oud goud zonder afkomst

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Gebruikersavatar
diekes
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 15
Lid geworden op: woensdag 24-10-2012, 16:08
Ervaring: Geen ervaring
Woonplaats: Vlaams Brabant - Belgi

oud goud zonder afkomst

Bericht door diekes »

Hallo Iedereen,
Ik ben ECHT wel volledig nieuw in de juweelsmeedbranche! Ik had tot voor kort geen affiniteit met de branche tot ik onlangs een goudsmit aan het werk zag en ik op slag verliefd werd op ' de stiel' zeg maar...
Sinds vorige week een paar keer ge?xperimenteerd met zilverklei en dan maar meteen besloten om voor het echte werk te gaan. Paar boeken gekocht en als gek zitten surfen, want er is zoveel materiaal te vinden online, al dan niet educatief verantwoord.
Volgende week mag ik een korte workshop gaan volgen bij een juwelier in het Antwerpse die met mij via een wasmodel een ring in zilver zal maken om hiervan een mal te maken in silicone. Nadien zal de juwelier zelf de ring in goud maken en afwerken (zetten van twee brilliantjes). Ik mag hiervoor oud goud ter beschikking stellen en ik heb terug al wat zitten experimenteren:
Gisteren nl. een paar oude 18K gouden ringetjes proberen te smelten op niet zo conventionele manier vrees ik
Ik kocht me een gasbrander die tot ruim 2000?c aankan. ( http://i297.photobucket.com/albums/mm22 ... wtorch.jpg )
Hoe ging ik te werk (en vooral was het een compleet idioot idee?):
Ik heb het oude goud (bestaande uit vooral 18K ringetjes en kettingen) op een ytong-steen gelegd en ben voorzichtig beginnen opwarmen. Al gauw zag ik dat de ringetjes mooi begonnen te smelten en een mooi vloeibaar bolletje vormden. Echter de kettingen (ook 18K, stempel <750>) leken te verdrogen, werden zwart en smolten niet. Ik heb dan maar geprobeerd om the good from the bad stuff te sorteren wat heeft geleid tot een klompje goud van ongeveer 40gr en restjes verbrandde ketting met hier en daar wat goudkleurige puntjes.
het goud ziet er zo een beetje uit als een amorf klompje rots/gesteente qua vorm en is qua kleur hier en daar glanzend goud maar vooral dof en 'wittig'. Ik had gedacht een mooi rond goudklompje eraan overgehouden te hebben, niet dus.
Ondertussen dacht ik er aan om dat klompje opnieuw eens te smelten en er wat borax over te strooien (heb ik nog niet in huis overigens), of is dit ook geen goed idee? Wat is trouwens het grote voordeel van borax (of flux?) te gebruiken bij het smelten?
Zo, dit is mijn verhaal, eerlijk en waarschijnlijk ook doorspekt van domme fouten. Geduld is nu eenmaal niet mijn schoonste deugd en ik wil eigenlijk met enige fierheid naar de juwelier stappen volgende week met een mooi klompje of staafje zelfgesmolten goud...
Iemand suggesties?
Grts
Laatst gewijzigd door diekes op woensdag 04-03-2015, 13:06, 1 keer totaal gewijzigd.
aut disce aut discede
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Welkom hier,
Ik geef je alvast de tip dat er een zoekfunctie bestaat
http://www.zilvermaan.com/forum/viewtopic.php?t=3456

en hier een topic over gieten van goud plaat
http://www.zilvermaan.com/forum/viewtop ... oud+gieten

Je moet met goud oppassen dat het niet vervuild is, want dan kan het bros en onbruikbaar worden.
Je moet je goud dus wel afdekken met afdekmiddel. Borax, smeltpoede, auropurifax oid.
Ytong is een gipssteen? Ik zou het dan toch in een keramieken smeltkroesje doen (deze eerst boraxen)


als dit het goud is wat nog naar juwelier moet om verwerkt te worden zou ik er niets meer aan doen tot je bij de juwelier bent en die zijn expertise er over heeft laten schijnen, want het kan zijn dat je goud meer en meer onbruikbaar wordt...
Maar anders met auropurifax proberen, Afdekken is heel belangrijk


Borax is om de verbinding met zuurstof tegen te gaan,.
Dit gebruik je voor solderen als voor gieten.


ik het van de week plaat en draad gegoten in een gietijzer (zoals in het bovenstaande topic wordt vermeld) een soort oventje bouw ik van vermiculiet soldeer steen. In een smeltbakje voorbewerkt met borax in een voorbewerkt gietijzer. Met een smeltpoeder als afdekmiddel.

dus als je een mooi staafje wilt heb je nodig:
*Gietijzer
*Smeltbakje keramiek
* Giettang
* Borax of ander smeltpoeder
* auropurifax voor als je goud vervuild is
* Gasbeton werkt ook goed om 'oventje' van te bouwen
* Aluin of vitrex om het weer af te koken
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
diekes
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 15
Lid geworden op: woensdag 24-10-2012, 16:08
Ervaring: Geen ervaring
Woonplaats: Vlaams Brabant - Belgi

Bericht door diekes »

Hallo Erika,
Bedankt voor de tip omtrent de zoekfunctie. Zoals ik al zei ben ik niet de meest geduldige mens maar ik doe mijn best...
kan je me eventueel doorverwijzen naar een goede en betrouwbare online verkoper waar ik snel en makkelijk de benodigde materialen kan kopen ajb? Ik heb al een koolstoffen goudmal van ongeveer 50gr op eBay (US) kunnen kopen. De rest van de producten koop ik liever online 'in de buurt' wegens de kortere verzendtijd, welke op dit moment belangrijk is. Ik ben dus vooral nog nodig: Auropurifax (is dat hetzelfde als 'Potassium nitrate') en Borax (wat kan 'ander smeltpoeder zijn ajb?)
Is aluin gelijk aan 'aluinsteen'?
Alvast bedankt!

ps: zou het zinvol zijn om meteen in de goudmal te smelten voor die ene keer?
aut disce aut discede
smidje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 552
Lid geworden op: zondag 24-01-2010, 14:06
Ervaring: Overig
Woonplaats: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door smidje »

Ik zou toch een smeltbakje aanschaffen want borax vreet je Ytong steen op.
Ytong stenen zij soms wel handig als je snel een oven wil bouwen bij brons smelten e.d
"Quality is a habit not an act"
Gebruikersavatar
lucskepc
Actief lid
Actief lid
Berichten: 229
Lid geworden op: donderdag 24-06-2010, 15:34
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Willebroek, Belgie
Contacteer:

Bericht door lucskepc »

Diekes,

je bent uit het antwerpse?
Neem es contact met mij via een PB (persoonlijk beriht), ik kan je adressen in 't stad geven waar je alles kan kopen.
Pas op met ebay kopen, dat je wel degelijk kwaliteit hebt, je wil toch niet je goud van 30 euro of meer per gram naar de knoppen doen?

Je kan ook altijd bij mij langs komen (willebroek) voor een beetje hulp of het werken aan ??n van mijn werkbanken.

Luc
Na elk uur..... komt er weer eentje
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

http://www.zilvermaan.com/forum/viewtopic.php?t=2237

Ik ken vooral nl bedrijven, je zou eens in de lijst kunnen kijken, geloof Buyschaart belgisch is?

Auropurifax is wel kalium nitraat maar of dat exact hetzelfde is als potassium nitrat


ik snap je ongeduld, maar bedenk, zeker in dit vak... geduld is een schone zaak.
Ff snel betekend vaak meer en langer werk.
En als je ``18 kt bij de juwelier nieuw moet kopen omdat dit verpest is dan kan dat leuk oplopen in prijs..

Aluin is gelijk aan aluinsteen maar volgens mij kun je het beter in poedervorm kopen .


Maar ik raad je aan het aanbod van Luc aan te nemen!


enne ik neem aan dat je hebt gegoten 18 kt geelgoud, als er witgoud bij zat is het weer de vraag welke legering, want met nikkel kan dat nog wel s bros worden.
Enne het kost vandaag bij Bijou moderne 37 euro inkoop ex btw... tis duur spul voor experminten

Succes en bedenk. Haastige spoed is zelden goed en telt zeker in ons vak!
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
lucskepc
Actief lid
Actief lid
Berichten: 229
Lid geworden op: donderdag 24-06-2010, 15:34
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Willebroek, Belgie
Contacteer:

Bericht door lucskepc »

diekes schreef:Hallo Erika,
Bedankt voor de tip omtrent de zoekfunctie. Zoals ik al zei ben ik niet de meest geduldige mens maar ik doe mijn best...
kan je me eventueel doorverwijzen naar een goede en betrouwbare online verkoper waar ik snel en makkelijk de benodigde materialen kan kopen ajb? Ik heb al een koolstoffen goudmal van ongeveer 50gr op eBay (US) kunnen kopen. De rest van de producten koop ik liever online 'in de buurt' wegens de kortere verzendtijd, welke op dit moment belangrijk is. Ik ben dus vooral nog nodig: Auropurifax (is dat hetzelfde als 'Potassium nitrate') en Borax (wat kan 'ander smeltpoeder zijn ajb?)
Is aluin gelijk aan 'aluinsteen'?
Alvast bedankt!

ps: zou het zinvol zijn om meteen in de goudmal te smelten voor die ene keer?
Beste,

mijn aanbod blijft geldig,
om te antwoorden op je vragen:
Een koolstof gietmal, kan je gebruiken bij zilver en geelgoud, maar als je platina, of witgoud gaat smelten, mag je geen koolstof in aanraking brengen, omdat alle metalen van de platinagroep heel intensief reageren met koolstof en bros worden. Doordat witgoud gemaakt wordt met Paladium, wat eveneens een platinametaal is, kan dus ook witgoud niet in deze koolstofmal gegoten worden.

Het smelten op een Ytonblok vind ikzelf niet zo een goed idee, omdat je niet zeker bent van de compositie van deze Yton, en de mogelijke verontreinigingen dit in je legering kan teweegbrengen.

Voor de aankoop van materialen, kan je steeds beroep doen op Bijou Moderne in Nederland, een vlotte service, goede prijzen, en een leuke online shop? Je kan steeds een mailtje sturen naar hen om een klantennummer te krijgen en een login op un webshop. kijk maar eens in de lijst met leveranciers op dit forum voor hun gegevens. Normaal gezien leveren ze binnen 24h, ik bestel v??r 15h en dan is het 's anderendaags via DPD al bij ons.

Anderzijds heb je in Belgi? ook enkele uitstekende leveranciers. In vlaanderen zijn de bekentste Buysschaert in Kortrijk, en in het anwterpse heb je zeker Briamhor in de vestingsstraat, Davtools (IDavid) in de Korte Herentalse straat en SwissAxe in de Rijfstraat (deze laatste staat wel bekend iets duurder te zijn).

Belangrijk is je goed te informeren over wat je wel en niet nodig hebt en op welke details je moet letten voor welk gereedschap je voor welke bewerkingen van welke materialen nodig hebt.

Auropurifax is een composietpoeder, met een eigen samenstelling die er voor zorgt dat verontreinigingen uit oud-goud beter weggedreven worden bij het smelten. Pas op, dit helpt niet bij koolstofverontreiniging van je platinametaal, daar deze laatste een chemische verbinding is met je metaal en de 'reinigingsproducten' die we gebruike, gaan geen chemische reacties ongedaan maken, enkel foute spoorelementen in een legering (is geen verbinding) wegdrijven.

Potasium Nitrate is KaliumSalpeter zou ik zeker niet zuiver gebruiken door de hevige reactie die dit kan teweeg brengen.
Een ander middel dat je bij je smelt kan doen om te kuisen is Soda, de kristallen die je gewoon in de supermarkt koopt om te ontvetten. Het beste is wel dat je deze kristallen eerst enkele dagen goed laat uidrogen, omdat deze toch nog redelijk veel water bevatten en daardoor zwaar bruisen als je ze bij je smelt gooit. Als je het laat drogen tot een wit poeder gaat dit veel leuker.

Maar Borax heb je ook nodig als je wil gaat solderen, of je gebruikt een ander product zoals vloeibare Borax, Boraxine, Fluoron of Colobore.

De Aluinsteen is een geperste vorm van het Aluinpoeder waar op dit forum wordt gesproken, maar het poeder geeft het voordeel dat het sneller zal oplossen in je water. De steen zou je anders best in een vijzel malen en dan in je warm water doen.


Mijn ervaring (ook al is die nog maar enkele jaren), is : leer eerst in zilver werken, Zilver is veel minder duur om in te 'knoeien', en doordat zilver een goede warmtegeleider is, geldt de zin 'als je in zilver kan werken, kan je in goud werken' zeker en vast.

Ik wil je zeker begeleiden in je zoektocht naar de mogelijkheden van deze mooie ambacht, maar zoals Erika al zei : Geduld is een deugd. Het is niet iets dat je in 3 minuten leert, er komt veel bij kijken, en het is niet alleen allemaal handigheid.

Verder raad ik je aan om de tijd te nemen om enkele avonden dit forum af te schuimen en zoveel mogelijk te lezen. Dit forum is voor mij reeds van onschatbare waarde geweest, waarvoor hierbij nogmaals mijn dank aan alle actieve leden.

En dan kan je nog altijd goudsmederijschool volgen, In antwerpen zijn er 2 scholen waar je dat in avondonderwijs kan doen : Technicum in de Lononstraat en SCVO Nijverheidsschool in de Eikenstraat (zijstraat van de Meir). Hou er dan wel rekening mee dat je altijd met het begin moet beginnen : leren nauwgezet vijlen en zagen, de basis van elke juweel, met gebruik van de vijlpin, de bankvijs van de goudsmid.


Succes, en je contacteert me maar als je es op de werkbank wil.

Luc
Na elk uur..... komt er weer eentje
Gebruikersavatar
diekes
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 15
Lid geworden op: woensdag 24-10-2012, 16:08
Ervaring: Geen ervaring
Woonplaats: Vlaams Brabant - Belgi

Bericht door diekes »

lucskepc schreef:Diekes,

je bent uit het antwerpse?
Neem es contact met mij via een PB (persoonlijk beriht), ik kan je adressen in 't stad geven waar je alles kan kopen.
Pas op met ebay kopen, dat je wel degelijk kwaliteit hebt, je wil toch niet je goud van 30 euro of meer per gram naar de knoppen doen?

Je kan ook altijd bij mij langs komen (willebroek) voor een beetje hulp of het werken aan ??n van mijn werkbanken.

Luc
Goed om weten Luc, ik hou dit in het achterhoofd (Ben van Vl.Brabant overigens)
aut disce aut discede
Gebruikersavatar
lucskepc
Actief lid
Actief lid
Berichten: 229
Lid geworden op: donderdag 24-06-2010, 15:34
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Willebroek, Belgie
Contacteer:

Bericht door lucskepc »

Lol, Vlaams Brabant,... is groot, maar ik ben van geboorte uit Liedekerke, woon in Willebroek en werk overdag in Huizingen bij Halle....

Vlaanderen is oh zo klein

Luc
Na elk uur..... komt er weer eentje
Gebruikersavatar
diekes
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 15
Lid geworden op: woensdag 24-10-2012, 16:08
Ervaring: Geen ervaring
Woonplaats: Vlaams Brabant - Belgi

Bericht door diekes »

lucskepc schreef:
diekes schreef:Hallo Erika,
Bedankt voor de tip omtrent de zoekfunctie. Zoals ik al zei ben ik niet de meest geduldige mens maar ik doe mijn best...
kan je me eventueel doorverwijzen naar een goede en betrouwbare online verkoper waar ik snel en makkelijk de benodigde materialen kan kopen ajb? Ik heb al een koolstoffen goudmal van ongeveer 50gr op eBay (US) kunnen kopen. De rest van de producten koop ik liever online 'in de buurt' wegens de kortere verzendtijd, welke op dit moment belangrijk is. Ik ben dus vooral nog nodig: Auropurifax (is dat hetzelfde als 'Potassium nitrate') en Borax (wat kan 'ander smeltpoeder zijn ajb?)
Is aluin gelijk aan 'aluinsteen'?
Alvast bedankt!

ps: zou het zinvol zijn om meteen in de goudmal te smelten voor die ene keer?
Beste,

mijn aanbod blijft geldig,
om te antwoorden op je vragen:
Een koolstof gietmal, kan je gebruiken bij zilver en geelgoud, maar als je platina, of witgoud gaat smelten, mag je geen koolstof in aanraking brengen, omdat alle metalen van de platinagroep heel intensief reageren met koolstof en bros worden. Doordat witgoud gemaakt wordt met Paladium, wat eveneens een platinametaal is, kan dus ook witgoud niet in deze koolstofmal gegoten worden.

Het smelten op een Ytonblok vind ikzelf niet zo een goed idee, omdat je niet zeker bent van de compositie van deze Yton, en de mogelijke verontreinigingen dit in je legering kan teweegbrengen.

Voor de aankoop van materialen, kan je steeds beroep doen op Bijou Moderne in Nederland, een vlotte service, goede prijzen, en een leuke online shop? Je kan steeds een mailtje sturen naar hen om een klantennummer te krijgen en een login op un webshop. kijk maar eens in de lijst met leveranciers op dit forum voor hun gegevens. Normaal gezien leveren ze binnen 24h, ik bestel v??r 15h en dan is het 's anderendaags via DPD al bij ons.

Anderzijds heb je in Belgi? ook enkele uitstekende leveranciers. In vlaanderen zijn de bekentste Buysschaert in Kortrijk, en in het anwterpse heb je zeker Briamhor in de vestingsstraat, Davtools (IDavid) in de Korte Herentalse straat en SwissAxe in de Rijfstraat (deze laatste staat wel bekend iets duurder te zijn).

Belangrijk is je goed te informeren over wat je wel en niet nodig hebt en op welke details je moet letten voor welk gereedschap je voor welke bewerkingen van welke materialen nodig hebt.

Auropurifax is een composietpoeder, met een eigen samenstelling die er voor zorgt dat verontreinigingen uit oud-goud beter weggedreven worden bij het smelten. Pas op, dit helpt niet bij koolstofverontreiniging van je platinametaal, daar deze laatste een chemische verbinding is met je metaal en de 'reinigingsproducten' die we gebruike, gaan geen chemische reacties ongedaan maken, enkel foute spoorelementen in een legering (is geen verbinding) wegdrijven.

Potasium Nitrate is KaliumSalpeter zou ik zeker niet zuiver gebruiken door de hevige reactie die dit kan teweeg brengen.
Een ander middel dat je bij je smelt kan doen om te kuisen is Soda, de kristallen die je gewoon in de supermarkt koopt om te ontvetten. Het beste is wel dat je deze kristallen eerst enkele dagen goed laat uidrogen, omdat deze toch nog redelijk veel water bevatten en daardoor zwaar bruisen als je ze bij je smelt gooit. Als je het laat drogen tot een wit poeder gaat dit veel leuker.

Maar Borax heb je ook nodig als je wil gaat solderen, of je gebruikt een ander product zoals vloeibare Borax, Boraxine, Fluoron of Colobore.

De Aluinsteen is een geperste vorm van het Aluinpoeder waar op dit forum wordt gesproken, maar het poeder geeft het voordeel dat het sneller zal oplossen in je water. De steen zou je anders best in een vijzel malen en dan in je warm water doen.


Mijn ervaring (ook al is die nog maar enkele jaren), is : leer eerst in zilver werken, Zilver is veel minder duur om in te 'knoeien', en doordat zilver een goede warmtegeleider is, geldt de zin 'als je in zilver kan werken, kan je in goud werken' zeker en vast.

Ik wil je zeker begeleiden in je zoektocht naar de mogelijkheden van deze mooie ambacht, maar zoals Erika al zei : Geduld is een deugd. Het is niet iets dat je in 3 minuten leert, er komt veel bij kijken, en het is niet alleen allemaal handigheid.

Verder raad ik je aan om de tijd te nemen om enkele avonden dit forum af te schuimen en zoveel mogelijk te lezen. Dit forum is voor mij reeds van onschatbare waarde geweest, waarvoor hierbij nogmaals mijn dank aan alle actieve leden.

En dan kan je nog altijd goudsmederijschool volgen, In antwerpen zijn er 2 scholen waar je dat in avondonderwijs kan doen : Technicum in de Lononstraat en SCVO Nijverheidsschool in de Eikenstraat (zijstraat van de Meir). Hou er dan wel rekening mee dat je altijd met het begin moet beginnen : leren nauwgezet vijlen en zagen, de basis van elke juweel, met gebruik van de vijlpin, de bankvijs van de goudsmid.


Succes, en je contacteert me maar als je es op de werkbank wil.

Luc
Nogmaals dank! Ik moet idd eerst het forum eens aandachtig doornemen... zeer veel info om ineens op te nemen!
aut disce aut discede
Gebruikersavatar
lucskepc
Actief lid
Actief lid
Berichten: 229
Lid geworden op: donderdag 24-06-2010, 15:34
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Willebroek, Belgie
Contacteer:

Bericht door lucskepc »

Neem je tijd, na elk uur komt er een volgend..
Op die manier leer je niet opgejaagd te zijn en rustig (= nauwgezet) te werken/leven
Na elk uur..... komt er weer eentje
Gebruikersavatar
diekes
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 15
Lid geworden op: woensdag 24-10-2012, 16:08
Ervaring: Geen ervaring
Woonplaats: Vlaams Brabant - Belgi

Bericht door diekes »

Da's een grote waarheid Luc... ik doe mijn best :?

Ondertussen na wat gesurf toch nog maar eens een poging ondernomen om te hersmelten, dit maal in een (te grote) keramische smeltkroes.
Wegens (nog) geen borax in huis dan maar boorzuur-poeder gebruikt en het resultaat is al toch iets beter dan poging 1.
De kleur is "goudkleuriger" maar ik heb maar een goede 21gram meer over (?).
De onderkant is redelijk egaal van structuur maar de bovenkant is zowat ruw en 'zanderig'en ik zie zowaar een piepklein schakeltje van de meegesmolten ketting zitten.
Snap overigens niet waarom het ene wel mooi smelt en het andere niet. Het was allemaal <750> gemerkt, dus 18K geel goud.
Nochtans kan ik langs de onderkant een soortement kleurverschil zien, waar het ene deel wat roziger/geler is en de andere kant wat witter/minder geel van kleur. Ik veronderstel dat de ringetjes 'hun werk hebben gedaan' en vooral de ketting niet...
Kan het zijn dat ik te warm verhit, dat het goud verdampt als het ware? De helft van het geheel kan toch niet allemaal verontreiniging in het goud geweest zijn? In de smeltkroes zijn er buiten wat gestolde glazen bubbels boorzuur geen goudresten meer te bespeuren.

Enig idee trouwens of zo'n 20 gr goud voldoende is om een ring mee te maken? (ringmaat 15mm/C05)
Ik neem mijn gestuntel mee naar de juwelier vgl week en ben niet van plan om nog meer te experimenteren, straks hou ik zowaar niets meer over #-o
Enfin, we leren bij...
aut disce aut discede
Gebruikersavatar
diekes
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 15
Lid geworden op: woensdag 24-10-2012, 16:08
Ervaring: Geen ervaring
Woonplaats: Vlaams Brabant - Belgi

Bericht door diekes »

Met enig schaamrood op de wangen en ter jullie amusement:

Afbeelding

Afbeelding

en dit zou het zowaar moeten kunnen worden...

Afbeelding
:oops:


Edit mod: Links aangepast zodat foto's zichtbaar zijn in de post. Andere link nodig bij photobucket. Kies voor IMG code
aut disce aut discede
Gebruikersavatar
lucskepc
Actief lid
Actief lid
Berichten: 229
Lid geworden op: donderdag 24-06-2010, 15:34
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Willebroek, Belgie
Contacteer:

Bericht door lucskepc »

1. heb je het goud, na het smelten op een oppervlak gegoten? of gewoon laten stollen in je smelkroes?
Dat de bovenkant een beetje ruw en zanderig is, is normaal.

Een belangrijke vraag : was al get goud dat je gesmolten hebt geelgoud? of was er ook wit goud tussen?

Je vertelde eerder dat de ketting, na de eerste keer opwarmen (proberen smelten) zwart zag en korrelig. Waarschijnlijk was dit draagvuil dat aan de ketting hing.

De 40 gram, was dit het totaal gewicht aan goud v??r de eerste smelproef?
Wat wij normaal doen, is het goud eerst reinigen in de ultrasoon, of thuis kan je dat ook al doen door gewoonweg eens met een oude tandenborstel en een dreftsopje (het liefst de klassieke groene dreft) eens goed te reinigen.

Wat de ketting betreft : misschien was dit een ketting met holle schakel? dan kunnen de schakels gevuld geweest zijn met draagvuil (huidschilfers, huidvet, e.d.) die natuurlijk ook meegewogen werden initieel.
Daarom dus dat wij het reinigen in de ultrason. En als je heel zeker wil zijn, eerst eens 'afkoken' in de vitrex, of een half uurtje in een 10% zwavelzuur (= vitriool) leggen opdat het meeste vuil opgelost zou worden.
Dat er een 750 stempel instaat is geen heiligheid dat het echt goud is. In sommige aziatische landen worden Doubl? of zelfs vergulde juwelen ook 750 gestempeld.
Het beste is dan ook om eerste het materiaal te toetsen met een toesvloeistof : een paar vijlstreken tegen het materiaal, om zo eventuele galvanisch opgelegde lagen te verwijderen en dan deze blootgelegde plaats toesten op echtheid.

Wat ook kan zijn, is dat er veel solduur in je kettingen zat, als deze schakels handmatig gemaakt werden (wat meestal wel niet het geval is), en dan kan er nog een deel cadmium inzitten van het vroegere solduur, dat dat verdampt is (en eigenlijk kankerverwekkende dampen meebracht) en dusdoende ook een gewichtsvermindering tot gevolg had.
Goud verdampen doe je niet zo snel, Goud smelt bij 1064 ?C en kookt (verdampt) bij 2808 ?C.
Het zilver dat in je legering zat (18kt goud is meestal 750 Au, 125 Cu en 125 Ag) kan wel verdampen bij 2155 ?C, maar het lijkt me onwaarschijnlijk dat je die temperatuur gehaald hebt met het type brander dat jij gekocht hebt.

Of de 20g genoeg zijn voor je ring doorsnede 15mm (maat 47 in belgie), hangt af van je ontwerp : hoe breed is de ring, scheendikte en ornameneten die je wenst toe te voegen.
Indien je het gewicht weet in was, doe je dit maar 15.5 om het goudgewicht te weten (SG van 18kt GG is 15.5).
Ken je het gewicht in zilver, doe je gemakkelijkheidshalve de berekening door het gewicht in zilver maar anderhalf te doen (Sg 925 zilver is 10.4)

Hou er ook rekening mee dat bij het gieten van een juweel je nog extra grrondstof nodig hebt omdat er een deel 'verloren' gaat in het gietkanaal en het materiaal dat in eventuele ventielatieschachten van de gietmal stromen. Maar misschien giet de goudsmid bij wie je gaat wel een deel eigen goud erbij en rekent hij dat niet door, omdat hij de ring afgewerkt zal opleveren waarschijnlijk.
Omdat hij de gietschacht en andere goudresten die hij van het gegoten stuk afneemt, kan recupereren in zijn vijlzak.

Ik hoop ik dat je weet/inziet dat een gegoten stuk nog nabewerking nodig heeft alvorens het een draagbaar juweel wordt : de geitbook afzagen, bijvijlen van het gietkanaal, opschuren, polijsten, stenen zetten....
Ben je goed ge?nformeerd over de kostprijs van dit alles? Maak zeker en vast duidelijke afspraken zodat geen van beide teleurgesteld is nadien.
Na elk uur..... komt er weer eentje
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Die 40 gram was neem ik aan alleen het getoetste goud (nooit alleen maar op stempels afgaan want helaas gebeurt er nog wel eens wat illegaals.

Was dat het schoongemaakte goud/
Dus zonder de veren van sloten, zonder edelstenen, parels, emaille en wat er nog meer bij kan zitten

En zat er witgoud bij? Dat is weer een ander verhaal.


Ik hoop dat de juwelier nog iets met je goud kan !
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Plaats reactie