Vuil in goud?

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Rob67ert
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 12
Lid geworden op: dinsdag 24-04-2012, 11:14
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: maarn

Vuil in goud?

Bericht door Rob67ert »

Ik blijf problemen hebben met mijn giet en wals werk.
De bekende breuken in het goud.
Kan het zijn dat er verontreiniging in zit?
De diverse berichten hier op het forum al gelezen en tips geprobeerd, maar tot nu toe geen succes.
Mijn volgorde; gieten met smeltpoeder en aropurifax, smeden, uitgloeien en lessen in spiritus, walsen.......en barstjes.
Gloeien al op verschillende kleuren gedaan, maar helaas.
Wie weet wat ik anders moet doen?
Wat doe ik fout?
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Rob67ert op dinsdag 08-05-2012, 13:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

ik heb geleerd nooit te lessen in spiritus omdat het afkoelen dan te langzaam gaat en de kristallen te groot en dus bros worden, maar in dat geval is dar verschil in, want een ander zweer erbij.


Wat is het voor goud, geel rood wit?
Was eht nieuw goud, zelf gelegeerd of oud goud!? (sieraden e,.d.!?)
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Rob67ert
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 12
Lid geworden op: dinsdag 24-04-2012, 11:14
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: maarn

Bericht door Rob67ert »

Het goud is geel 14k, van afval stukken, geen vijlsel.
Ik heb het lessen ook in water gedaan, met zelfde resultaat.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Mss zat er iets in je goud dan!?
Of je gloeit te snel of te laat uit?! Hoeveel walsen en hoe vaak uitgloeien.



En soms, is het gewoon afva, te vervuild,
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Ik heb geleerd juist wel in brandspiritus af te lessen (kun je nagaan) en doe het ook regelmatig.
Welk smeltpoeder gebruik je Robert (het spul wat alszodanig verkocht ?) wordt ik heb ook wel eens smeltpoeder gebruikt en vond het niet fijn werken.
Ik gebruik voor de smelt altijd boraxpoeder i.c.m. een mespuntje auropurifax en meestal met succes.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
radiorobbie
Actief lid
Actief lid
Berichten: 356
Lid geworden op: maandag 06-07-2009, 12:29
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Olst
Contacteer:

Bericht door radiorobbie »

Misschien overbodig te zeggen maar schoon werken schoon smeltbakje, daar boek je toch altijd een beter resultaat mee.
O ja ik ben ook van de spiritus.
Rob.
Homo sapiens non urinat in ventum
Gebruikersavatar
Ari
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1128
Lid geworden op: donderdag 14-12-2006, 9:05
Ervaring: Overig

Bericht door Ari »

Erika schreef:ik heb geleerd nooit te lessen in spiritus omdat het afkoelen dan te langzaam gaat en de kristallen te groot en dus bros worden
Waar heb je dat geleerd Erika? :shock: Ik gooi alles in de spiritus tot en met het witgoud aan toe, hier functioneert dat in ieder geval meer dan prima.

Hier scheurt het ook wel eens, vooral als het al diverse keren is gebruikt. ik smelt eventuele scheurtjes na de eerte keer walsen door de octogone even dicht. komen ze daarna nog een keer terug dan gaat het echt de sloop in en steek ik er geen tijd meer in. wordt doorgaans alleen maar beroerder. ik gebruik het dan enkel nog om iets te gieten voor iets dat daarna niet meer gewalst hoeft te worden.
I've got nothing against God, it's his Fan Club I can't stand
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

die discussie hebben we al eerder gehad en ik zal dan ook netjes vermelden dat het staatop pagina 42/43 van het groene vakboek van de Vakschool. Althans het boek wat ik heb.

Als je wilt kan ik de foto's van de tekst uploaden?
komt straks dan. even telefoon lief toespreken :)


Ik heb het dus en geleerd op mn Stage in ierland, in delft moest ik wel weer doen. En ik heb het van de vaktheorie hoofdstuk 1 geleerd




Even over dat gietstuk wat niet meer mechanisch bewertkt hoeft te worde, krijg je dan niet zo een ring die gewoon scheurt en breekt. zoals laatst die mevrouw hier vroeg?
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Afbeelding
Afbeelding

mochten jullie het leesbaarder willen hebben, ik scan met alle liefde in hoor, maar ik heb al een hele rit scannen achter de rug :) Dus even snel per foto
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Jerry Hoogeman
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 112
Lid geworden op: dinsdag 20-02-2007, 22:55
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Almere
Contacteer:

Bericht door Jerry Hoogeman »

Beste Erika,

Volgens mij betreft het hier zilver.
Dat moet namelijk wel in water afgelest worden.

Jerry
Het wordt zoals je het maakt....
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

het is pagina 42/43 in het stuk over goud 585/1000

sry het is niet om te pesten maar dit is een van de weinige dingen die ik toen heb onthouden. Maar nee dit is niet in het zilver stuk, juist daarom heb ik het opgezocht en foto gemaakt

Dat is er nog een stuk over witgoud op pagina48 en 49
Niet aflessen maar langzaam laten afkoelen nikkelwitgoud
Pd witgoud gewoon in water.

Het boek begint met metalen, Na uitleg van metalen (ook cadmiun, titanium , ijzer e.d.) komt het stuk over Edelmetaal legeringen-> Goudlegerigen -> Tabel legeringen -> Nevelharding -> Smeden en gloeien en dan Aflessen,

daarnaa komt 18 kt goud, witgoud en dan pas komt zilver, dus nee dit kan ik niet hebben verward met zilverstuk
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Aspasia
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1336
Lid geworden op: maandag 02-06-2008, 21:20
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: zwolle
Contacteer:

Bericht door Aspasia »

Eigenlijk is de kortste weg nieuw goud nemen en daar wat van maken.
Nieuw smeltbakje kan uitmaken maar je hebt dan ook kans dat je de vervuiling ook weer in het nieuwe bakje krijgt. Eerst het nieuwe bakje verwarmen en daar de borax in doen (scheutje) tot je een glazig geheel krijgt in je bakje.
Goud verwarmen tot het gesmolten is en dan een mespuntje auropurifax er op doen. Niet het goud te heet laten worden dit kun je zien als er een groene vlam afkomt want dan ben je koper aan het verbranden.
En als je dan plaat gaat walsen 2x tot 3x walsen en dan gloeien.

En als het dan nog niet lukt bestaat er ook nog iro metaal en daar moet je 2% van bij doen en dan is je goud ook schoon.

Gr Freddy
smidje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 552
Lid geworden op: zondag 24-01-2010, 14:06
Ervaring: Overig
Woonplaats: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door smidje »

Het staat inderdaad zo in het theorieboek, ik heb alleen in de praktijkles geleerd om wel af te lessen in spiritus .
Maar ik ben altijd mijn spiritus kwijt dus gaat het alsnog in het water.

@ rob67ert loopt de scheur door of is het alleen maar het kopje waar de spanning zich ophoopt doordat het metaal over het uiteinde gewalst wordt.
Stukje afzagen ?
Anders kan je proberen om met een flinke hamer (ik gebruik 1.2 kg zodat de klappen ook de kern raken) je gietstuk door te smeden na het gieten, uitgloeien en dan walsen.
"Quality is a habit not an act"
Gebruikersavatar
Ari
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1128
Lid geworden op: donderdag 14-12-2006, 9:05
Ervaring: Overig

Bericht door Ari »

Als ik draad moet uitgloeien dan gloei ik de draad uit en die wil ik dan na het aflessen in de spiritus wel helemaal ros? hebben, anders heb ik echt een probleem met draad trekken.

ari
I've got nothing against God, it's his Fan Club I can't stand
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Ari schreef:dan gloei ik de draad uit en die wil ik dan na het aflessen in de spiritus wel helemaal ros? hebben,
ari

.....wordt het in de brandspiritus niet blauw dan???? :duh:
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Plaats reactie