oud goud zonder afkomst

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Gebruikersavatar
silly
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 921
Lid geworden op: zaterdag 24-10-2009, 21:15
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Calgary Canada

Bericht door silly »

oops niet goed gelezen
... als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan ...
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

ik heb laatst 1malig een wasmodel gemaakt van een popje
https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/ ... 5858_n.jpg
ik heb het wasmodel opgestuurd en het eindresultaat in zilver laten gieten. Er is geen mal met silliconen of vulkaniseren van rubber aan te pas gekomen.

Het wasmodel is opgeboomd zoals dat genoemd wordt en dan in gips gezet en uitgesmolten, Al zou hemel en aarde bewegen zonder het zilveren model heb ik niets meer. Wat ook goed is want het is een speciale opdracht geweest!


Als je een gouden ring wilt maken , eenmalig van een wasmodel, dan begrijp ik niet zo goed waarom er een matrijs van gemaakt moet worden en eerst ook nog een zilveren model!? Why?

Kan toch in een ruk doorgegoten worden in goud. ?!
Zoals ik je nu heb begrepen is dat er een wasmodel gemaakt wordt. Van dat wasmodel wordt een silliconen matrijs gemaakt en dan wordt er weer was in gespoten om het op te bomen, een zilveren gieting wordt gemaakt en dan vervolgens een gouden?!

Verloren was methode is een methode waar het wasmodel verdwijnt. Als je meerdere keren een gieting wil hebben is het handig ee matrijs te laten make, als het eenmalig is is het znde van de kosten lijkt mij!
Waarom een silliconen mal maken en een zilveren ring als je direct je was model kan opbomen en gieten in goud?



Enne het was niet om je af te schrikken hoor. ik heb een paar keer lezingen gegeven (gisteravond toevallig nog een ) En dan is dit heel makkelijk om te laten zien wat er allemaal gebeurd.


ik neem aan dat de juwelier of zelf kan gieten of het goud van je meestuurd?!
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
lucskepc
Actief lid
Actief lid
Berichten: 229
Lid geworden op: donderdag 24-06-2010, 15:34
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Willebroek, Belgie
Contacteer:

Bericht door lucskepc »

Erika,

bvan een wasmodel wordt NOOIT direct een siliconen mal genomen.
Dan wordt er normaal gezien eerst in messing gegoten (wegens de kleinere krimp van messing) en dit dan afgemouleerd in rubber/siliconen.

Ik denk dat de goudsmid hem voorgesteld heeft eerst het wasmodel in zilver te gieten om te kijken opf het hem wel zou aanstaan, en dan eventueel nadien te mouleren en in goud te maken, as hij het dan nog wil.
Is eerlijk gezegd een heel dure methode, zeker als je eerst in zilver gaat gieten en niet in messing.
Als je een beetje inzicht hebt, kan je je goed voorstellen hoe iets er in een ander materiaal wel zal uitzien en heb je al die tussenstappen (lees extra kosten) niet nodig.

Ik heb zo een bleekblauw vermoeden over welke goudsmid we hier spreken en dan begrijp ik het, alles wat opbrengt neemt hij aan, en als hij er nog wat extra aan kan verdienen door de domme klant op extra kosten te jagen, doet hij daar graag aan mee..
Ik wil hier geen namen gaan noemen, en heb me er stil over gehouden tot nu, maar ik hoop dat het een andere goudsmid is die het wel goed voor heeft met Diekes.
Na elk uur..... komt er weer eentje
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Dan heb ik wrs verkeerd begrepen ik had begrepen dat de juwelier van het wasmodel een siliconenmatrijs zou maken.
Maar dan nog vind ik het systeem erg ingewikked systeem.

Je moet dus in je wasmodel al rekening houden met zo de krimp van het opbomen en gieten in zilver. En de krimp die je krijgt bij het maken van siliconen mal.
Ga ervanuit dat die een kleinere krimp heeft dan een rubbermatrijs?

de vragen stelde ik dus ook vanuit een gedahtegang, waarom moet het zo duur worden gemaakt?!
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
lucskepc
Actief lid
Actief lid
Berichten: 229
Lid geworden op: donderdag 24-06-2010, 15:34
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Willebroek, Belgie
Contacteer:

Bericht door lucskepc »

Correct
Na elk uur..... komt er weer eentje
Gebruikersavatar
diekes
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 15
Lid geworden op: woensdag 24-10-2012, 16:08
Ervaring: Geen ervaring
Woonplaats: Vlaams Brabant - Belgi

Bericht door diekes »

Erika schreef:ik heb laatst 1malig een wasmodel gemaakt van een popje
https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/ ... 5858_n.jpg
ik heb het wasmodel opgestuurd en het eindresultaat in zilver laten gieten. Er is geen mal met silliconen of vulkaniseren van rubber aan te pas gekomen.

Het wasmodel is opgeboomd zoals dat genoemd wordt en dan in gips gezet en uitgesmolten, Al zou hemel en aarde bewegen zonder het zilveren model heb ik niets meer. Wat ook goed is want het is een speciale opdracht geweest!


Als je een gouden ring wilt maken , eenmalig van een wasmodel, dan begrijp ik niet zo goed waarom er een matrijs van gemaakt moet worden en eerst ook nog een zilveren model!? Why?

Kan toch in een ruk doorgegoten worden in goud. ?!
Zoals ik je nu heb begrepen is dat er een wasmodel gemaakt wordt. Van dat wasmodel wordt een silliconen matrijs gemaakt en dan wordt er weer was in gespoten om het op te bomen, een zilveren gieting wordt gemaakt en dan vervolgens een gouden?!

Verloren was methode is een methode waar het wasmodel verdwijnt. Als je meerdere keren een gieting wil hebben is het handig ee matrijs te laten make, als het eenmalig is is het znde van de kosten lijkt mij!
Waarom een silliconen mal maken en een zilveren ring als je direct je was model kan opbomen en gieten in goud?



Enne het was niet om je af te schrikken hoor. ik heb een paar keer lezingen gegeven (gisteravond toevallig nog een ) En dan is dit heel makkelijk om te laten zien wat er allemaal gebeurd.


ik neem aan dat de juwelier of zelf kan gieten of het goud van je meestuurd?!
Ik denk dat veel te maken kan hebben dat tijdens zo'n individuele workshop veel verkeerd kan gaan en uiteindelijk het mss goedkoper of minder risicovol is om met zilver te werken dan met goud. De afwerking van het gouden stuk + zetting van de steentjes gebeurt door de meester zelve, maar ik snap jouw vraag wel. 't Is eigenlijk een stap te veel, maar of die overbodig is weet ik niet...
aut disce aut discede
Gebruikersavatar
diekes
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 15
Lid geworden op: woensdag 24-10-2012, 16:08
Ervaring: Geen ervaring
Woonplaats: Vlaams Brabant - Belgi

Bericht door diekes »

lucskepc schreef:Erika,

bvan een wasmodel wordt NOOIT direct een siliconen mal genomen.
Dan wordt er normaal gezien eerst in messing gegoten (wegens de kleinere krimp van messing) en dit dan afgemouleerd in rubber/siliconen.

Ik denk dat de goudsmid hem voorgesteld heeft eerst het wasmodel in zilver te gieten om te kijken opf het hem wel zou aanstaan, en dan eventueel nadien te mouleren en in goud te maken, as hij het dan nog wil.
Is eerlijk gezegd een heel dure methode, zeker als je eerst in zilver gaat gieten en niet in messing.
Als je een beetje inzicht hebt, kan je je goed voorstellen hoe iets er in een ander materiaal wel zal uitzien en heb je al die tussenstappen (lees extra kosten) niet nodig.

Ik heb zo een bleekblauw vermoeden over welke goudsmid we hier spreken en dan begrijp ik het, alles wat opbrengt neemt hij aan, en als hij er nog wat extra aan kan verdienen door de domme klant op extra kosten te jagen, doet hij daar graag aan mee..
Ik wil hier geen namen gaan noemen, en heb me er stil over gehouden tot nu, maar ik hoop dat het een andere goudsmid is die het wel goed voor heeft met Diekes.
Een paar initialen zouden nu wel welkom zijn voordat ik me te nerveus begin te maken Luc...
aut disce aut discede
Gebruikersavatar
lucskepc
Actief lid
Actief lid
Berichten: 229
Lid geworden op: donderdag 24-06-2010, 15:34
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Willebroek, Belgie
Contacteer:

Bericht door lucskepc »

Uit respect, omdat de tegenpartij niet de kans heeft zich te verdedigen hier (ik denk niet dat deze hier op het forum aanwezig is), heb ik je een PB gestuurd met zijn naam.

Luc
Na elk uur..... komt er weer eentje
Gebruikersavatar
diekes
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 15
Lid geworden op: woensdag 24-10-2012, 16:08
Ervaring: Geen ervaring
Woonplaats: Vlaams Brabant - Belgi

Bericht door diekes »

ok Luc, bedankt voor de info in PB en de tact online...
aut disce aut discede
Gebruikersavatar
Briolet
Actief lid
Actief lid
Berichten: 456
Lid geworden op: donderdag 16-08-2012, 9:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Bericht door Briolet »

lucskepc schreef:...en dan kan er nog een deel cadmium inzitten van het vroegere solduur, dat dat verdampt is (en eigenlijk kankerverwekkende dampen meebracht).....
een beetje off-topic, maar ik heb er problemen mee dat alles kankerverwekkend genoemd wordt. Metalen zijn in zijn algemeenheid niet kankerverwekkend en verkeerd benoemen helpt niemand.

Cadmium is gewoon giftig. (Je gaat niet alleen aan kanker dood, maar ook aan een gif :evil: ). Als goudsmid kwam je tot voor kort altijd in aanraking met cadmium en het is dus belangrijk de symptomen van een Cadmium vergiftiging te herkennen. Een van de problemen van cadmium is dat (net als kwik) het zink uit levens belangrijke enzymen verdringt, wat ook symptomen van een zinktekort levert. Een extra hoge inname van zink bevattende producten is dus aan te bevelen voor goudsmeden die cadmiumhoudend soldeer gebruiken.

Een mooie opsomming van Cadmiumvergiftiging en zijn symptomen vind je hier. Cadmium verdwijnt slechts moeizaam uit het lichaam. Het heeft een halfwaarde tijd van ca een half jaar (voor kwik is het twee jaar). Dat houd in dat ook als je niets meer binnenkrijgt, elk jaar de hoeveelheid in het lichaam halveert.
Gebruikersavatar
lucskepc
Actief lid
Actief lid
Berichten: 229
Lid geworden op: donderdag 24-06-2010, 15:34
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Willebroek, Belgie
Contacteer:

Bericht door lucskepc »

Sorry voor de vekeerde info die ik dan geschreven heb, maar ik had die zelf uit derde hand (ben geen laboratoriumonderzoeker)

Maar bedankt voor de rechtzetting

Luc
Na elk uur..... komt er weer eentje
Gebruikersavatar
Latinitas
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 159
Lid geworden op: vrijdag 16-05-2008, 0:57
Ervaring: Geen ervaring
Woonplaats: Capua Romanorum

Bericht door Latinitas »

Erika schreef:Auropurifax is wel kalium nitraat maar of dat exact hetzelfde is als potassium nitrat
Even tussendoor: potassium nitrate is de Engelse benaming voor kaliumnitraat. Het betekent dus gewoon hetzelfde. Als auropurifax echt uit zuiver kaliumnitraat bestaat, dan kun je dus ook los kaliumnitraat gebruiken wat zeker in kosten zal schelen.
Pinge id nigrum - Rolling Stones!!
Gebruikersavatar
lucskepc
Actief lid
Actief lid
Berichten: 229
Lid geworden op: donderdag 24-06-2010, 15:34
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Willebroek, Belgie
Contacteer:

Bericht door lucskepc »

heb even gegoogled, en de samenstalling van AuroPuriFax :

- KaliumCarbonaat
-KaliumNitraat
-DiNatriumTetraBoraat (borax)

dat is wat het informatidecoument van Auropurifax weergeeft, maar ik ben zeker dat er nog andere spoorelementen inzitten om de werking te verstevigen.

Is een patent van het Duitse Wielandt
http://www.artus-furnituren.de/files/43 ... urifax.pdf

Luc
Na elk uur..... komt er weer eentje
Gebruikersavatar
Briolet
Actief lid
Actief lid
Berichten: 456
Lid geworden op: donderdag 16-08-2012, 9:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Bericht door Briolet »

potassium is de Engelse benaming voor kalium
In hout zit Kalium. Dit Kalium werd vroeger gewonnen door het as van een houtvuur met water te mengen en af te filtreren. De Engelse naam Potassium geeft dus de historische herkomst van dit metaal aan. :lol:

Overigens zit in sommige smeltpoeders ook gewoon glas-poeder. Een heel goedkoop ingredient dat ook vuil opneemt en de vloeibaarheid van de slakken be?nvloed.
Gebruikersavatar
lucskepc
Actief lid
Actief lid
Berichten: 229
Lid geworden op: donderdag 24-06-2010, 15:34
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Willebroek, Belgie
Contacteer:

oud goud zonder afkomst

Bericht door lucskepc »

Zoals sommige onder jullie gelezen hadden in een vorig topic, had Diekes zelf oude 18kt ringen en kettingen bijeen gesmolten in een niet conventionele manier.
Vrijdag is hij met het goud bij mij langs geweest om te kijken of het goud ?berhaupt nog 18t was, en wat er kon mee aangevangen worden.

Hij zegt van 48g geelgouden juwelen vertrokken te zijn, maar wat ik ontving van hem was 20.5g witachtige goud.
We hebben het getest en het is (gelukkiglijk) nog steeds 18kt.
Na het hersmolten te hebben, gekuisd met Borax, BM smeltpoeder, Auropurifax en Soda, het blijft onbehandelbaar :

Bij het walsen, in stappen van 0,1mm, en uitgloeien na elke 0,5mm, aflessen of niet, het blijft scheuren.

Weet er iemand nog een manier om dit goud goed te krijgen, zonder dat ik het moet laten raffineren? Want het is sentimenteel goud (van zijn moeder zaliger) en hij wil er een verlovingsring (en eventueel nog zijn trouwringen) van gemaakt hebben.

Ik heb hem gezegd, dat ik eigenlijk enkel nog de mogelijkheid zie om ofwel een moedermodel in zilver te maken en dan in Delftse aarde een afdruk te gieten in zijn goud, ofwel het te laten raffineren en herlegeren, wat natuurlijk een meerkost is.

Dat het nu een wittig goud is, vindt hij niet erg, want zijn vriendin houdt ook meer van witte juwelen. Hoe het goud wit is geworden, kunnen we niet achterhalen, omdat ik de originele juwelen nooit gezien heb, en dus niet kon testen wat de effectieve grondstof was.


Maar als iemand nog een manier denkt te weten om het goud bewerkbaar te krijgen, had ik het graag gehoord. Ik wil deze persoon zeker verder helpen om met zijn sentimentgoud toch een mooi verlovingsjuweel te kunnen maken.

Luc
Na elk uur..... komt er weer eentje
Plaats reactie