oud goud zonder afkomst

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Gebruikersavatar
diekes
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 15
Lid geworden op: woensdag 24-10-2012, 16:08
Ervaring: Geen ervaring
Woonplaats: Vlaams Brabant - Belgi

oud goud zonder afkomst

Bericht door diekes »

Hallo Iedereen,
Ik ben ECHT wel volledig nieuw in de juweelsmeedbranche! Ik had tot voor kort geen affiniteit met de branche tot ik onlangs een goudsmit aan het werk zag en ik op slag verliefd werd op ' de stiel' zeg maar...
Sinds vorige week een paar keer ge?xperimenteerd met zilverklei en dan maar meteen besloten om voor het echte werk te gaan. Paar boeken gekocht en als gek zitten surfen, want er is zoveel materiaal te vinden online, al dan niet educatief verantwoord.
Volgende week mag ik een korte workshop gaan volgen bij een juwelier in het Antwerpse die met mij via een wasmodel een ring in zilver zal maken om hiervan een mal te maken in silicone. Nadien zal de juwelier zelf de ring in goud maken en afwerken (zetten van twee brilliantjes). Ik mag hiervoor oud goud ter beschikking stellen en ik heb terug al wat zitten experimenteren:
Gisteren nl. een paar oude 18K gouden ringetjes proberen te smelten op niet zo conventionele manier vrees ik
Ik kocht me een gasbrander die tot ruim 2000?c aankan. ( http://i297.photobucket.com/albums/mm22 ... wtorch.jpg )
Hoe ging ik te werk (en vooral was het een compleet idioot idee?):
Ik heb het oude goud (bestaande uit vooral 18K ringetjes en kettingen) op een ytong-steen gelegd en ben voorzichtig beginnen opwarmen. Al gauw zag ik dat de ringetjes mooi begonnen te smelten en een mooi vloeibaar bolletje vormden. Echter de kettingen (ook 18K, stempel <750>) leken te verdrogen, werden zwart en smolten niet. Ik heb dan maar geprobeerd om the good from the bad stuff te sorteren wat heeft geleid tot een klompje goud van ongeveer 40gr en restjes verbrandde ketting met hier en daar wat goudkleurige puntjes.