oud goud zonder afkomst

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Gebruikersavatar
Aspasia
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1336
Lid geworden op: maandag 02-06-2008, 21:20
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: zwolle
Contacteer:

Bericht door Aspasia »

Heb je het ook getest op 21 kt?
Heel vreemd dat er zo maar 20 gram "verbrand" er heeft waarschijnlijk toch iets ingezeten wat geen goud is geweest.


Als je de plaat 3x hebt gewalst en je gaat hem eerst aflessen en dan weer 3x walsen en lessen enz... Misschien heb je een kans dat het zonder scheuren gaat.
Gebruikersavatar
lucskepc
Actief lid
Actief lid
Berichten: 229
Lid geworden op: donderdag 24-06-2010, 15:34
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Willebroek, Belgie
Contacteer:

Bericht door lucskepc »

Aspasia,

ik heb spijtig genoeg geen toetsvloeistof voor hoger dan 18kt in huis.
En wat het walsen betreft : jij bedoelt dus dat ik dan om de 0,15mm moet gloeien en lessen?

Dat maakt het walsen wel een hele job he....
Moet ook nog betaalbaar blijven... dat ben ik gemakkelijk 3 uur aan het walsen, lol. Ik giet namelijk op ongeveer 4mm dikte, en moet uitwalsen naar 1,5

Luc

en nadien komt nog het krommen van de plaat naar een ring zonder scheuren... dat zou dan ook nog eens meer dan een uur in beslag nemen.... ik denk dat dat weinig mensen er voor over zouden hebben, of heb ik het mis?
Na elk uur..... komt er weer eentje
Gebruikersavatar
Aspasia
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1336
Lid geworden op: maandag 02-06-2008, 21:20
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: zwolle
Contacteer:

Bericht door Aspasia »

En wat het walsen betreft : jij bedoelt dus dat ik dan om de 0,15mm moet gloeien en lessen?
Als je 0,05 mm per keer walst dan doe je echt iets niet goed, ik bedoel dat je 3 x walst en dus per keer 0,2 mm dus dat is dan 0,6 mm totaal en dan gloeien en aflessen en dit herhalen.

Als ik een ring moet maken van 1,5 mm dik dan ga ik deze wel gieten en niet uit plaat maken.

Ik hoop dat je het lukt.
Gebruikersavatar
lucskepc
Actief lid
Actief lid
Berichten: 229
Lid geworden op: donderdag 24-06-2010, 15:34
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Willebroek, Belgie
Contacteer:

Bericht door lucskepc »

Ik denk niet dat ik iets niet goed doe, maar dst het goud teveel verontreinigd is door de aanweaigheid van solduur of zo... Doordat Diekes het al bijeengesmolten had toen het in mijn handen kwam, kan dat niet meer nagetrokken worden
Na elk uur..... komt er weer eentje
Gebruikersavatar
Aspasia
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1336
Lid geworden op: maandag 02-06-2008, 21:20
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: zwolle
Contacteer:

Bericht door Aspasia »

Ik bedoel daar mee als je maar 0,05 mm walst per keer dan moet de plaat wel heel vaak door de wals. Ik twijfel ook niet aan jou kunnen :*:
Gebruikersavatar
Aspasia
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1336
Lid geworden op: maandag 02-06-2008, 21:20
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: zwolle
Contacteer:

Bericht door Aspasia »

En als je een plaatje giet in Delftse aarde van 2 mm dik en die dan door de wals doet, is dat niet een idee.
Gebruikersavatar
lucskepc
Actief lid
Actief lid
Berichten: 229
Lid geworden op: donderdag 24-06-2010, 15:34
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Willebroek, Belgie
Contacteer:

Bericht door lucskepc »

Dan nog denk ik dat het zal breken bij het plooien naar maat 15. Moet dan ook nog eens een klein ringetje worden qua ringmaat.
Ik denk dat de Deltse gietmethode, waarbij ik de ring ineens giet, de beste oplossing zal zijn, op voorwaarde dat het gekozen model (dat nog niet vaststaat) lossend kan afgedrukt worden.
Na elk uur..... komt er weer eentje
Tijmen
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 751
Lid geworden op: dinsdag 05-02-2008, 21:45
Ervaring: Geen ervaring
Woonplaats: Singapore-Zuid
Contacteer:

Bericht door Tijmen »

Heb je het wel even goed doorgesmeed? Dat wil soms nog wel eens nodig zijn. Soms niet, en soms wel :mrgreen:
Gebruikersavatar
lucskepc
Actief lid
Actief lid
Berichten: 229
Lid geworden op: donderdag 24-06-2010, 15:34
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Willebroek, Belgie
Contacteer:

Bericht door lucskepc »

gesmeed, ongesmeed, gelest na gloeien en ongelest, blijft barsten. Daarom dat ik deze post lanceerde, omdat ik eigenlijk geen andere uitweg meer zag dan gieten, terwijl ik eigenlijk liever smeed.
Na elk uur..... komt er weer eentje
Gebruikersavatar
Gadiena
Actief lid
Actief lid
Berichten: 266
Lid geworden op: woensdag 01-09-2010, 9:55
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Breda
Contacteer:

Bericht door Gadiena »

Is het misschien nikkelhoudend witgoud. Dit wil namelijk nog wel eens rare oxides maken waardoor er hardere en zachtere stukken ontstaan en het gaat scheuren.
Je had het ook over dat het wittig materiaal is.

Misschien een stukje ander witgoud toevoegen en het nog een keer proberen door te smelten smeden en walsen?
"Sometimes there's not a better way. Sometimes there's only the hard way.?
― Mary E. Pearson
Gebruikersavatar
lucskepc
Actief lid
Actief lid
Berichten: 229
Lid geworden op: donderdag 24-06-2010, 15:34
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Willebroek, Belgie
Contacteer:

Bericht door lucskepc »

Loop ik dan niet het risico dat, na bijsmelten van eigen witgoud, het vooralsnog onbruikbaar blijft, zijn sentimenteel goud verdund is met "vreemd" goud en ik, nadat ik zijn juweel toch nog moeten gieten heb, nadien het restant,dat dan het gewicht is van mjn goud dat ik toegevoegd heb, moet laten zuiveren?
Ik wil de kosten voor hem ook beperkt houden.... En mijn eigen goud er niet mee vergallen....

Ik neem ook aan dat ik dan minstens evenveel "goed" goud moet toevoegen om het te proberen, dat is dan 20g 18kt goud, niet echt een goedkope oplossing.

Luc
Na elk uur..... komt er weer eentje
Gebruikersavatar
Aspasia
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1336
Lid geworden op: maandag 02-06-2008, 21:20
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: zwolle
Contacteer:

Bericht door Aspasia »

Nee ik denk zeker niet dat je goud moet toevoegen.
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Bericht door Daniel Houwer »

Een paar procent vervuiling in je smelt kan al zorgen voor barsten bij het walsen. Dus als je wilt dat dit goud door bijvoegen van gezond goud weer bruikbaar wordt moet er wel een pondje bij zou ik zeggen :mrgreen:
De kans dat het goud echt verknald is is erg groot. Ik weet niet wat voor een brander er in eerste instantie gebruikt is maar als het geen propaan zuustof brander is geweest lijkt het me erg lastig om de helft te verdampen tenzij er iets heel onedels bij zat.
Proberen zulk goud zelf schoon te maken gaat vaak erg veel tijd kosten en levert vaak geen bruikbaar materiaal op. Erg vervelend maar een beetje het gevaar van zomaar ergens een brander op zetten.

Soms kan je nog wel iets bereiken door heeeel dun uit te walsen (dunste stand van je plaatwals en daarna je plak dubbelen en weer) en dan een tijd in het zuur. Salpeterzuur lost dan het snelste alle onedele metalan aan het oppervlak op maar ook wat zilver.
Na een tijdje in het zuur opnieuw smelten in een schone kroes met borax en voor het uitgieten een mespuntje salpeter toevoegen. Let wel op!, redelijk heftige reactie en zorg voor goede ventilatie!
Als je aan Diewersol kan komen zou je dat ook kunnen proberen. Dat is fijn bij witgoud. Maar goed, dit gaat veel tijd kosten en een goed resultaat is geen garantie. Dit proces kan je een aantal keer herhalen en als het na drie keer nog niet werkt is het vergeefse moeite.

Ik heb zelf ook nog een stuk vervuild 18 wit liggen en wil me nog eens gaan verdiepen in het cupelatie proces. Dat is wat ze eeuwen lang gebruikt hebben om edel metaal te reinigen en ik heb in 2004 op een metaal symposium een experimentje gedaan met opzettelijk vervuild zilver. Dat spul was zo hard dat het in stukjes uit elkaar brak met 1 slag van de hamer en na het proces was het weer goed te smeden. Maar thuis heb ik daar de middelen niet voor en het is niet heel gezond.
The best things in life are still made by hand
Gebruikersavatar
Aspasia
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1336
Lid geworden op: maandag 02-06-2008, 21:20
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: zwolle
Contacteer:

Bericht door Aspasia »

Er schiet me weer te binnen dat je ook irometaal kan gebruiken, 2 % toevoeging moet genoeg zijn en het is te koop bij fischer in duitsland.
Gebruikersavatar
lucskepc
Actief lid
Actief lid
Berichten: 229
Lid geworden op: donderdag 24-06-2010, 15:34
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Willebroek, Belgie
Contacteer:

Bericht door lucskepc »

het goud was initieel gesmolten met een propaanbrander, znder extra zuurstoftoevoer. Maar zoals gezegd, dat heeft hij zelf gedaan en ik weet dus niet welke stukken hij er allemaal ingegooid had....
Het test wel nog zeker 18kt.
Ikzelf werk met Little Torch, en daarmee is het goed smeltbaar.

De tijd die er al in gekropen is om te proberen, en daar nog enkele uren bijdoen om dan nog maar 3% kans te hebben er bewerkbaar goud van et maken, heeft ons laten beslissen te gaan voor het gieten van een ring in Delftse aarde. Zal denk ik het beste zijn in deze omstandigheden. Dan hoef ik het gewoon maar langs binnen op te schuren, hij wou toch een giethuid aan de buitenkant (die ik er anders zou opgeschroeid hebben)


Alvast allen bedankt om mee te helpen zoeken naar een oplossing

Luc
Na elk uur..... komt er weer eentje
Plaats reactie