cijfer achter de komma niet instellen tijdens het uitsmelt schema van mijn uitstookoven, dit zorgt ervoor dat ik in elke fase graden mis, kan mij iemand uitleggen of dat een probleem is?

Uitstook programma:
- fase 1: 0-250 graden - 30min - 8,3 graden p/m
- fase 2: 250-750 graden - 60min - 8,3 graden p/m
- fase 3: 750 graden - 120min - 6,25 p/m
- fase 4: 750-525 graden - 30min - 7,5 graden p/m
Plaats reactie